Logisztikai és beszerzési tréningek

EKAER: ebben a formában nem fogadható el a szakma szerint

A Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) javaslatot nyújtott be a Nemzetgazdasági Minisztérium felé az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKAER) módosítására.

A szakma szerint az EKAER

  • kijátszható, nem alkalmas ipari szintű áfa- és adócsalások visszaszorítására
  • az ellátási rendszerekben komoly zavarok várhatóak a vállalhatatlan adminisztráció miatt
  • lehetetlen helyzetbe hozza a mezőgazdasági termelőket
  • nemzetgazdasági szintű károkat fog okozni, mert az országot elhagyják a “just in time” rendszerben működő nagyvállalatok, ezzel együtt a beszállítóik is ellehetetlenülnek.

Friss hírek

NGM: így módosítják az EKAER-t

Amit már ma megtehet: kezdjen hozzá az EKAER ügyintézéséhez!

Számolja ki, mennyi adminisztrációja lesz az EKAER-rel!

Készítettünk egy táblázatot, amelynek segítségével könnyen kiszámolhatja, mennyi időt vesz majd igénybe a napi adminisztráció, ha az adatokat manuálisan fogják rögzíteni. (Köszönet Vizsy Józsefnek a szakmai segítségért!) A táblázatban csak két számot kell megadnia, itt töltheti le! ?

Forró vonal az EKAER-ről – Iratkozzon fel EKAER-rel kapcsolatos híreinkre!

A Szövetség és a LEF szerint az EKAER rendszer az eddig ismert formájában nem teljeskörűen alkalmas a kormány által kitűzött célok elérésére, és aránytalanul nagy ráfordítást igényel az érintett cégek részéről. Ráadásul az EKAER bevezetéséig alig két hét van hátra, így a társaságok nem tudnak a változásokra ilyen rövid idő alatt felkészülni. A logisztikai szakma ezért azt szeretné elérni, hogy az EKAER bevezetését a kormányzat két hónappal halassza el, biztosítva a megfelelő tesztidőszakot, illetve a logisztikai szakemberekkel együttműködve olyan komplex rendszert hozzon létre, amely ténylegesen alkalmas a kereskedelemben ipari szintű áfa- és adócsalások visszaszorítására, nem okoz jelentős többletadminisztrációt, több adóbevételt generál és növeli az ország versenyképességét.

Amennyiben a kormányzat a jelenleg ismert formájában vezeti be az EKAER rendszert 2015. január 1-jén, úgy jelentősen növekedni fognak a cégek adminisztrációs terhei és az ellátási rendszerekben komoly zavarok várhatóak. Ennek oka, hogy az eddig megismert rendszerben dupla adatrögzítést kell végezni, azaz a fuvarlevelek, számlák és szállítólevelek adatait még egyszer rögzíteni szükséges az EKAER alá. Ezen kívül nemzetközi megállapodásokat kell módosítani, informatikai rendszereket kell átprogramozni, sok esetben külföldön levő fejlesztési felületeken, dolgozókat kell kiképezni, partnereket kell tájékoztatni, a rendszer olyan mennyiségű adatforgalmat fog generálni, amelynek működőképes feldolgozása, megfelelő tesztüzem nélkül elképzelhetetlen. Tekintettel arra, hogy a bevezetéséig alig két hét van hátra, az érintett cégek erre ilyen rövid idő alatt kép-telenek felkészülni. Ezért a rendszer bevezetése az eddig megismert formában komoly zavart és nagymértékű elégedetlenséget fog eredményezni az érintettek részéről. A jelentős többlet adminisztrációval járó költségnövekedést a vállalatok nem fogják tudni kigazdálkodni, mert nem rendelkeznek erre elkülönített tartalékokkal. Ez további versenyhátrányt okoz a jogkövető cégek számára a külföldi konkurenciával, valamint a nem jogkövetően működő hazai cégekkel szemben.

