Logisztikai és beszerzési tréningek
A General Motors idén több autót kényszerült műszaki okokból visszahívni, mint amennyit azóta eladott, hogy öt évvel ezelőtt csődeljárást kért maga ellen.

A GM idén több autót hívott vissza, mint amennyit az elmúlt öt év alatt eladott

A General Motors idén több autót kényszerült műszaki okokból visszahívni, mint amennyit azóta eladott, hogy öt évvel ezelőtt csődeljárást kért maga ellen.

A General Motors idén több autót kényszerült műszaki okokból visszahívni, mint amennyit azóta eladott, hogy öt évvel ezelőtt csődeljárást kért maga ellen – közölte szerdán internetes oldalán a CNN amerikai hírtelevízió.

Az “új GM” az elmúlt öt év során visszaszerezte vezető piaci részesedését, rekordnyereségre tett szert, és járműveinek minősége kivívta mind a szakma, mind a vásárlók elismerését. Az év elején aztán megkezdődött a gondok sorozata.

Az autógyártó február 14-én 800 ezer autót hívott vissza Amerikában, mert a gyújtáskapcsoló hibája miatt menet közben leállhatott a motor. A GM végül ugyanebből az okból kifolyólag – amelyhez összesen 13 halálos balesthez köthető – világszerte világszerte 2,6 millió autót volt kénytelen visszarendelni.

A GM idén 29 körben világszerte rekordmennyiségű, 15,6 millió járművet hívott vissza, közülük 13,8 milliót az Egyesült Államokban. Az autógyártó a műszaki korrekciók számának megugrását a cégnél bevezetett új biztonsági normákkal magyarázza.

A cég ebben az évben beismerni kényszerült, hogy alkalmazottai már legkevesebb egy évtizeddel a visszahívások előtt tudtak a gyújtáskapcsoló jelentette kockázatról. A megkésett biztonsági ellenőrzések miatt a GM egyelőre 35 millió dollárnyi bírságot fizetett ki a Nemzeti Autópályák Közlekedésbiztonsági Hatóságának, de várhatóan további hatósági vizsgálatokat is indítanak ellene.

Az igazságügyi minisztérium büntetőjogi vádemelést is mérlegel a GM ellen. Egy hasonló eljárás miatt a Toyota 1,2 milliárd dolláros bírság kifizetésére kényszerült járműveinek véletlenszerű gyorsulása miatt.

Az “új GM” jogi értelemben ugyan nem felelős a zömmel a 2009-ben bejelentett csőd előtt a gyújtáskapcsoló meghibásodása miatt történt sérülésekért és halálesetekért, ám a cég felfogadta Kenneth Feinberg kártérítés-szakértőt, aki a 2001. szeptember 11-i terrortámadások áldozatai és a BP 2010-es olajkatasztrófa-károsultjait segítette méltányosan kompenzálni. A General Motors becslései szerint – a polgári vagy büntetőperes bírságok összege nélkül – mintegy 1,7 milliárd dollárba fog kerülni az idén eddig visszahívott gépjárművek javítása, ami gyakorlatilag nullára leírta az autógyártó teljes első negyedévi nyereségét. A cég részvényei az év eleje óta 18 százalékkal gyengültek. Jó hír viszont a GM szempontjából, hogy a tömeges gyújtáskapcsoló-javítás utáni három hónapban a vásárlók bizalma visszatért és a cég megőrizte első helyét az amerikai autópiacon. Jól tartja magát a használt GM-autók ára is.

Forrás: MTI

Adjon visszajelzést!