Április 23-án meglátogattuk a Szerencsejáték Zrt. logisztikai központját. Vendéglátónk Cselovszki Zoltán, a cég kereskedelmi és játékszervezési igazgatója és kollégái bemutatták a Szerencsejáték Zrt. logisztikai rendszerét, melyet az SSI Schäfer Kft. valósított meg.

Látogatást szervezett a Szerencsejáték Zrt.-hez az MLBKT Műszaki Tagozata

Április 23-án meglátogattuk a Szerencsejáték Zrt. logisztikai központját. Vendéglátónk Cselovszki Zoltán, a cég kereskedelmi és játékszervezési igazgatója és kollégái bemutatták a Szerencsejáték Zrt. logisztikai rendszerét, melyet az SSI Schäfer Kft. valósított meg. A látogatáson megtudtuk, hogy az új szerencsejáték törvény miatt dinamikusan növekszik a vállalat forgalma. A raktári folyamatok automatizálása egy év alatt megtérült.

Cselovszki ZoltánCselovszki Zoltán elmondta: Termékeink értékesítése országosan 4500 értékesítési ponton keresztül történik, amelyeket heti szinten látunk el különböző segédanyagokkal, illetve a játékokhoz szükséges anyagokkal, sorsjegyekkel.

Budapesti raktárunkban három emelet magas, 560 raklap tárolására alkalmas állványrendszeren tároljuk a termékeinket, melyek 90%-át a sorsjegyek teszik ki. Ebből a raktárból látjuk el a vállalkozókat, a lottózókat, és a postai értékesítőket, valamint értékesítési régióinkat is, amelyek a segédszelvények kiszállítását végezték, például a lottózókba.
A küldemények szállítására Társaságunk 1991-es megalakulása óta (egészen a logisztikai reformig) az úgynevezett kékdobozos terítési rendszert alkalmazta.

A rendszer lényege az volt, hogy minden értékesítőhelynek volt egy kék doboza, kézzel feliratozott címkével ellátva. A termékeket ezekbe a dobozokba tettük, majd ezeket belehelyeztük egy zöld zsákba, az egészet lezártunk egy sárga plombával, így juttattuk el a küldeményt az értékesítő helyekre.
A kék dobozok állandó helye a raktári polc volt, így könnyen nyomon lehetett követni, előkészítették-e őket küldésre, vagy visszaérkeztek-e a küldést követően. Utóbbi azért volt fontos, mert a dobozok többször felhasználhatók voltak, így azokat vissza is kellett gyűjteni. Az üres dobozok szállításáért azonban szintén fizetni kellett, ez a módszer tehát költséghatékonyság szempontjából nem volt optimális.
A dobozokba pakolás nehézkes volt: a polcokon semmit nem lehetett a dobozokba tenni, ezért le kellett őket venni, hogy csomagolni tudjuk. További probléma volt, hogy egyes termékeink? például a segédszelvények vagy az egyesével csomagolt plakátokat rejtő okmányhengerek ? nem fértek bele a kék dobozba, így azokat külön kellett a zöld zsákba csomagolni.
A küldemények minőségével nem volt különösebb probléma, ám sajnos, nem minden esetben arra az értékesítési pontra kerültek, ahová kellett volna.

A kék doboz rendszer minden hátránya ellenére sokáig jelentett disztribúciós és logisztikai megoldást. Mivel azonban sem a technológia, sem a csomagolóegység, sem pedig az informatikai támogatottság nem volt már megfelelő az értékesítési hálózat hatékony, hibamentes kiszolgálásához, szükségessé vált egy új technológia bevezetése és alkalmazása.

2007-ben kezdtünk el először foglalkozni azzal, hogy a logisztikai rendszerünket megreformáljuk. Meg kellett vizsgálnunk az akkori logisztikai folyamatokat, illetve meggyőzni a menedzsmentet, hogy sokkal hatékonyabb működésre lenne szükség az ellátási folyamatok területén. Először feltérképeztük, hogy nagyjából mire lenne szükségünk, vagyis megfogalmaztuk, merre tudunk és merre kell mindenféleképpen továbblépnünk. Célunk az volt, hogy kialakítsunk egy készletgazdálkodási rendszert, egységesedjen a sorsjegykiküldés, a segédszelvények és a thermotekercsek kiküldése ellenőrzött módon történjen, és ehhez kapcsolódóan korszerűsödjön és leegyszerűsödjön az expediálási folyamat. Az operatív célokat meghatározva a feldolgozási költség csökkentésére törekedtünk, hiszen csúcsidőben ezt a 4500 értékesítési pontot körülbelül 2-2,5 nap alatt tudtuk 60-65 fővel egy viszonylag nagy csomagolási tevékenységre dedikált területen kiszolgálni, és ez gyakorlatilag csak a végső csomagolásokat jelentette.