?A logisztikai szakma jó iránynak tartja a kormányzat azon elképzelését, hogy jövőre elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert vezessen be az áfa- és adócsalások csökkentésére, amelynek célja az áruk útjának valós nyomon követése. Ugyanakkor ezek az intézkedések érinteni fognak mintegy kétezer, a logisztika valamennyi területén dolgozó céget és kihatással lesznek valamennyi termelő és kereskedő cégre is.? ? nyilatkozta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke, aki egyben a LEF soros elnöke is. – ?Ezért fontos a rendszer megfelelő előkészítése és bevezetése, máskülönben nemzetgazdasági szinten is érezhető károkat fog okozni. Kiszámíthatatlan folyamatokat indít el valamennyi érintett szakmán belül, ami tovább gyengíti Magyarország gazdasági és logisztikai pozícióját a térségben.?? figyelmeztet a szakember.

A logisztikai szakma ezért megfogalmazta azokat a legfontosabb szempontokat, amelyeket az EKAER rendszer kialakításánál figyelembe kell venni:
A rendszert alkalmassá kell tenni a bizonytalan származású áruk kiszűrése mellett az engedély nélküli, útdíj fizetést kikerülő külföldi fuvarozók kiszűrésének hatékonyságának javítására.
Az EKAER jelenlegi formájában nem foglalkozik a mezőgazdasági termelők/fuvarozók, a csúcs logisztikát művelőktől teljesen eltérő infrastrukturális adottságaival és teljesen eltérő logisztikai igényeivel, amelyre szintén megoldást szükséges kidolgozni.
Az EKAER középtávú szakmai alapját az elektronikus számlázás, az elektronikus fuvarlevél, az elektronikus szállítólevél kell, hogy képezze. Ez a komplex informatikai rendszer hasonló elven működne, mint az online pénztárgépek. Megvalósulásával az e-útdíj ellenőrzéssel, a teherjárművek menet közbeni mérlegelésével együtt, a teljes számlázási, nyomonkövetési rendszer zárttá válna, így megfelelő ellenőrzési rendszerrel megtámogatva megszűnnének a kiskapuk és jelentősen lehetne fehéríteni a gazdaság ezen részét, továbbá az érintett cégeket (logisztikai, termelő, kereskedő) sem terhelné a többletadminisztráció. A komplex rendszer biztosítja a több 100 milliárdos forintos nagyságrendű adóbevételt, kevesebb adminisztrációval.

A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége ? AGRYA ellenzi az online árukövetési rendszer (EKÁER) jelenlegi tervezet szerinti bevezetését. Álláspontjuk szerint a tervezett új rendszer átgondolatlan, előkészítetlen és a mezőgazdasági termelés, kereskedelem és áruforgalom sajátosságait nem veszi figyelembe – fogalmazták meg az OrientPress Hírügynökséghez eljuttatott közleményükben.

A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége elkötelezett minden, a gazdaság fehérítését célzó intézkedés támogatásában. Mint írják: több korábbi javaslatukkal is ösztönözték a mezőgazdaságot érintő, tisztességes piaci magatartást segítő intézkedés bevezetését és megvalósítását. Ennek megfelelően az új, online árukövetési rendszer alapvető céljaival is egyetértenek, vagyis az áruk fiktív szállítmányozásával összefüggő visszaélések, és az ezekkel okozott súlyos károk minél hatékonyabb visszaszorításával.

A rendelettervezeteket azonban átgondolatlannak tartják, mivel szerintük a tervezetek nem veszik figyelembe többek között a megtermelt saját áru, saját járművel, saját telephelyre történő beszállítását, a zöldség-gyümölcs ágazat értékesítési sajátosságait, és az őstermelők kisértékű értékesítéseit. Úgy vélik, hogy nincs tisztázva az első adóköteles termékértékesítés és a végfelhasználó fogalma, továbbá, hogy a biztosítékadási kötelezettség pedig komoly likviditási gondokat is okozhat termelőknél.

Nem tartják elegendőnek a rendelkezésre álló szűk, alig több mint 1 napos véleményezési határidőt ilyen horderejű intézkedés egyeztetéséhez. Ezért részletes szakmai javaslataikat ajánlják fel a szabályozás céljainak megfelelő tervezet véglegesítéséhez és annak szakmai egyeztetéséhez.

Adjon visszajelzést!