Logisztikai és beszerzési tréningek
Az Európai Bizottság által ma elfogadott stratégia alapján csökkenni fog a teherautók és buszok üzemanyag-fogyasztása, és ezzel együtt a szén-dioxid-kibocsátásuk. Az Unióban a közúti közlekedésből származó CO2-kibocsátás nagyjából egy negyedéért e nehéz tehergépjárművek felelősek. Ha nem teszünk semmit, a nehéz tehergépjárművek kibocsátása előreláthatóan 2030?2050 között is a jelenlegi, fenntarthatatlan szint közelében marad.

Az Európai Bizottság a teherautók és buszok CO2-kibocsátásának csökkentésére irányuló stratégiát fogadott el

Az Európai Bizottság által ma elfogadott stratégia alapján csökkenni fog a teherautók és buszok üzemanyag-fogyasztása, és ezzel együtt a szén-dioxid-kibocsátásuk. Az Unióban a közúti közlekedésből származó CO2-kibocsátás nagyjából egy negyedéért e nehéz tehergépjárművek felelősek. Ha nem teszünk semmit, a nehéz tehergépjárművek kibocsátása előreláthatóan 2030?2050 között is a jelenlegi, fenntarthatatlan szint közelében marad.

Connie Hedegaard éghajlat-politikai biztos szerint ?Ez a következő lépés, amit ma meg kell tennünk a közúti közlekedés okozta kibocsátások csökkentése érdekében. Először a személygépkocsik és a kisteherautók kibocsátásait szabályoztuk, és ennek az eredményei már szemmel láthatóak: kevesebb a kipufogógáz, csökken a levegőszennyezés a városokban, és többféle innovatív, kis fogyasztású autó kapható. Ezért kell most a teherautókkal és a buszokkal is foglalkozni. A stratégia felvázolja azon új intézkedéseket, amelyekkel e járműkategória CO2-kibocsátása fokozatosan visszaszorítható, így üzemeltetőiknek kevesebb költséget okoznak, az EU-nak pedig csökken az importált kőolajtól való függése.?

A rövid távú tennivalók

A jelenleg hatályos uniós szabályozásnak köszönhetően az új személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásai folyamatosan csökkennek. Ez a stratégia foglalkozik először a nehéz tehergépjárművek kibocsátásaival.

A stratégia rövid távon a nehéz tehergépjárművek kibocsátásainak hitelesítésére, jelentésére és nyomon követésére helyezi a hangsúlyt. Ez az első feladat, amelyet a kibocsátások visszaszorítása érdekében el kell végezni, ugyanis egyelőre meglehetősen nehéz összehasonlítani a rengeteg különböző típusú és méretű, a helyi piacok igényei szerint átalakított és az autókhoz és buszokhoz képest sokkal kisebb szériában gyártott teherautó teljesítményét.

A Bizottság ezért kifejlesztett egy VECTO nevű számítógépes szimulációs eszközt az új gépjárművek CO2-kibocsátásának mérésére. Ennek segítségével fogja kialakítani a jövő évig a nehéz tehergépjárművek CO2-kibocsátásának kötelező hitelesítésére, jelentésére és nyomon követésére vonatkozó jogalkotási javaslatait. Mindez hozzá fog járulni egy átláthatóbb és versenyalapú piac kiépüléséhez, valamint a lehető legenergiatakarékosabb technológiák előretöréséhez.

Középtávú lehetőségek

Amint az első jogszabályok hatályba lépnek, a Bizottság fontolóra veheti további kibocsátás-csökkentő intézkedések foganatosítását. A legkézenfekvőbb lehetőség az újonnan forgalomba állítandó nehéz tehergépjárművek átlagos CO2-kibocsátásának korlátozása, ami a személygépkocsik és a kisteherautók esetében már bevezetésre került. A további lehetőségek között szerepel az olyan korszerű infrastruktúrák kiépítése, amelyek támogatják az alternatív üzemanyagot használó nehéz tehergépjárművek terjedését, az infrastruktúra-használat intelligens árazása vagy a járművek tagállami adóztatásának hatékony és koherens alkalmazása, de elképzelhető egyéb piaci alapú eszközök bevetése is. A legköltséghatékonyabb opció vagy opciók azonosítására hatásvizsgálatot kell végezni.

A stratégia kialakítása során elvégzett tanulmányok arra mutatnak rá, hogy a legkorszerűbb technológiák alkalmazásával legalább 30%-os csökkenés érhető el a nehéz tehergépjárművek CO2-kibocsátásában.

Háttér-információk

  • A nehéz tehergépjárművek kibocsátása az Unióban keletkező közúti kibocsátások hozzávetőleg egy negyedét teszi ki, ami a teljes üvegházhatású gázkibocsátások 5%-ának felel meg.
  • A nehéz tehergépjárművekre vonatkozó stratégiát alátámasztó hatásvizsgálat szerint 1990 és 2010 között nagyjából 36%-kal nőtt e járműkategória összes CO2-kibocsátása.
  • A változatlan helyzetre vonatkozó előrejelzés alapján 2030?2050 között nem változna számottevően a tendencia, vagyis e kibocsátások 35%-kal volnának magasabbak az 1990-es értéknél. Ez egyértelműen elfogadhatatlan annak fényében, hogy az EU elkötelezte magát a közlekedésből származó ÜHG-kibocsátások 60%-os csökkentése mellett 1990 és 2050 között. Ez szerepel az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, versenyképes gazdaság 2050-ig történő megvalósításának ütemtervéről szóló 2011. évi közlekedési fehér könyvben is.

A következő lépések

A stratégiát megküldjük az Európai Parlament és a Tanács részére, felkérve őket annak támogatására és a benne foglalt intézkedések előmozdítására.

További információk

az Éghajlatpolitikai Főigazgatóság nehéz tehergépjárművekkel foglalkozó oldala

MEMO/14/366

Adjon visszajelzést!