Logisztikai és beszerzési tréningek
Az olimpiai játékok Anglia legnagyobb békeidőben zajló logisztikai hadgyakorlata lesz ? írta Richard Wilding, ellátási lánc stratégia professzor A játékok logisztikája című cikkében. Ez olyan, mintha egyszerre 26 világbajnokságot rendeznének, melyre kb. 11 millió látogatót várnak (ide értve a paralimpia kb. 2 millió nézőjét is), nem számolva viszont több mint 300.000 sportolót, kísérőiket és a média képviselőit.

Az olimipia logisztikája: együttműködéseket építenek

Az olimpiai játékok Anglia legnagyobb békeidőben zajló logisztikai hadgyakorlata lesz ? írta Richard Wilding, ellátási lánc stratégia professzor A játékok logisztikája című cikkében. Ez olyan, mintha egyszerre 26 világbajnokságot rendeznének, melyre kb. 11 millió látogatót várnak (ide értve a paralimpia kb. 2 millió nézőjét is), nem számolva viszont több mint 300.000 sportolót, kísérőiket és a média képviselőit.London központjában a hétköznapokon jellemző forgalom 17%-át teszi ki az áruszállítás, ami most 25%-ra növekszik. Ez 281.000 szállítási eseménynek felel meg. Az olimpia további 1 millió sportcikk és 250.000 bőrönd mozgatását és kezelését jelenti, nem beszélve az emberek étkeztetéséről és elszállásolásáról.

Az olimpia logisztikája

Az olimpia komplex logisztikai feladatait a UPS látja el. Feladatukhoz tartozott például 10.500 Kínából és Malajziából beszerzett ágy ideszállítása, 80.000 m2 raktárterület menedzselése és az olimpiai helyszínekhez tartozó végső kiszállítások (last mile delivery) megszervezése. Ők szállítják a raktárakból végső felhasználási helyükre a szigorú biztonsági ellenőrzések mellett betárolt árukat. És ami bemegy, az ki is jön: azaz az ő feladatuk lesz a megmaradó áruk, illetve a hulladékok kezelése.

Logisztikai alapelvek az olimpia ideje alatt

A vállalkozásoknak előre át kellett gondolniuk, hogyan tudják biztosítani üzleti folyamataik folyamatos, megszokott menetét. Mikor az áruk mozgatása, szállítása, begyűjtése felmerül, akkor London mottója: csökkentés, útvonal újratervezés, új időpontban és új módon.

  • Csökkentés! Ahol lehetséges össze kell vonni a korábban több fuvarban rendelt egységeket egy megrendeléssé. Meg kell próbálni egyeztetni és együttműködni a szomszéd vállalkozásoknak közös szállítások szervezésében. Ezzel nem csak egyes vállalkozások logisztikai költsége csökken, hanem az ökológiai lábnyoma is.
  • Útvonal újratervezés! Mivel mindenki számára ismertek a legforgalmasabb csomópontok, érdemes megvizsgálni, hogy más útvonalon, más elosztó központból vagy akár más beszállítótól való szállítással hogyan csökkenthető a szállítási idő és a szén-dioxid kibocsátás.
  • Új időpontban! A kisebb forgalmú éjszakai órákra kell ütemezni a szállításokat. Fel kell mérni, hogy az áruszükségletekből mit lehetne az olimpia megkezdése előtti vagy utáni időpontra ütemezni. Tartós cikkekből készleteket kell felhalmozni és megelőző karbantartással biztosítani a problémamentes üzemelést.
  • Új módon! Ha lehetséges kisebb szállításokra kerékpáros vagy gyalogos futárszolgálatokat kell igénybe venni. A kisebb kiszállításokhoz sofőr kísérőket alkalmazni, akik ki tudnak ?ugrani? a kocsiból és kézbesíteni az árut, elkerülve, hogy plusz sávot foglaljanak el az ideiglenes parkokolással.

Új megoldások

Az angol logisztika társaság, a CILT elnöke Graham Inglis, a DHL regionális ellátási lánc elnök-vezérigazgatója szerint az olimpia forradalmasíthatja az áruk továbbításának módját. Nyilatkozatában kiemelte, hogy ha most bizonyítani tudják, az éjszakai szállítások igenis megoldhatók anélkül, hogy zavarják a lakosság nyugalmát, akkor ezzel járművek százait távolíthatnák el az utakról, kevesebb lenne a dugó és kisebb a légszennyezés. A megnövekedett biztonsági igények és a kevesebb kiszállítás okos megoldásokat kényszerít ki a szolgáltatóktól. Az egyik Westfield bevásárlóközpontba például az üzletekbe szállítandó árukat elosztó központba szállítják, ahonnan egy járművel viszik tovább az üzletekbe.

London belvárosában és az olimpia helyszínein az üzletek nem romlandó árukból készleteket halmoznak fel és ideiglenes raktárhelységeket vesznek igénybe, hogy kevesebb áruszállításra legyen szükség a játékok idején. Számos cikk adta hírül, hogy a vállalkozások törekednek a szállítások csökkentésére, és eddig kapcsolatban nem lévő cégek is megosztják egymással erőforrásaikat, ami egy későbbi gyümölcsöző együttműködés alapjául is szolgálhat.

Ha sikeres lesz ez a logisztikai gyakorlat, az legfőképp annak köszönhető, hogy szokatlan partnerek működtek együtt és a jövőben ilyen rugalmas, egymással közösen tervező együttműködéseknek kell napi példaként szolgálni. Az olimpia új, innovatív megoldások bevezetésére ösztönözheti a logisztikai és szállítmányozási iparágat, ami jótékony hatással lehet az iparág költségeinek csökkentésére és fenntarthatóságának növelésére.

A teljes cikk, további érdekességekkel a Logisztikai Híradó következő, augusztus végén megjelenő számában olvasható.

Adjon visszajelzést!