Emellett a címre történő kiküldést is új alapokra kellett helyezni. Ehhez figyelembe kellett vennünk a súlyhatárokat, azt, hogy az értékesítési pontokon legyen küldemény felvételi lehetőség, valamint hogy minden küldemény egyértelműen azonosítható, visszakereshető legyen, az átvétel idejének dokumentálásával.
Például a játékaink részvételi szabályzatainak minden értékesítési ponton megtalálhatónak kell lenniük, ez törvényi előírás. Nagyon fontos, hogy bizonyítani tudjuk, kiküldtük a partnereknek az értékesítéshez nélkülözhetetlen szabályzatokat, így egy adott ellenőrzés során talált hiányosság nem a mi felelősségi körünkbe tartozik.

Megvizsgáltuk tehát az összes paramétert, hogy tudjuk, mire van szükség a fejlesztéshez.

2007-ben kiírtunk egy pályázatot, amely segített felmérni, milyen lehetőségek vannak a piacon. A beérkezett ajánlatok alapján ? ha akkor eredményt hirdetünk ? az SSI Schäfer megoldása nyert volna. Ezután eltelt három év, mely alatt pontosítottuk a paramétereket. Pontosan meghatároztuk mekkora egy küldemény súlya, szórása, hány darabot és hova küldünk ki, illetve milyen háttérfolyamat zajlik ezalatt. 2010 őszén ismét felvettük a kapcsolatot a Schäferrel, és nekik már kész megoldásaik voltak az általunk vázolt folyamatokra. Ez nagy előny volt. Közösen készítettünk egy logisztikai rendszertervet, és tavaly december 20-án aláírtuk a kivitelezésre vonatkozó szerződést.

A teljes komissiózó rendszer egy közel 70 méter hosszú, vezérelt görgős pályarendszeren alapul. A rendszer elején egy manuális, kiszállító karton és komissiózó láda felhelyező munkaállomáson 3 párhuzamos pályaszakaszra helyezik fel a gyűjtésre szolgáló egységeket. A kartonokat automata címkenyomtató látja el azonosítóval (ez már a Posta által is kezelhető címzéssel is ellátott címke). A következő állomáson egy nyomtató behelyezi az adott címzett úgynevezett pro-forma számláját. Innen egy 30 FIFO csatornás görgős átfolyós állványban elhelyezett fényvezérelt kiszedő állomásra mennek a gyűjtők, ahol a nagyméretű szóróanyagokat helyezik be. Ezután egy, a pályába integrált mérleg elvégzi a gyűjtők tárázását, majd egy újabb 15 FIFO csatornás görgős átfolyós állványban elhelyezett fényvezérelt szedő állomás következik (további mérhető szóróanyagok), ami után két manuális munkaállomás található (egyéb belső anyagok és thermotekercsek). Két újabb görgős átfolyós állványban elhelyezett (egy 30 és egy 21 FIFO csatornás) fényvezérelt szedő állomás következik (segédszelvények és sorsjegyek). Ezek után egy automata szállítólevél behelyező következik, majd egy újabb beépített mérleg ellenőrzi a rendelés helyességét. A hibásnak ítélt kigyűjtők egy párhuzamos pályára kerülnek, ahol egy minőségellenőr minden tételt ellenőriz, egy másik párhuzamos pályán pedig a műanyag ládákba gyűjtött tételek mennek borítékos átcsomagolásra. A hibátlan és ellenőrzött kiszállító kartonok egy kézi dobozkitöltő állomásra, majd egy félautomata dobozzáró gépbe haladnak tovább, végül egy automata, pántoló gépbe kerülnek. A legutolsó állomás egy túra útvonalankénti manuális konszolidációs állomás. Mielőtt a dobozok kiküldésre kerülnek, egy vezeték nélküli kézi vonalkód leolvasás is történik, amely a szállítólevél elkészítéséhez szükséges. A raklapokhoz egy-egy kódot rendelünk, a raklaphoz hozzárendeljük a rajta lévő csomagokat, és elkészül egy raklapszállító levél, melyet aztán át tudunk adni a szállítást végző szervezetnek, a Magyar Postának.

Adjon visszajelzést!