Logisztikai és beszerzési tréningek
Jövőre szinte mindenki utólag fizet majd útdíjat

Jövőre szinte mindenki utólag fizet majd útdíjat

A tervek szerint egy új szolgáltató hitelez majd

 

Alaposan átalakítja a kormány az útdíjfizetés rendszerét. A tervezett módosításokkal valószínűleg sokkal használhatóbbá válik az utólagos díjfizetés lehetősége is – ha megvalósul, akkor jövőre már szinte mindenki utólag fog fizetni. A mostani rendszerben is van utólagos díjfizetés, de csak kevés és nagyon megbízhatónak számító cég élhet a lehetőséggel. Az új rendszert 40 milliárd forintos forgalomra becsülik, tehát valószínű, hogy jelentős könnyítéseket kapnak majd a fuvarozók.

Jelenleg csak kevesek kiváltsága az utólagos díjfizetés

 

Útdíjat ma a fuvarozók többsége csak előre tud fizetni. Vagy viszonylati jegy előre megváltásával, vagy az útdíjegyenleg feltöltésével. Elvileg van lehetőség az utólagos díjfizetésre is, de ennek annyira szigorúak a feltételei, hogy csak nagyon kevesek tudnak élni a lehetőséggel. Az utólagos fizetés engedélyeztetése olyan, mint egy banki hitelbírálat: céges pénzügyi beszámolót és számos dokumentumot kell benyújtani, majd ezek alapján a szolgáltató dönt a kockázati besorolásról. Egyéni vállalkozók nem is igényelhetik az utólagos fizetést, csak cégek számára engedélyezik ezt a lehetőséget.

 

A tervek szerint egy új szolgáltató meghitelezi az útdíjat

A kormány honlapján olvasható egy rendelettervezet, ami úgy tűnik, hogy teljesen megváltoztatja ezt a rendszert. A lényege, hogy az utólagos fizetést igénylő vállalkozások számára ezt a lehetőséget már nem az útdíjszolgáltató biztosítja, hanem egy külön cég. Beillesztenek egy külön pénzügyi szolgáltatót a fuvarozók és az útdíjrendszer közé. Ez lesz az utólagos díjfizetési viszonteladó.

Azt még nem tudjuk, hogy erre a feladatra majd egy céget szemelnek-e ki (pl. egy nagybankot), vagy kisebb cégek, mai bevallási közreműködők is tudnak-e labdába rúgni. Banki háttérre mindenképpen szükség lesz, hiszen milliárdokat kell a fuvarozók javára megelőlegezni, majd a vállalkozásoktól beszedni. Esélyes lehet pl. az OTP – jelenleg is ez a cég működteti a kártyás fizetési rendszerüket.

 

Az utólagos díjfizetési viszonteladó előre ki fogja fizetni az útdíjat a szolgáltatónak: gyakorlatilag meghitelezi a fuvarozóknak az összeget.

 

A szerződés feltételeit a NÚSZ központilag rögzíti, de a rendeletben az is benne van, hogy ettől a felek tárgyalással eltérhetnek. Tehát gyakorlatilag bármilyen kedvező vagy szigorú feltételeket megadhatnak ezek a létrejövő szolgáltatók. Az elszámolási időszak legfeljebb 31 napos lehet, azaz az utólagos fizetés ennyi időre, havi elszámolásra terjedhet ki.

Forrás: Fuvarlevel.hu

1 százalékot eltehet a szolgáltató

Az új szolgáltató a közreműködésért költségtérítést kaphat. Ez a haszon a begyűjtött útdíjak 1 százaléka lehet. A tervezetet készítő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint várhatóan évi 40 milliárd forintos forgalom fog az új díjfizetési viszonteladók felé terelődni.

Adjon visszajelzést!