Az Európai Bizottság tegnap közzétette az EU-s országok közlekedésére vonatkozó első eredménytáblát. Az eredménytábla a tagállamok teljesítményét 22, közlekedéssel kapcsolatos területen hasonlítja össze, és a legtöbb területen megnevezi az öt legrosszabbul és az öt legjobban teljesítő országot. Az összesített pontszámok tekintetében Hollandia és Németország vezetik a rangsort. Magyarország a 19. helyre került a 28 ország rangsorában. A logisztikai indikátor tekintetében a 17. helyen végeztünk.
Az első EU-s közlekedési eredménytábla célja bemutatni az EU tagállamai által a közlekedés terén elért teljesítmények sokféleségét, hogy a tagállamok számára könnyebben azonosíthatóak legyenek a hiányosságok, és egyszerűbb legyen meghatározni a beruházási és szakmai prioritásokat. A felhasznált adatok több forrásból származnak (pl. az Eurostat, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség, a Világbank és az OECD nyilvántartásaiból). A Bizottságnak szándékában áll az elkövetkezendő évek során a tagállamokkal, az ágazattal és más érdekeltekkel együttműködésben finomítani ezeken a mutatókon, és hosszú távon nyomon követni a tagállamok által elért eredményeket.
Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, mobilitáspolitikáért és közlekedésért felelős biztos a következőképpen nyilatkozott: ?Az új eredménytábla remek eszköz. Jól szemlélteti, hogy hol tartunk a közlekedési rendszerek hatékonyságának, felhasználó-központúságának, biztonságosságának és tisztaságának javításában. Természetesen csak pillanatképet ad, de a Bizottság és a tagállamok részére hivatkozási pontként, valamint ösztönzésként szolgálhat.?
Az eredménytáblában közlekedési mód szerint (közúti, vasúti, vízi vagy légi közlekedés) vagy a következő szempontok alapján lehet keresni:
- egységes piac (piaci hozzáférés, szabályozási környezet);
- infrastruktúra;
- környezeti hatás;
- biztonság;
- az uniós jog átültetése;
- az uniós jog megsértése;
- innováció és kutatás;
- logisztika.
A legtöbb táblán zölddel jelöljük az öt legjobb és pirossal az öt legrosszabb eredményt elért országot.
Az eredménytáblát kiegészítik az egyes országokra vonatkozó, nem rangsorolt statisztikák (pl. közlekedési kiadások összege, a különböző közlekedési módok arányai, az uniós támogatások felhasználása a közlekedésben).
Részletes országszintű adatokat a MEMO/14/277 tartalmaz.
A következő táblázat azt foglalja össze, hogy az egyes országok hányszor szerepelnek az öt legjobban és az öt legrosszabbul teljesítő között. A végső pontszámot a rossz eredmények számának a jó eredmények számából való kivonásával kapjuk meg.
Helyezés | Ország | A legjobb öt között | A leggyengébb öt között | Összesített pontszám |
1. | NL | 11 | 0 | 11 |
2. | DE | 11 | 1 | 10 |
3. | SE | 9 | 1 | 8 |
4. | UK | 9 | 2 | 7 |
5. | DK | 5 | 0 | 5 |
6. | FI | 6 | 3 | 3 |
7. | LU | 5 | 2 | 3 |
8. | MT | 4 | 2 | 2 |
9. | AT | 3 | 2 | 1 |
10. | FR | 5 | 4 | 1 |
11. | IE | 5 | 5 | 0 |
12. | SI | 4 | 4 | 0 |
13. | ES | 4 | 4 | 0 |
14. | BE | 4 | 4 | 0 |
15. | EE | 4 | 5 | -1 |
16. | SK | 4 | 5 | -1 |
17. | LV | 4 | 5 | -1 |
18. | CZ | 2 | 3 | -1 |
19. | HU | 3 | 5 | -2 |
20. | IT | 3 | 5 | -2 |
21. | HR | 1 | 4 | -3 |
22. | CY | 2 | 5 | -3 |
23. | PT | 3 | 6 | -3 |
24. | RO | 4 | 7 | -3 |
25. | LT | 2 | 6 | -4 |
26. | EL | 2 | 8 | -6 |
27. | BG | 3 | 9 | -6 |
28. | PL | 3 | 9 | -6 |
A részletes adatok ide kattintva böngészhetőek.