Logisztikai és beszerzési tréningek
Nem kell mindig a saját autó!

Nem kell mindig a saját autó!

Beugrasz és viszed

 

Ma már nem csak kerékpárt, hanem elektromos autót is lehet közösségi alapon igénybe venni Budapesten. Az egyszerű használat mögött azonban nagyon kemény szervezőmunka és nem kevés megoldandó logisztikai kihívás rejtőzik.

A nagyvárosok közlekedése – néhány kivételtől eltekintve – mára menthetetlenül káoszba fulladt. Az utak túlterheltek, a levegő erősen szennyezett, a személyautók átlagsebessége nem éri el a 20 kilométer/órát, a parkolás egyre nehezebb – felmérések szerint Budapest belvárosában az autók harmada éppen csak parkolóhelyet keres.

A városi közlekedésen a saját járművel szemben sokáig csak a tömegközlekedés vagy a taxi jelentett alternatívát. Újabban viszont teret nyernek azok a megoldások is, amelyek csak egy-két embert szállítanak, de mindenki számára elérhetőek és könnyen hozzáférhetőek. Ilyen például a közösségi kerékpár, mint a budapesti BuBi is és az ezek mintájára létrejött autómegosztó (carsharing) szolgáltatások is.

Az autók megosztása, mint szolgáltatás, már az 1940-es évek végén megjelent, de igazi felfutása az elmúlt tíz évre tehető, amikor az infokommunikációs technológiák fejlődése jóval egyszerűbbé tette a járművek önkiszolgáló bérlését és nyomon követését. A világ egyik legnagyobb carsharing vállalata, a Daimler által alapított Car2Go idén februárban kéttucatnyi európai és észak-amerikai nagyvárosban több mint 14 ezer járművel (Smarttal és Mercedesszel) szolgáltat.

„Az autók megosztása értelemszerűen a nagyvárosokban működhet, de ott nagyon jól helyettesítheti a saját autót. Nem csak a fenntartás minden nyűgétől szabadítja meg az embert, de ha valaki alapvetően csak a városban autózik, és évente nagyjából 10 ezer kilométernél  kevesebbet tesz meg, még olcsóbban is kijön vele. A saját autó ugyanis akkor is viszi a pénzt ha áll, márpedig az idő 96-98 százalékában áll: üzemanyagot ugyan nem fogyaszt, de a biztosítás vagy az értékcsökkenés folyamatos költségeket jelent” – mondja Michaletzky Bálint, a carsharing szolgáltatást november óta Budapesten kínáló GreenGo ügyvezető igazgatója.

 

Hol és hogyan?

Az alapítókban már négy évvel ezelőtt megfogalmazódott, hogy carsharing vállalkozást indítsanak Budapesten. Abban kezdettől fogva biztosak voltak, hogy elektromos autókkal akarják működtetni a szolgáltatást. „Fontos számunkra a közösségi autózás pozitív társadalmi hatása. Ha már egyszer olyan megoldást kínálunk, amely csökkenti az autók számát a városban, parkolóhelyeket szabadít fel, akkor tegyük mindezt a legkevésbé szennyező technológiával – ezt egyébként az ügyfeleink is értékelik. Az elektromos járműnek ráadásul a karbantartási igénye is minimális”- mesél a döntés hátteréről az ügyvezető igazgató. A szóba jöhető modellek közül végül a kis méretű, de teljes értékű mobilitást kínáló Volkswagen E-Up-okat választották.

Azt is el kellett dönteniük, hogy fix pontokra telepítik az autókat, vagy a bárhol felvehető, bárhol letehető megoldást választják. Az előbbi esetben viszont megoldhatatlan feladatot jelentett volna az autók allokálása, ezért azt választották, hogy a szolgáltatási területen belül bárhol letehető és felvehető az autó. (Az allokációt így sem úszták meg, erre még visszatérünk.) Kérdés volt a felhasználó azonosításának módja is. Vannak példák a kártya használatára is, de a mobil alkalmazás végül is számos előnyt kínált. Egyrészt, amúgy is elő kell venni a mobilt a legközelebbi szabad autó megtalálására; ha pedig a telefon a kézben van, egy PIN-kóddal az is tökéletesen alkalmas az azonosításra.

Az előkészületek során a szükséges hardverek és szoftverek kifejlesztése okozta a legtöbb nehézséget. Az autókba a Járműkontroll Magyarország Kft. által forgalmazott vagyonvédelmi és flottamenedzsment eszköz továbbfejlesztett változata került. A beépített hardver révén a működtetők folyamatosan nyomon tudják követni mindegyik jármű helyzetét, állapotát, töltöttségét, a mozgására vonatkozó adatokat (sebesség, fékezés, stb.), és természetesen azt is, ki mikor bérelte az autót.

A teljes cikk megjelent az MLBKT által kiadott Logisztikai Híradó júniusi számában. A cikk és a teljes kiadvány csak tagjainknak és megrendelőinknek elérhető.

Érdekli az MLBKT tagság? MLBKT Tagság

Szeretne előfizetni a Logisztikai Híradóra? Előfizetés

Ha csak ez a lapszám érdekli, 1000Ft+Áfa/lap áron megvásárolhatja az elektronikus verziót (Pdf). Kérjük a megrendeléskor a megjegyzés rovatban tüntesse fel a lapszámot.  Megrendelés

Ha további kérdése lenne, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.

 

Adjon visszajelzést!