Logisztikai és beszerzési tréningek
Tolódik a tengelysúlymérő rendszer élesítése

Tolódik a tengelysúlymérő rendszer élesítése

Szeptember helyett csak januárban indul a tengelysúlymérő hálózat

 

A tervek szerint őszre kell elkészülni nem csak az új Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kiépítésével, de a tesztelésével is. A Parlament előtt lévő törvényjavaslat szerint ősztől a túlsúly is az objektív felelősség alá kerülő szabálysértés lesz, azaz meg sem állítják az autót, de a hiteles mérés után már indulhat is a bírságról szóló értesítés.

A most megjelent hírek szerint viszont a minisztérium már legkorábban januári indulásra készül. A 89 helyszín közül mindössze egy olyan hely van, ahol már minden készen van, és tesztüzemben működik a súlymérő kapu: az 1-es főúton, Ács térségében.

A 89 helyszín egyébként a következők szerint áll össze

  • 74 már létező ellenőrzőpont, az útdíj megfizetését ellenőrző kamerák számára épített tartószerkezet,
  • 2 olyan tartószerkezetre kerül, ahol ma változtatható jelzésképű tábla működik,
  • 13 teljesen új helyszínt kell építeni.

A járműnyilvántartással össze lesz kötve, a VÉDA hálózattal nem

Fontos új információ, hogy a rendőrségi sűrű traffipax-hálózattal, a VÉDA rendszerrel egyelőre nem kapcsolják össze a súlymérő-helyeket. A két hálózatot két külön hatóság kezeli, az adatok nem futnak össze egy kézben.

A rendszerhez az aszfaltba épített érzékelők és az út fölötti tartószerkezetre épített kamerák tartoznak. A kamera azonosítja a rendszámot, a nyilvántartásból hozzárendeli az autó hivatalos adatait, köztük a megengedett össztömegét és tengelyterhelését, és méri még a sebességét is. Az aszfaltba épített érzékelő pedig menet közben leolvassa a jármű tömegét. A mérőhely hitelesített lesz, azaz nem nagyon lehet arra hivatkozni, hogy rosszul mért, mert a felrakón még rendben volt a kocsi súlya.

Mi történik, ha túlsúlyt mér a rendszer?

A hatóság kezében két eszköz lesz: az automata rendszer jelzése alapján a közelben tartózkodó helyszíni egység azonnal a jármű nyomába eredhet, megállíthatja, és akár a túlterheltség megszüntetéséig vagy a bírság megfizetéséig vissza is tarthatja az autót.

Ha nincs a közelben ilyen azonnal a helyszínre kiszálló egység, akkor pedig az ún. objektív felelősség elve alapján indul a bírság az üzemben tartó címére.

Még bizonytalan, hogy mit és mennyire bírságolnak

A mostani hírek között egy érdekes, új elem is felbukkant, ez pedig a személyautók büntethetősége. Korábban csak arról volt szó, hogy a rendszert a túlsúlyos teherautók ellen fogják bevetni. A mostani minisztériumi közlések viszont már arra utalnak, hogy minden olyan autó büntethető lesz, amelyik túlsúlyos, tehát egy túlpakolt személyautót is meg lehet bírságolni ezen a módon. Elvileg, ha a rendszer a teljes járműnyilvántartáshoz hozzáfér, akkor azonosítani tudja minden egyes autó megengedett legnagyobb össztömegét, akár az utánfutó össztömegét is, amit össze lehet vetni az úton pillanatnyilag mért adatokkal.

Az még szintén kérdéses, hogy mennyi lesz a túlsúlyért kiszabandó bírság. Egy benyújtott törvényjavaslat a legkisebb bírságösszeget 100 ezer forintban határozta meg, de ettől már a kormány is visszavonult, s módosították 10 ezerre a legkisebb kiszabható összeget.

fuvarlevel.hu

Adjon visszajelzést!