Logisztikai és beszerzési tréningek
A kínai kapcsolat Huawei módra

A kínai kapcsolat Huawei módra

Sokan és sokszor álmodoztak arról, hogy Magyarországot regionális logisztikai nagyhatalommá teszik. Nemzetgazdasági szinten ez csak részben sikerült, a kínai Huawei azonban nem álmodozott, hanem cselekedett: öt év alatt a cégcsoport forgalmát globálisan 4 milliárd dollárral támogató, immár 60 országot kiszolgáló gyártó és logisztikai bázist hozott létre hazánkban.

A gyár és a vevő között a legrövidebb út egy disztribúciós központon keresztül vezet ? ezt a koncepciót használta ki a Huawei, amikor európai ügyfeleinek ellátását igyekezett minél hatékonyabban megszervezni Magyarországról. A kínai informatikai és távközlési gyártók új nemzedékének egyik leggyorsabban feltörekvő tagja 2005-től van jelen hazánkban, és 2009 óta működteti magyarországi helyszínekről Európai Ellátó Központját (European Supply Center, ESC).

Saját központból

Az ESC létrehozása és folyamatos továbbfejlesztése során a Huawei legfőbb törekvése, hogy minél gyorsabban és minél rugalmasabban szolgálhassa ki térségbeli ügyfeleit ? mondja Gulyás Viktor, az ESC logisztikai vezetője. Erre ideális helyszínt kínált Magyarország: a koperi kikötő közelsége megkönnyíti az alkatrészek ideszállítását, az itt működő elektronikai gyártók a végtermékek elkészítését, a fejlett út- és közlekedési hálózat pedig a készáru eljuttatását a vevőkhöz. 2009-től folyamatos törekvés, hogy az ESC-ből egyre több termékkel egyre több országot szolgáljanak ki. Ennek eredménye, hogy immár minden vezetékes, mobil, optikai, adatforgalmi és egyéb távközlési és nagyvállalati termék készül Magyarországon, és ezeket Európa, Észak- és Nyugat-Afrika, valamint Ázsia 60 országába szállítják.
A kezdetben kialakított működési rendszer szerint a két magyarországi gyártópartner (a komáromi Foxconn és a pécsi Elcoteq) közvetlenül Kínából kapta a termeléshez szükséges alkatrészeket. Az Elcoteq csődje azonban rávilágított ennek a modellnek a gyenge pontjaira. Ekkor érett meg az elhatározás, hogy az alapanyag ne közvetlenül a termelő egységekhez érkezzen meg, és ne nekik kelljen raktározniuk ezeket, hanem mindezt a Huawei vállalja magára, és saját, belföldi disztribúciós központjából, lehívásos alapon ő lássa el az éppen szükséges mennyiséggel a partnereket.
?Bizonyos tekintetben valóban bonyolultabb az ilyen jellegű működés. Számos szempontból viszont kockázatmentesebb is, mert így garantálható az ellátási biztonság, az ügyfelek gyorsabb, rugalmasabb kiszolgálása és a magasabb vevői elégedettség?, foglalja össze a pro és kontra érveket Gulyás Viktor.

Hosszú távra tervezve

Először az Elcoteq üllői raktárbázisa került át a Huawei kezelésébe, és onnan szolgálták ki a finn gyártó helyébe lépő Flextronicsot. Már ekkor tisztán látszott, hogy az üllői helyszín kapacitása nem lesz elegendő már az akkori igények maradéktalan kielégítésére sem, nem beszélve a tervezett bővülésről. Kettős, egymástól nem független feladat állt a Huawei előtt: meg kellett keresni az ideális telephelyet, illetve azt a logisztikai szolgáltatót, amely majd azt működteti.
A szolgáltató kiválasztásánál a legfontosabb szempont a hosszú távú megbízhatóság, és ezzel a kockázatok minimalizálása volt. ?Tudtuk, hogy legalább 5-10 éves vállalást teszünk a központtal kapcsolatban, és ehhez nagyfokú kiszámíthatóságra van szükség a partner részéről. Lényeges volt a későbbi bővíthetőség lehetősége is, értve ezalatt az alapterület növelését, illetve az új, nagyobb hozzáadott értékű tevékenységek meghonosítását is?, sorolja a kritériumokat Gulyás Viktor.
Mindezen elvárásoknak a DHL és annak biatorbágyi központja tudott megfelelni. Megkönnyítette a döntést, hogy a Foxconn-nak már volt Biatorbágyon egy saját alkatrész-ellátó bázisa, amelybe a Huawei a modellváltás során konszolidálta az üllői ellátóközpont működését. A minden jelenkori és jövőbeni igényt kielégítő, jelenleg 30 ezer négyzetméternyi magasraktárat magába foglaló logisztikai központot 2013 decemberében adták át hivatalosan.
A korábbi működéshez képest komoly előrelépés, hogy Biatorbágyon a DHL már képes alapszintű végtermék-összeszerelésre is. Ha egy termék előállításához nincs szükség gyártósorra és komoly mérnöki háttérre (tesztelés, konfigurálás), azt az új logisztikai központban is el tudják végezni.

Csak rendelésre

A Huawei logisztikai tevékenységének alapja az éves értékesítési előrejelzés. Ebből az ESC készít a kínai központ számára egy alapanyag-termelési előrejelzést, és ennek alapján érkeznek folyamatosan az alapanyagok a biatorbágyi alapanyag-raktárba. A szállítási idő az útvonaltól függ: tengeren (Koperen keresztül) 32 nap; vasúton (Szibérián át) 27 nap; repülővel pedig 6 nap. (Az alapanyagok beszállítását a Huawei nem a DHL-lel, hanem más partnerekkel oldja meg.) Az átfutási időkből is látszik, hogy Biatorbágyon a folyamatos termelés érdekében viszonylag nagy, biztonsági raktárkészletet kell tartani.
Az alapanyagok betárolása során a stratégiai alapanyagokat nem csak vonalkódos, hanem szériaszámos azonosítással is ellátják. A szériaszám a kitárolásnál és az összeszerelésnél is követi az alkatrészt, így annak története az élettartam alatt bármikor visszakövethető. Az alacsonyabb értékű, nem stratégiai alapanyagok (kábelek, házak, egyebek) csak vonalkódos azonosítást kapnak.
A logisztikai folyamat következő mozzanatát a vevőktől beérkező tényleges megrendelés indítja el, folytatja a magyarázatot Gulyás Viktor. A Huawei ilyen nagy értékű berendezéseket raktárra nem termel, minden gyártás ?built-to-order? rendszerben, pontos specifikáció, az ügyfél egyedi igényei alapján történik.
Amikor a megrendelés befut az ESC-be, a rendelésállomány kezeléséért felelős kollégák a kívánt termék és a kapacitás alapján eldöntik, hogy a három üzem közül hol van lehetőség a gyártásra, összeszerelésre. A megrendelésből előáll az alapanyag-igény, ezt adják le a gyárak a biatorbágyi logisztikai központnak. Az alapanyag megérkezik a gyárba, elkészül a végtermék, azt visszaszállítják a központi raktárba, majd ott átrakják, és indul a vevőhöz.

Schopp Attila

 

A teljes cikk a Logisztikai Híradó 2014/júniusi számában olvasható! ?

Adjon visszajelzést!