Logisztikai és beszerzési tréningek
Az egész napos AdrenaLEAN Konferencián a nyitó beszédet követően elsőként Nyerki Emil (Prettl Hungária Kft.) lépett előadóként a pódiumra, ?Karcsú-e a magyar lean?? című előadásával.

AdrenaLEAN 2013 konferencia beszámoló

Az egész napos AdrenaLEAN Konferencián a nyitó beszédet követően elsőként Nyerki Emil (Prettl Hungária Kft.) lépett előadóként a pódiumra, ?Karcsú-e a magyar lean?? című előadásával. A korszerű termelés- és minőségmenedzsment eszközök alkalmazásáról beszélt a magyar középvállalatok tükrében, melyet hipotéziseken keresztül mutatott be a résztvevők számára. Előadásából kiderült, hogy ma Magyarországon ezen korszerű módszereket alkalmazó cégek többsége jellemzően külföldi tulajdonban van, valamint azon cégek, melyek definiált és betartott folyamatok szerint működnek, jellemzően korszerű módszereket alkalmaznak. A magyar tulajdonú vállalatoknak ezek tükrében tehát van még hova fejlődniük módszereik ismerete és használata tekintetében.

Ezután Kiss Csabát (Linamar Hungary Zrt.) hallhattuk, ?Lean Tao Te King? című előadásával. A prezentáció elején bemutatást kaptunk a vállalatról, a mérőszámok rendszeréről, valamint végigmentünk a fontosabb időszakokon, melyek betekintést engedtek a vállalatnál véghezvitt karrier útjába, valamint a lean kiépülésének folyamatába a kezdetektől egészen a jelen helyzetig. Előadásában felhívta a figyelmet arra, hogy az egyes vállalatoknál fellelhető rendszerek különbözőségek miatt nem lehet azt egy kaptafára húzni, fontos tehát a megfelelő (belsős) lean szakember megléte a rendszer kiépítése és fenntartása során. Az előadásból érezhető volt, mennyire fontos a megfelelő hely- és rendszerismeret a tekintetben, hogy a lean-t sikeresen lehessen bevezetni, fenntartani és működtetni egy cégen belül.

A szünet előtt hallhattuk még Sipos Szabolcsot (Nilfisk-Advance Termelő Kft.), akinek előadása a ?Bizonyíték, nem ígéret!? címet viselte. Az előadás kezdetekor érdekes, ugyanakkor rendkívül pezsdítő összefüggést kaptunk a Star Wars bevezetője és a vállalatuknál történő lean folyamatok menete között. Bemutatta nekünk azt az utat, amelyet végig jártak annak érdekében, hogy a lean sikeresen működjön náluk és mindenki befogadó és elkötelezett legyen a rendszer mellett. Külön kiemelte, hogy fontos a dolgozókhoz való hozzáállás, a segítő kéz nyújtása, valamint, hogy az új folyamatok már napi rutinná épüljenek be a már megszokott napi tevékenységekbe. Előadása végén felhívta a figyelmet Deming 14 pontjára, melyből az alábbiakat emelte ki: Beépített minőség, Javítsuk a folyamatokat, Száműzzük a félelmet, Tanulás és önfejlesztés, melyek nélkül aligha lehet sikeres egy ilyen rendszer.

A 20 perces kávészünetet követően adminisztratív területre evezetünk. Mindenki újult erővel vágott neki a következő két előadásnak, melyet Pfeifer Judit és Sólyom Anikó (Raiffeisen Bank Zrt.) kezdett meg, ?234 km története, avagy egy budapesti irodaháztól a nyíregyházi zöldmezőig? címmel. A hölgyek betekintést engedtek a call center Nyíregyházára történő költöztetésébe, az ottani folyamatok 6 hónapon keresztül történő kialakításába, működőképessé tételébe, melyet a lean eszköztár segítségével tudtak sikeresen, rövid időn belül megvalósítani, jelentős költségcsökkentés mellett.

Az ebédet megelőzően még Dénes Viktort (K&H Biztosító Zrt.) hallhattuk, aki nagy lelkesedéssel és beleéléssel osztotta meg tapasztalatait a ?Vezetői döntéshozatali struktúra a K&H Biztosító életében? című előadásának keretein belül. Kihangsúlyozta annak fontosságát, hogy legyen a vezető kezében eszköz, amelynek segítségével meghozza a megfelelő döntéseket, valamint amelyek alkalmazásával fenntartható a változás. Ehhez szükséges az alapok lerakása és a megértés, mely fázisban nagy szerepe van a lean tanácsadónak és projektmenedzsernek. Ezt követően dolgozni kell a fenntarthatóságon, valamint a lean szemlélet és lean kultúra hétköznapokba történő beépítésén, melyben már a coach kap egyre nagyobb szerepet. Megtudhattuk, hogy sikeres változás nincsen változási kényszer, világos jövőkép, változásra való képesség és eredményes első lépések nélkül.

Estók Előd (Konecranes Kft.) nyitotta a következő blokkot, ?Not Just Lifting Things, But Entire Businesses? című előadásával. Előd egy igazán egyedi prezentációval állt elő, mely alatt vizuális elemekben nem volt hiány. Először a vállalat került bemutatásra, majd áttért a cégnél véghezvitt fejlesztésekre. Elmondta és példával szemléltette a standard munkautasítások meglétének fontosságát, kitért a lean és innováció kapcsolatára, melynek eredménye az ő általa létrehozott fogalom, a leannováció lett.

