Logisztikai és beszerzési tréningek
Kibocsátás nélkül a levegőben

Kibocsátás nélkül a levegőben

A repülőt csak üzemanyagcellák és akkumulátorok hajtják meg

 

Szeptember végén indult első útjára a világ első, pusztán üzemanyagcella-meghajtású, négyszemélyes repülője. Üzemanyaga hidrogén, amelyet egy üzemanyagcella alakít át elektromos energiává. A repülőgép hatótávolsága 1500 km. Az ilyen technológiával működő repülőket a jövőben légi taxiként és a regionális közlekedésben lehetne alkalmazni.

Az autó- és hajóközlekedés mellett a légi közlekedés is azokhoz a területekhez tartozik, ahol túlnyomórészt még fosszilis nyersanyagokat használnak üzemanyagként. Azonban a kutatók és mérnökök már világszerte dolgoznak az alternatívákon. Ennek példája a Solar Impulse 2, egy tisztán napenergiával működő repülő, amely idén sikeresen körberepülte a Földet.

A kibocsátás nélküli repülőgépek egy másik típusa, egy üzemanyagcellás repülő szeptember 29-én Stuttgartban tette meg első útját. A HY4 világszerte az első olyan négyüléses személyszállító repülő, amelyet pusztán hidrogén üzemanyagcellás akkumulátorrendszer hajt meg. A repülőgép meghajtását többek között a Német Légi Közlekedési és Űrkutatási Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) kutatói fejlesztették ki.

Az 1500 kg súlyú repülőnek két törzse van, amelyek oldalt össze vannak kötve egymással. Üzemanyaga a hidrogén, amelyet egy alacsony hőmérsékletű üzemanyagcellába vezetnek. Itt a hidrogén oxigénnel vízzé egyesül. Ennek során energia szabadul fel közvetlenül elektronok, azaz elektromos áram formájában. Ez az áram hajtja meg a repülőgép légcsavarját.

A HY4 elektromotorjának teljesítménye 80 kW, és 200 km/h-s legnagyobb sebességet, valamint 165 km/h-s utazósebességet tesz lehetővé. A fedélzeten szállított lítium-ion akkumulátor szolgáltat még áramot a felszállás és az emelkedések során.

Ezzel a meghajtással a HY4 a sebességtől, a repülési magasságtól és a terheléstől függően 750–1500 km megtételére és négy személy szállítására képes. „Az olyan kis személyszállító repülőgépeket, mint amilyen a HY4, hamarosan elektromos légi taxiként alkalmazhatják a regionális közlekedésben, ahol a hagyományos közlekedési eszközök rugalmas és gyors alternatíváját jelenthetik” – nyilatkozta Josef Kallo, a DLR-ben a HY4 projekt vezetője.

A HY4 nagy előnye, hogy ha az üzemanyagcellához szükséges hidrogént megújuló energiaforrásokból nyert áram segítségével állítják elő, akkor kibocsátás nélkül repül. „Büszke vagyok rá, hogy európai kutatók és gyártók megvalósították ezt a hidrogén üzemanyagcellával meghajtott repülőt” – nyilatkozta Violeta Bulc, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosa a HY4 első útja során. „A hasonló előremutató tettek a kibocsátásmentes repülés jövőjét testesítik meg.”

A nagy személyszállító repülők alternatív meghajtásra való átállása egyelőre még meglehetősen valószerűtlen. Azonban a kisebb gépeknél már kifizetődő lehet a napelemes meghajtás, az elektromotorok és az üzemanyagcellák. „A nagy személyszállító repülőgépek a belátható jövőben még hagyományos meghajtással fognak közlekedni” – magyarázta André Thess, a DLR Műszaki Termodinamikai Intézetének vezetője. „Célunk, hogy az üzemanyagcellás hajtásláncot továbbfejlesszük és hosszú távon akár 19 személy szállítására alkalmas regionális repülőkben is felhasználjuk.”

(Mérnökbázis)

Adjon visszajelzést!