A siker a legjobb hajtóerő
Évtizedes marketinges tapasztalattal a háta mögött lett egy ambiciózus online élelmiszerkereskedelmi vállalat vezetője Makkay János. Szerinte a Kifli.hu-hoz hasonló startupok elsősorban a fogyasztóorientált gondolkodásban verik a nagyobb cégeket, és ezen a téren a magyar vállalkozásoknak még lenne mit tanulniuk.
Abban az időben kezdett marketinggel foglalkozni, amikor jószerivel még a szó is ismeretlen volt Magyarországon. Honnan jött ez az érdeklődés?
Nem a családból, az biztos. Édesapám fejlesztéssel foglalkozó villamosmérnök volt, édesanyám pedig a Földművelésügyi Minisztériumban dolgozott élelmiszeripari mérnökként. Én a Madách gimnáziumba jártam Budapesten, ahol nagyon erős hangsúly volt az angol nyelven, így olyan irányban szerettem volna továbbtanulni, ahol hasznát vehetem a nyelvtudásnak. Így választottam a Külkereskedelmi Főiskola áruforgalmi szakát, ahol az angol mellé a francia nyelvet is felvettem. A tanulmányaim során aztán rájöttem, hogy nem annyira a külkereskedelem, mint inkább a marketing, a márkaépítés, vagyis a gyártók és a fogyasztók közötti kapcsolat érdekel. A marketinges szemlélet számomra ma is a fogyasztóorientált gondolkodást jelenti, ami sajnos még mindig nem jellemző általánosan a magyar vállalkozásokra. Az érdeklődésem olyan fokú volt, hogy végül a diplomamunkámat is a Sony marketingkommunikációs stratégiájából írtam.
Jelentkeztem a Sonyhoz is, de végül az Unilevernél kezdtem dolgozni, mert onnan hamarabb megérkezett az értesítés, hogy felvettek… De egyáltalán nem bántam, mert úgy véltem, hogy ott lehet a legjobban megtanulni a marketinget, és ez később be is igazolódott.
1992-ben kezdett dolgozni. Aranykor volt ez a marketing számára, közvetlenül a rendszerváltás után?
Egy marketing iránt érdeklődő fiatal ennél jobb időpontban nem is kezdhette volna a karrierjét, az Unilever pedig zseniálisan adta át a tudást és tapasztalatot. Kimondottan egyetemről, főiskoláról frissen kikerült fiatalokat keresett a cég, majd képzésről képzésre küldte őket, itthon és külföldön egyaránt. Ennél jobb marketingiskola szerintem nem létezett akkoriban. Három évet a piackutatatási részlegen töltöttem el, majd hazai brand menedzser lettem a mosó- és öblítőszereknél. Három évet Párizsban is eltöltöttem európai brand menedzserként, majd amikor hazajöttem, már kategóriamenedzser lettem, és Magyarország mellett hozzám tartozott Horvátország, Szlovénia, majd Bosznia is. A végén már a teljes „home and personal care” részleget vittem, az említett négy országon kívül még Csehországban és Szlovákiában is, miközben egy 40 fős marketinges csapatot irányítottam.
[box type=”info” ]A teljes cikk megjelent az MLBKT által kiadott Logisztikai Híradó decemberi számában. A cikk és a teljes kiadvány csak tagjainknak és megrendelőinknek elérhető.
Érdekli az MLBKT tagság? [button color=”white” size=”small” link=”https://logisztika.hu/belepes/tagi-szolgaltatasok/” target=”blank” ]MLBKT Tagság[/button]
Szeretne előfizetni a Logisztikai Híradóra? [button color=”white” size=”small” link=”https://logisztika.hu/kiadvanyok/logisztikai-hirado/elofizetes-logisztikai-hiradora/” target=”blank” ]Előfizetés[/button]
Ha csak ez a lapszám érdekli, 1000Ft+Áfa/lap áron megvásárolhatja az elektronikus verziót (Pdf). Kérjük a megrendeléskor a megjegyzés rovatban tüntesse fel a lapszámot. [button color=”white” size=”small” link=”https://logisztika.hu/kiadvanyok/logisztikai-hirado/elofizetes-logisztikai-hiradora/” target=”blank” ]Megrendelés[/button]
Ha további kérdése lenne, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.[/box]