Logisztikai és beszerzési tréningek
EKÁER – véletlen hiba vagy szándékosság?

EKÁER – véletlen hiba vagy szándékosság?

Az EKÁR törvénymódosításban kettősséget lehet felfedezni

 

Az augusztus 1-jén hatályba lépő törvénymódosítás lényege, hogy EKÁER-kötelessé váltak a nem útdíjköteles, de 3,5 tonna tényleges összsúlyt meghaladó járművek és szerelvények. Az intézkedés a túlpakolt kisteherautók ellen irányul. A hivatalos indoklás szerint is sok kereskedő azzal igyekszik kikerülni a bejelentés kötelezettsége alól, hogy a sokszor áfacsalásra használt rakományokat kisteherautókra pakolják. Ezzel kikerülnek a hatóság látóköréből, a szállítás nem jelenik meg az EKÁER-ben. Ha egy közúti ellenőrzés során felfigyelnek a 3,5 helyett néha 5 tonnát nyomó furgonra, akkor is maximum a túlsúly miatt lehetett eddig büntetést kiszabni.

 

Az augusztusi szigorítás ezeket a szállítmányokat is EKÁER-kötelessé teszi. Ha a közúti ellenőr észreveszi, vagy az automata súlymérő beméri az autót, akkor a túlsúly mellett a szállított rakomány értékének a 40 százalékára is bírságolható a bejelentést elmulasztó vállalkozó.

 

A bejelentésre vonatkozó szabályok közé azonban bekerült egy hiba, bár nehéz megbizonyosodni arról, hogy valóban hibáról van-e szó. Könnyen lehet, hogy annyira szigorítani akartak a túlpakolt furgonokra vonatkozó bejelentések szabályain, hogy szándékosan alakították ilyenre a feltételeket.

 

Az EKÁER-törvény módosult, a törvény végrehajtási rendelet azonban maradt az eredeti szöveggel. Ez a mentességeknél okoz problémát. Az össze nem hangolt szövegek miatt a túlpakolt furgonok esetében nincs alsó mentességi határ, mindent be kell jelenteni.

 

Mit jelent ez a mentességi határ? A 3,5 tonna feletti, mondjuk úgy, normál szállítások esetén a rendelet azt mondja ki, hogy mentes a bejelentés alól a 2,5 tonna súlyt vagy 5 millió forint értéket el nem érő szállítás. Az EKÁER-rendelet értelmében nem tartozik a rendelet hatálya alá „ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termék”, a megadott súly- és értékhatárokon belül.

 

A mentességnek ez a megfogalmazása tartalmazza az útdíjköteles gépjármű fogalmát. Ez azt jelenti, hogy amit nem útdíjköteles gépjárművel szállítanak – de augusztustól be kell jelenteni – arra nem vonatkozik a mentesség. Tehát az ilyen szállítás akkor is EKÁER-köteles lesz, ha az egy címzett számára szállított rakomány nem éri el a súlyhatárt vagy értékhatárt.

 

Még sarkosabban fogalmazva, ami ebből következik: a mai szabályok szerint ha egy 3,5 tonna alatti autó túlsúlyos, akkor bármit és bármennyit is szállít, azt be kell jelenteni az EKÁER-be.

 

Forrás: Fuvarlevel.hu

 

Adjon visszajelzést!