Az MLBKT Lean Tagozata az Avis Budget Group budapesti szolgáltató központjába szervezett vállalatlátogatást december elején. A tagozatot vendégül látó Bereczki Csaba mutatta be az érdeklődőknek, hogyan alkalmazza a cég a lean elveket. A Budapesti Corvinus Egyetem logisztika mesterszakos hallgatóiként mindannyian kötődünk ? vagy kötődni fogunk ? valamilyen formában a lean menedzsmenthez, ezért nagyon örültünk a lehetőségnek, hogy részt vehetünk a programon. Az alábbiakban rövid összefoglalónkat olvashatják az eseményről.

Avis Budget Group – lean gondolkodás egy szolgáltató központban

Az MLBKT Lean Tagozata az Avis Budget Group budapesti szolgáltató központjába szervezett vállalatlátogatást december elején. A tagozatot vendégül látó Bereczki Csaba mutatta be az érdeklődőknek, hogyan alkalmazza a cég a lean elveket. A Budapesti Corvinus Egyetem logisztika mesterszakos hallgatóiként mindannyian kötődünk – vagy kötődni fogunk – valamilyen formában a lean menedzsmenthez, ezért nagyon örültünk a lehetőségnek, hogy részt vehetünk a programon. Az alábbiakban rövid összefoglalónkat olvashatják az eseményről.

Az Avis Budget Group a világ egyik legnagyobb autókölcsönző vállalata. A vállalat két globális márkájának (Avis és Budget) és a hozzájuk kapcsolt szolgáltatások megfelelő pozícionálásával a vállalati szegmens és a privát ügyfelek igényeit is lefedi. A cégcsoport vegyes üzleti modellt alkalmazva 175 országban 10.000 bérlési ponton, 29.000 munkavállalót foglalkoztatva van jelen. Magyarországon az Avis Budget Group Business Support Centre Kft. (BSC) 2004-ben kezdte meg működését, azóta is folyamatos növekedés jellemzi és fontos szerepet tölt be a régió pénzügyi és ügyfélszolgálati folyamatainak fejlesztésében. Tevékenysége a vállalatcsoport európai hálózatának nyújtandó üzleti támogató tevékenységekre irányul, mely során vevői és szállítói számlák kezelése, adatbázis- és kintlévőség-kezelés, számviteli szolgáltatások, illetve gépjárműpark adminisztráció és ügyfélszolgálat biztosítása történik. A vállalat alapító tagja a Lean Enterprise Institute Magyarországi Egyesületének.

Az idei év a BSC számára a növekedésről és az ehhez kapcsolódó kihívásokról szólt. Komoly megoldandó feladatot jelentett, hogy a budapesti központ több új folyamat gazdája lett nagyon rövid idő alatt. A bővülés kétszáz új ember felvételével, felkészítésével és az új folyamatok betanulásával, áthelyezésével járt. Az új kapacitások felépítésében döntő szerepe volt a Minőségi Kiválóság Programnak (ISO 9001 minősítés, TQM program, Vizuál menedzsment), mely célja az ügyfél-elégedettség folyamatos növeléséhez elengedhetetlen keretrendszer és tudatossági program bevezetése volt. Ennek a rendszernek az egyik kulcsfontosságú eleme a lean gondolkodás alapjainak lefektetése is.

Ezt követően az A3 eszköz vállalaton belüli alkalmazásáról külön előadást is hallhattunk egy példán keresztül, ami az országok közötti elszámolások átfutási idejének problémáját oldotta meg. Az A3 egy problémamegoldást segítő módszer és egy szervezet tanulási folyamatának modellje is egyben. Segíti a problémák hatékony azonosítását, megoldását, miközben egyszerre tanítja a probléma megoldóját és vezetőjét. Az A3 a Toyota vállalat DNS-ének szerves része.