Elődöt követően Strelicz Andrea és Mihálcz István (Samsung SDI Magyarország Kft.) előadása következett a ?Minőségirányítás és LEAN szemléletének és eszközeinek ötvözése? címmel. Az előadást Andrea kezdte némi gondolatébresztővel, aki átütő szenvedéllyel és elkötelezettséggel beszélt a minőségirányítási rendszer és a lean kapcsolatáról, azok közös és lényeges pontjairól. Ezt követően Mihálcz István vette át a szót, aki rávilágított a különbözőségekre, valamint a két rendszer erősségeire és gyengeségeire. Majd Andrea gyakorlati példáján keresztül ismerhettük meg, hogyan is működhet együtt a minőségirányítási rendszer és a lean egymással karöltve. Végül Mihálcz István zárta az előadást némi konklúzióval, ami alátámasztotta a résztvevők számára azt, hogy a lean és a minőségirányítási rendszer igenis tud és képes együtt működni.

Az utolsó kávészünetet megelőzően Mákos Csabától (Opel Szentgotthárd Kft.) hallhattunk egy igazán színes, vidám és szemléletes előadást ?Adrenalean a shop floor-on? címmel. Vizuális élményben abszolút nem volt hiány. Az előadása során csupa olyan jó és rossz példát hozott a shop floor-ról videók és fotók kíséretében, melyeken keresztül bemutatta az ott véghezvitt hatékonyságnövelő fejlesztéseket. Rávilágított a túlszabályozottság okozta problémákra is. Megismerhettük az 1 Eurós fejlesztést a gyártósoron, valamint betekintést nyerhettünk az Opelnél fellelhető szimulációs környezetbe fából készült motorok segítségével, melyet a mérnökök csak ?fasornak? neveznek.

Az utolsó etapot Kovács Anikó nyitotta, aki a Scanfil Magyarország Kft-n keresztül ?A monitorozás és adatgyűjtés jelentőség-ét? mutatta be a résztvevőknek. A prezentáció elején megismerkedhettünk a vállalattal, tevékenységével, majd részletesebben a festősor folyamatainak optimalizálását mutatta be. Bemutatásra kerültek a régi és új berendezések, azok előnyeivel és hátrányaival együtt. A folyamat során végzett adatgyűjtés segítségével felmérhették a jelen állapotot, meghatározhatták a kapacitást, felülvizsgálhatták az átállások számát, valamint pontosan meghatározhatták a műszakonként szükséges létszámot. Ezen információknak köszönhetően jelentősen növekedett a kihasználtság, csökkent az átállások száma, valamint az átállásokhoz felhasznált festék és az egy műszakra eső rezsiköltség tekintetében is jelentős megtakarítást értek el.

Utolsó két előadó Pálos Gábor és Richstick László a nap végére lázba hozták a hallgatóságot. Előadásukat követően ugyanis záporoztak a kérdések mindkét előadó felé, hiszen az általuk feszegetett téma is fontos szerepet játszik a vállalatok életében.

Pálos Gábor (Pepperl&Fuchs Kft.) ?A megújuló újítási rendszerről (avagy a folyamatos fejlesztés folyamatos fejlesztéséről? beszélt nekünk. Ezen belül is részletesen kitért a vállalatnál működő ötletrendszerre, melynek köszönhetően a dolgozókat bevonják a fejlesztésekbe, ezáltal kiaknázva a munkatársak kreativitását. Megismerhettük a rendszer kiépítése során felmerülő nehézségeket, valamint azt is megtudhattuk, hogy a PDCA lépések spirálszerű ismétlésével és a folyamatos fejlesztés elveinek alkalmazásával egy rendszer, vagy folyamat mindig tovább javítható. Gábor az előadását követően rengeteg kérdést kapott a náluk működő ötletrendszerről, megvalósulási százalékról, nehézségekről, melyekre előadását követően maradéktalanul megadta a választ, végül egyfajta eszmecserévé alakult a hallgatóság és az előadó között a ?társalgás?.

Utolsóként fellépő előadónk Richstick László (BOS Automotive Products Magyarország Bt.) az ?Ötletrendszer a BOS-nél? című témában beszélt nekünk bővebben. A felvezetőben megismerkedhettünk a BOS Automotive Products Magyarország Bt-vel, termékeivel. Ezt követően betekintést nyertünk a vállalatnál fellelhető ötletrendszerbe, annak kialakításába és működésébe. Céljuk, hogy mobilizálják a dolgozók szellemi alkotókészségét, hogy ötleteikkel, javaslataikkal aktívan részt vegyenek a vállalati tevékenység és folyamatok fejlesztésében, javításában. Részletes tájékoztatást kaptunk a folyamatról, az ötletek beadásától, az elbíráláson át egészen a megvalósulásig. László előadása is fokozta az érdeklődést, ismét sok kéz emelkedett a magasba. Konkrét kérdések, határozott, kielégítő válaszok hangzottak el az utolsó előadást követően.

Adjon visszajelzést!