Logisztikai és beszerzési tréningek
A logisztikai képzésekről szóló cikksorozatunk következő részében Szabó Zoltán, a Ghibli Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatója írta le gondolatait.

Vitafórum: Emberi értékek a munka világában

2009 közepén megkeresett dr. Mandják Tibor, aki akkor a Dunaújvárosi Főiskola Vezetés és Vállalkozástudományi Intézetének volt az intézetigazgatója, hogy beszélgessünk arról, mit várnak a vállalatok a felsőoktatástól, mit kellene tanítani ahhoz, hogy minél inkább a vállalatok elvárásainak megfelelő hallgatók végezzenek a főiskolán.

Beszélgetésünk során elmondtam, hogy eddigi vezetői tapasztalatom szerint a munkatársak emberi értékei, kompetenciái határozzák meg leginkább azt, hogy ki mennyire lesz sikeres a saját munkájában. A Ghibli Kft-ben kiemelten fontos például, hogy aki nálunk dolgozik, kiváló együttműködő készséggel rendelkezzen, hatékonyan kommunikáljon és legyen benne belső késztetés a magas szintű teljesítmény elérésére.

A főiskolán, egyetemen tanultak jó alapot jelenthetnek ugyan az induláshoz, mit sem érnek azonban az előbb említettek hiányában. Az adott munkakörhöz kapcsolódó szakmai ismereteket egyébként oktatjuk is a gyakornoki idő alatt, azonban az a képesség, ahogyan ezen ismereteket a mindennapi munkában hasznosítják a munkatársak, az már kompetencia színvonal kérdése. Dolgoznak nálunk vidéki főiskolákon, illetve budapesti egyetemeken végzett hallgatók is, a munkájuk bizonyítványtól függetlenül, csak akkor lehet eredményes, ha a hozzáállásukkal elérik a saját sikerüket.

Mandják professzor a beszélgetésünk vége felé úgy fogalmazott, hogy míg a különböző szakmai ismeretek együttesen, összeadódva alkotják a szaktudást, addig a hallgató kompetencia szintje az a szorzó tényező, amely meghatározza, hogyan hasznosul ez a tudás a vállalat számára. Elmondtam, hogy mi is sok energiát fektetünk abba, hogy jó képességű munkatársakat találjunk, illetve, hogy a munkaviszonyuk alatt a feladatuk ellátásához szükséges kompetenciáikat fejlesszük.

Viszonylag rövid idő alatt eljutottunk oda, hogy ki kellene próbálni, miként építhető be a felsőoktatásba a kompetenciafejlesztés, mit kellene tenni ahhoz, hogy a mindenki által elismert képességek fejlesztése a képzés részévé válhasson.

Professzor úr vállalta, hogy megszervezi a pilot programot a főiskolán egy önkéntes és a tanárok által is ajánlott hallgatókból álló kis csoport részére, ahol egy 40 órás képzés keretében  cégünk pszichológusa által megindulhat a Menedzser Útlevél programnak nevezett kísérleti fejlesztés. A program szakmai támogatásához csatlakoztak a Hankook, a Bombardier, a Paksi Atomerőmű, a Legrand és a Dunaferr HR vezetői is.

A 40 órás munka meghozta a várt sikert. A programban részt vevő hallgatók mindegyike lelkesen számolt be saját fejlődéséről. Elmondták, hogy a kísérlet legnagyobb eredménye, hogy sikerült felismerniük és tudatosítaniuk saját és mások belső értékeit. Látják, miben kell fejlődniük és mit kell tenniük a fejlődés érdekében. A kísérletben résztvevők tanárai a program során a hallgatók tanuláshoz való hozzáállásában érzékeltek ugrásszerű változást. Szinte mindannyian a program folytatását kérték, mert érezték, hogy nagy segítséget kaptak ahhoz, hogy magabiztos, a munkájukat szerető sikeres emberek, munkavállalók lehessenek.

A résztvevő vállalatok tapasztalták, hogy a kísérleti projekt eredményeként a számukra fontos kompetenciákkal valóban rendelkeznek a hallgatók.

A pilot projekt ünnepélyes zárásaként a hallgatók megkapták a Menedzser Útlevelet, ami tulajdonképpen egy olyan garantált kompetencia térkép, amit a programot támogató vállalatok előnyben részesítenek a leendő munkatárs kiválasztás során.

Biztos vagyok benne, hogy ilyen programokra óriási szükség van a felsőoktatásban; a ?hallgatóknak? ? mint a szó is takarja – passzív státuszból aktív, fejlődni akaró, a saját emberi értékeikkel és hiányosságaikkal tisztában levő ?tanítványokká? kell nőniük. Magas szinten kell tudniuk együttműködni másokkal ? mert a logisztikában ezen képesség nélkül biztosan nem lehet senki sikeres.

Összefoglalóan tehát el lehet mondani, hogy  a szakmai képzésen túl az emberi értékek, kompetenciák fejlesztésére a felsőoktatásban nagy hangsúlyt kell fektetni a jövőben, hogy ezzel kiegészülve az iskolapadban megszerzett tudás megfelelően tudjon hasznosulni a vállalatok számára.

Szabo_Zoltan_portre

Szabó Zoltán
ügyvezető igazgató
Ghibli Szállítmányozási Kft.

[stextbox id=”info”]

A témában az MLBKT idei, Felfelé a lejtőn című kongresszusán szeretnénk kerekasztal beszélgetést, értékes szakmai vitát generálni meghívott vendégeink segítségével. Nem titkolt célunk az érintett felek provokatív vitája, amely közönségünket is megmozgatja.

Kongresszusi kerekasztal-beszélgetés az oktatásról

Balatonalmádi, 2010. november 11., 18.00

Mennyit ér ma a logisztikai oklevél?

– avagy munkaadói kereslet és képzési kínálat Magyarországon

[/stextbox]

Adjon visszajelzést!