A lean gondolkodás szemléletes példája továbbá a központosított dokumentumkezelő cella, az ún. DocuCity. Ez a részleg végzi az összes többi terület számára a beérkezett dokumentumok válogatását, szkennelését, előfeldolgozását és archiválását. Ezzel elérték, hogy a dokumentumok ne papír alapon, hanem elektronikusan áramoljanak a részlegek között. A folyamatban a hiba lehetősége is kisebb és az előfeldolgozásnak köszönhetően segíti a kollégák munkáját is. Nem mellesleg mindezt költséghatékonyan, gyorsabb átfutási idővel kivitelezve. Szinte adta magát, hogy a DocuCity-nél teszteljék a lean gondolkodás és működés alapoktól való felépítését. Túlzás nélkül állítható, hogy ez a részleg képviseli a BSC motorját, és az itt elindult és sikeres fejlesztéseknek, módosításoknak köszönhetően később más részlegek is eredményesen vághatnak bele egy lean szemléletű átalakulásba – vagyis az itt kivitelezett transzformáció teljesen megváltoztathatja az Avis-Budget szolgáltató központjának életét.

Ami a lean alkalmazása kapcsán mindenképp kiemelendő, hogy a cég nem használ előre bejáratott legjobb gyakorlatot. Ehelyett egy rögösebb, ám hosszú távon sikeresebb utat választott: a lean eszköztárából helyzetfüggő módon választják ki azokat, melyek az aktuálisan felmerülő problémák, kihívások megoldása esetén a legjobban segítik az eredmény elérését a DocuCity-n – és vállalaton – belül. A cél mindig az értékteremtő folyamat hibáinak kijavítása után az értékáram folyamatossá tétele. Úgy gondolják, hogy azáltal, hogy a dolgozókat bevonva, velük együtt építik ki a saját lean szervezetüket, megtanítják az embereknek, hogyan végezzék el a feladataikat a lean gondolkodást napi szinten alkalmazva, gyakorolva. Így ez egy teljesen természetes és önjáró része lesz a vállalat életének.

Látogatásunk zárásaként körbevezettek minket a DocuCity-ben, ahol a gyakorlatban, működés közben is láthattuk a már megvalósított és folyamatban lévő, lean alapelveknek megfelelő működést és eszközöket. Ezek közül kiemelendő a munkaállomások dokumentum áramlást biztosító kialakítása, az 5S nyilvánvaló jelenléte és egyéb vizuális menedzsment eszközök aktív alkalmazása: az épp kialakítás alatt lévő szín-és formakódos rendszer, mely jelzi, hogy adott munkaállomáson épp milyen tevékenység zajlik, és mennyire vannak időben, vagy elmaradva a munkával. Emellett elkészült a DocuCity Értékfolyam térképe is, mely magasabb szintre emeli a problémák azonosítását és a elérendő célok folyamatos kijelölését is.

Személyes véleményünk a látogatásról, hogy a szervezés, lebonyolítás profi módon zajlott, és itt nem csak a reggeli kávé és pogácsa melletti kötetlen beszélgetésre vagy a figyelmes szendvicsebédre gondolunk. Az előadások, prezentációk logikus sorrendben, szép ívben követték egymást, ahogy a cégbemutatástól a lean törekvéseken át végül eljutottunk a DocuCity megismeréséig. A prezentációk során az előadók jól felkészültek voltak, sikerült lényegre törően, ám érdekesen prezentálniuk, sok lehetőséget biztosítva a kérdésekre, a visszajelzésekre – melyekre nagy hangsúlyt helyeztek, látszott, hogy valóban érdekli őket a véleményünk, gondolataink, melyekből nem is volt hiány. Itt emelnénk ki, hogy lehetőséget biztosítottak fiatal, tapasztalatlanabb kollégáknak is, hogy beszámolhassanak élményeikről a lean átalakulás bizonyos részeivel kapcsolatban. Ezzel is megerősítve azt a törekvésüket, hogy a dolgozókkal közösen vegyenek részt a leanné válás – rögös – útján. Összességében egy nagyon pozitív élménnyel és sok új információval távoztunk, melyet utólag is köszönünk!

Biacsi Barbara
Kukoda Adrienn
Németh Nóra

Adjon visszajelzést!