Logisztikai és beszerzési tréningek
Magyarországon a közbeszerzések értéke 2012-ben 1334 milliárd forint volt, vagyis a GDP 4,7 százaléka körül alakult (nagyjából ennyit költ a magyar állam egészségügyre). Óriási összegek vándorolnak tehát évente a közbeszerzési eljárások során az ajánlatkérőktől a nyertes ajánlattevőkhöz, miközben nincsenek érvényben megfelelő mechanizmusok a közpénz elköltésének ellenőrzésére.

Integritási megállapodás: Civil ellenőrzéssel a közbeszerzési korrupció ellen

Magyarországon a közbeszerzések értéke 2012-ben 1334 milliárd forint volt, vagyis a GDP 4,7 százaléka körül alakult (nagyjából ennyit költ a magyar állam egészségügyre). Óriási összegek vándorolnak tehát évente a közbeszerzési eljárások során az ajánlatkérőktől a nyertes ajánlattevőkhöz, miközben nincsenek érvényben megfelelő mechanizmusok a közpénz elköltésének ellenőrzésére.

A Transparency International által kiadott Nemzeti Integritás Tanulmány (2011) szerint a rendszerszerű korrupció az összes eljárás teljes beszerzési költségét 20-25 százalékkal drágítja.

A szervezet szerint a hatályos közbeszerzési törvény nem ad kellő védelmet a korrupciós helyzetek kivédésére. Nemcsak a szabályozás hiányosságai lehetnek a közbeszerzési korrupció okozói. Annak gyökerei a társadalmi-gazdasági folyamatok mélyére nyúlnak vissza. A közbeszerzési korrupció beleágyazódik az általános korrupciós helyzetbe.

Talán a legnagyobb gond mégis az, hogy sok közbeszerzési eljárásban nincs valós verseny.

Az EU antikorrupciós jelentése is megállapítja, hogy Magyarországon a közbeszerzési eljárások igen magas arányában egyetlen ajánlattevő vesz részt: 2010-ben 54 %, 2011-ben pedig 49%. Ez az arány még magasabb volt, amikor tárgyalásos eljárást alkalmaztak (átlagosan 61%).

A 2013-as, korrupcióról szóló Eurobarométer üzleti felmérés szerint a magyar válaszadók 47%-a úgy tartja, hogy a korrupció széles körben elterjedt probléma a központi hatóságok által intézett közbeszerzések terén és 48% vélekedik azonos módon a helyi hatóságok vonatkozásában. A magyar válaszadók állítása szerint 100-ból 64 esetben egyes cégekre szabják a kiírások feltételeit, az eljárások 42%-ában merül fel összeférhetetlenség az ajánlatok értékelésénél, 100 esetből 58-ban játszanak össze a szereplők az ajánlattételnél, az eljárások 48%-ában vannak homályos értékelési vagy kiválasztási szempontok, ugyanekkora arányban vesznek részt ajánlattevők a feltételek tervezésében, az esetek 42%-ában módosítják a szerződés odaítélése után a szerződéses feltételeket.

Az integritási megállapodás

A Transparency International által kidolgozott integritási megállapodás egy fontos eszköz lehet arra, hogy felhívja a figyelmét a lakosságnak: a közbeszerzés során a közpénz, azaz a mi pénzünk lesz elköltve, így egyáltalán nem mindegy, hogyan.
Az integritási megállapodás egy olyan szerződés, amelyet az ajánlatkérő, az ajánlattevők, és egy folyamatba épített ellenőrzést végző független monitorozásért felelős szereplő kötnek egymással.
A megállapodás aláírói nemcsak egyértelműen elhatárolódnak a korrupció minden formájától, hanem vállalják, hogy minden adatot is közzétesznek az adott eljárással kapcsolatban.
Az IP az OECD legújabb, közbeszerzésekre vonatkozó ajánlásai között is szerepel legjobb gyakorlatként. A monitor az összes adatot, a dokumentumokat, a hivatalos iratokat ? vagyis a teljes közbeszerzést ? illetve a beszerzés teljesítését is vizsgálja.

Mire jó az IP?

  • Biztos, hogy igazi verseny lesz azokban a közbeszerzésekben, ahol alkalmazzák.
  • Biztos, hogy az eljárásban a legjobb ajánlatot adó pályázó nyer.
  • Biztos, hogy a korrupció nem veri fel az árat.

Az IP Magyarországon

Magyarországon jelen pillanatban két projektben alkalmaznak integritási megállapodást.
Az Ózd városi ivóvíz-ellátási infrastruktúra és elosztási rendszer fejlesztése és fenntartható irányítása tárgyú beruházást a Svájci Államszövetség Kormánya támogatja a budapesti Svájci Nagykövetség Svájci Hozzájárulási Hivatal képviseletével. A Svájci-Magyar Együttműködési Program egy 130,7 millió CHF keretű kormányzati program, amelynek célja a magyarországi gazdasági és társadalmi különbségek csökkentése. Az átláthatóság és a közvélemény bizalmának növelése, a korrupció megelőzése, továbbá a közpénzek optimális felhasználása érdekében az Önkormányzat a projekt során valamennyi közbeszerzési eljárásban integritási megállapodást alkalmaz.??Az átláthatóság előfeltétele, hogy a közvélemény széles körben, könnyen hozzáférhessen minden információhoz, amit jogszabály lehetővé tesz. Ennek érdekében a TI egy vizualizációs eszközt hozott létre, amely alapján a lakosság nyomon követheti a projekt eljárásainak folyamatát az Önkormányzat honlapján. A Svájci Hozzájárulási Hivatal a Svájci Államszövetség Kormánya nevében független külső Monitort nevezett ki a közbeszerzési eljárásoknak, illetve a beruházás végrehajtásának megfigyelésére.

Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata alkalmazza először saját költségvetési forrásból megvalósuló építési beruházás monitorozására a TI Magyarország által kifejlesztett anti-korrupciós eszközt. A beruházás során a XIII. kerületi önkormányzat 550 millió forintot kíván fordítani a bölcsődeépület épületgépészeti, épületvillamossági korszerűsítésére.??Az integritási megállapodást 2013 áprilisában írta alá az Önkormányzat és a TI Magyarország. Az eljárás ajánlattevői a közbeszerzési eljárás során beadandó ajánlatuk részét képező nyilatkozattal csatlakoztak a megállapodáshoz. Az aláíró felek kötelezettséget vállalnak arra, hogy az eljárás során tisztességesen járnak el. A TI Magyarország ezt monitorozza, illetve bevonja a nyilvánosságot is. A monitorozás alapján elkészült jelentések a TI honlapján megtekinthetőek.
A TI reméli, hogy az integritási megállapodások minél szélesebb körben el fognak tudni terjedni mind hazai, mind EU-s források felhasználásának tekintetében.

Adjon visszajelzést!