Logisztikai és beszerzési tréningek
A HU-GO működésére átlagosan 2,3-es osztályzatot adott 136 logisztikai szakember. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének értékelését kérte a felhasználóktól. A felmérésből kiderült, hogy az indulás körüli botrányok után is számos nehézség és hiba van a rendszerben. Sokan nem számoltak az adminisztrációs feladatok jelentős növekedésével.

Kettes fölét kapott az e-útdíj a szakmától

A HU-GO működésére átlagosan 2,3-es osztályzatot adott 136 logisztikai szakember. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének értékelését kérte a felhasználóktól. A felmérésből kiderült, hogy az indulás körüli botrányok után is számos nehézség és hiba van a rendszerben. Sokan nem számoltak az adminisztrációs feladatok jelentős növekedésével.

A HU-GO útvonaltervezésével, a díjköteles szakaszok kijelölésével és a tájékoztatással a legelégedetlenebbek a szakemberek, mindhárom szempontra 2,2-es osztályzatot adtak a válaszadók. Az ellenőrzés és a bírságolás viszonylag gördülékeny, legalábbis ezt jelzi a 3,5-ös osztályzat.

EG_MLBKT

Átrendeződések a piacon

Megkérdeztük, hogy milyen piaci átrendeződések látszanak kialakulni az útdíj bevezetését követően. A válaszadók jelentős része szerint beteljesültek azok a jóslatok, amelyek pontosabb és alaposabb útvonaltervezést és nagyobb raktérkihasználtságot vártak az e-útdíj bevezetésétől. A közeli fuvarokra Euro2-es járművet küldenek, míg a távolabbi viszonylatokra inkább az Euro3-as teherautókat használják.

A gyártók is igyekeznek optimalizálni: határ menti telephely bérlésével próbálják a magyarországi futásteljesítményeket minimalizálni. Jellemző az egységrakományok szétválasztása: a nemzetközi forgalomból  hazatérő ?nagykocsikról kisautókkal?terítik az árut.

A fuvarozók igyekeznek felelősebb üzletpolitikával működni. Aki az útdíjat nem fizeti meg, annak nem fuvarozunk. ? írta meg az egyik válaszadó. Mindez azzal jár, hogy a nagyobb cégek tovább erősítik piaci részesedésüket a kicsikkel szemben.

Többen említették, hogy a kisvállalkozók eladják a járműveiket, a külföldi kamionok elkerülik Magyarországot, valamint ha csak lehetséges alacsonyabb rendű utakra terelődik a forgalom. Ellenvélemény is akad: ha az üzemanyagköltséget és az autók amortizációját is figyelembe vesszük, nem érdemes olcsóbb útszakaszokat keresni. Az egyetlen költséghatékonyabb megoldás az autópályák minimális használata. ? küldte el anonim véleményét egy szakember.

?Nehezen lehet érvényesíteni a megemelkedett költségeket, mert kevés a fuvarfeladat, és a megrendelők ezért mindent a fuvarozóra igyekeznek hárítani. Amíg ebben az országban nem lesz megfelelő mennyiségű előállított áru, addig ez nem is változik.? ? panaszkodik az egyik válaszadó.

Amire nem számítottunk

Megkérdeztük, hogy milyen előre nem látható következményekkel találkoztak a logisztikusok az e-útdíj bevezetésével kapcsolatban. A legtöbben az adminisztrációs feladatok jelentős növekedése miatt panaszkodtak. Többen sérelmezték az útvonaltervezés kiszámíthatatlanságát és az utólagos korrekció lehetetlenségét.

Hiba hiba hátán

Kommunikációhiány a benzinkutas partnerek esetében, lassú terjeszkedés a fizetés lehetőségek terén (Mol, Shell, DKV, stb.), komplikált és helytelenül fordított regisztráció, csapnivaló diszpécserszolgálat. ? sorolták a problémákat a válaszadók.

Érkeznek a panaszok a fedélzeti eszközökre is. A terítő fuvarozásban érdekelteknek nagy nehézséget okozott a GPS szolgáltatók kényszerű késlekedése a szolgáltatás megkezdésével.

?Vettem egy olyan fedélzeti eszközt mely drága és rosszul kivitelezett. Tengelyeket nem lehet rajta állítani, a jelző ledjeit fényes nappal nem lehet látni, ha az ember árgus szemmel figyeli, akkor elveszti figyelmét a forgalomról. Balesetveszélyes helyzetet idéz elő! Mivel több gyártó által készített eszköz került forgalomba, és előre senki sem tudta melyik válik be, így hatalmas a káosz. Ha a készülék meghibásodik a szolgáltatót csak napközben lehet hívni, de már legalább odáig eljutottunk, hogy napközben felveszik a telefont. A kamionok éjjel is dolgoznak, akkor ki mondja meg mi a teendő a rosszul működő eszközzel??

Az informatikai rendszeren még van mit fejleszteni ? derült ki a panaszokból. A HU-GO rendszer nem ügyviteli szoftverként funkciónál, ezért több felhasználó esetén (jellemzően több gépjárművel rendelkező cégeknél)  magas kockázatú az adatvesztés lehetősége. Mindenki hozzáfér mindenhez, ezért szándékosan vagy szándékolatlanul a felelősségre vonás lehetősége nélkül tudnak a beosztottak hibát és így kárt okozni a munkáltatójuknak. A “history”(mi történt a rendszerben) hiánya miatt a hibák feltárása gyakorlatilag lehetetlen. A HU-GO-ból letölthető csv file kezelése igen nehézkes, az összegek tartalmaznak pontot, betűt, pedig ezek nem kellenek. ? írta az Euro-Log Kft. szállítmányozási és fuvarozási szakértője, Szabó Pál.

Nem lehet a szakaszokat nevesíteni, ez nagyon kellemetlen mivel esetenként a vevőnek igazolni kellene a fuvarra eső útdíjat. Volt olyan cég, akinek nem fizette ki a partner az útdíjat, mivel a fedélzeti eszközzel nem tudta igazolni a konkrét fuvarra vetített útdíj összegét.

Teszt nélkül nagy felelőtlenség volt elindítani. ? összegezte tapasztalatait Pacsai Ferencné, a NiT Hungary regionális irodavezetője. Egy bizonyos, nincs dráma, működik az ország, a logisztikusok továbbra is biztosítják az ellátást. Más kérdés, hogy mindezt ki fizeti meg. A válaszadók közel fele szerint a terhet minden piaci szereplő közösen viseli, 38 százalékuk szerint végső soron a fogyasztók állják az útdíj terheit.

Az eredeti, teljes cikk elolvasható a Logisztikai Híradó 2013/4. számában.
Előfizetéssel kapcsolatos információk >>

Adjon visszajelzést!