Logisztikai és beszerzési tréningek
A LogisticsManagement portál szerint az Egyesült Államokban óriási növekedést mutat a szállítószalagos és a számítógép vezérlésű robotkocsik ágazata, azaz szárnyal az automatizáció az anyagmozgatás és a raktártechnológia piacán. A portál szerkesztői tíz amerikai gyártót és forgalmazót kérdeztek az okokról, mi az MLBKT tagjait szondáztuk.

Automatizálási trendek az USA-ban és nálunk

A LogisticsManagement portál szerint az Egyesült Államokban óriási növekedést mutat a szállítószalagos és a számítógép vezérlésű robotkocsik ágazata, azaz szárnyal az automatizáció az anyagmozgatás és a raktártechnológia piacán. A portál szerkesztői tíz amerikai gyártót és forgalmazót kérdeztek az okokról, mi az MLBKT tagjait szondáztuk.

A Bob Trebilcock által jegyzett cikk ugyan elsősorban az amerikai és a fejlett országokbeli viszonyokra vonatkozik, néhány gondolatébresztő trend körvonalazódni látszik:

  • A gyártóüzemekben már évek óta tendencia, hogy amennyire lehet, csökkentsék az emberi munkát (lights-out automation); így többek között a magas fluktuációval járó kockázatok is csökkenthetőek.
  • Olcsóbb lett az automatizáció, már kisebb forgalom mellett is megéri bevezetni.
  • Megnövekedett a pontosság iránti igény:  kevesebb hiba – nagyobb megtakarítás.
  • Kisebb raktárhely-igény, így kisebb az ökolábnyom.
  • A többcsatornás értékesítés, az elektronikus kereskedelem is új kihívásokat támaszt az automatikus anyagmozgatás felé.
  • Megváltoztak a vevői igények: jellemzőbbek a gyakoribb, kisebb egységekben történő szállítási igények (piece picking). Az automatizáció az egyik eszköz, hogy a cégek lépést tudjanak tartani a felgyorsult üzleti ciklusokkal.
  • A megfelelő sorrendben végzett betárolás a disztribúciós központokban csökkentheti a kiskereskedelmi egységekben dolgozók számát.
  • Ma már az eszközök mellett ugyanolyan fontos a jó raktárirányítási szoftver megléte is.

Vélemények itthonról

automatizacioDr. Fekecs Béla Zoltán, az E.ON Hungária Zrt. logisztikai igazgatója a gyorsaságot és az élőmunka megtakarítást tekinti az automatizálás fő előnyének, ugyanakkor kiemelte, hogy a tapasztalata szerint a projektbe csak a fejlesztés haszonélvezőit szabad bekapcsolni.

Komlósi Balázs, a NI Hungary Kft. disztribúciós központjának vezetője szerint egyre inkább növekvő igényről beszelhetünk az automata rendszereket illetően. A bérek várható növekedése a multikat is arra kényszeríti majd, egyre inkább mérlegeljék az automatizálásban rejlő lehetőségeket. Hazánkban manapság még mindig a költségek csökkentésének egyik hatékony eszközét látják az automatizálásban, tehát elsősorban mint költségcsökkentő eszköz tekintenek az automatizálásra. A lassú ütemű növekedés mögött pedig megítélésem szerint az áll, hogy hazánkban Nyugat-Európához képest még mindig alacsonyabb a munkaerő költsége, valamint kevés azon szakemberek száma, akik ilyen rendszerek bevezetése kapcsán gyakorlattal rendelkeznek. Egy ilyen rendszer eladása a felsővezetők részére megkíván egy kis értékesítő vénát is, hiszen hosszú idő alatt kialakult konvenciókat kell ilyenkor legyőzni. ? vélekedik a szakember.

Péntek László Tamás, frissen végzett ipari és szállítási logisztikus arra hívja fel a figyelmet, hogy bizonyos esetekben az automatizáció nem, vagy csak hosszú távon kifizetődő. Magyarországon a betanított munkaerő sok esetben olcsóbbnak számít az automatizációs költségeknél, ezért számos beruházó csak a nagy biztonságot, gyorsaságot követelő, vagy emberi erőforrással hatékonyan ki nem váltható esetekben költ automatizálásra. Egyes közel-, illetve távol-keleti országokban az automata kapunyitó berendezéseket sem nézik jó szemmel, hiszen az is egy munkavállaló betevőjét veszi el.

Megéri-e automatizálni? A válasz országonként és termékcsoportonként eltérő lehet az emberi munkaerő költségeinek és az elfogadható hibaaránynak a függvényében. A körkérdésünkre kapott válaszok alapján elmondhatjuk, hogy a piaci igény Magyarországon is egyre erősödik, ugyanakkor az automatizálás terjedésének egyik legnagyobb akadálya jelenleg a forráshiány.

A cikk megjelent a Logisztikai Híradó augusztusi számában.

90 százalékban automatizált logisztikai központ Csehországban (Kivitelező: SSI Schäfer)

Összeállította: Kőhegyi Anita, Holics Szilvia

Adjon visszajelzést!