A nyersanyaghiány forrása Kína, ahonnan az Európai Unióban felhasznált magnézium 95 százaléka származik. Kínában ugyanis szeptember óta visszafogják az ipari, köztük a magnézium előállításában résztvevő üzemek termelését. Ennek célja, hogy teljesüljenek a pekingi kormány által meghatározott kibocsátás-csökkentési célok.
Az ázsiai ország a globális magnéziumtermelés 87 százalékát adja. Így az onnan származó import kiesése gyorsan világméretű, eddig példátlan hiányt idézett elő az alkáliföldfémből.
Ez a hiány súlyosan érinti az európai alumínium-, vas- és acéltermelő, valamint -felhasználó iparágakat, mint az például az autóipar – mutat rá 12 ipari szervezet, köztük az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és az Európai Alumíniumipari Szövetség.
Milliók megélhetése forog kockán
Közleményükben kifejtik, hogy a hiány rekord árakat eredményezett: a még elérhető magnéziumimportot tonnánként 10-14 ezer dollárért kínálják, szemben a korábbi 2000 dollárral. Ez szinte teljesen ellehetetleníti a magnézium, illetve magnéziumtartalmú anyagok európai importját, ami ahhoz vezet, hogy Európa várhatóan november végére feléli magnéziumkészleteit. Ez üzemek leállását fogja eredményezni, egyúttal munkahelyek millióit fogja veszélybe sodorni.
A szervezetek ennek elkerülése érdekében arra szólítják az EU-t és a nemzeti kormányokat, hogy haladéktalanul kezdjenek tárgyalásokba kínai partnereikkel.
A magnéziumon kívül más alapanyagokból is hiányt szenved az ipar. Az idei évet eddig leginkább azonban a mikrochipek hiánya határozta meg, ami világszerte termelésük csökkentésére kényszeríti az autógyártókat.
Forrás: autoapro.hu