A január 1-től induló EKAER-re való felkészüléshez jelenleg csak néhány dolgot tudnak tenni a cégek. Összeszedtük, melyek ezek.

Amit már ma megtehet: kezdjen hozzá az EKAER ügyintézéséhez!

A január 1-től induló EKAER-re való felkészüléshez jelenleg csak néhány dolgot tudnak tenni a cégek. Összeszedtük, melyek ezek.

BEJELENTKEZÉS AZ EKAER RENDSZERBE 2014. DECEMBER 20-TÓL ÉRHETŐ MAJD EL.

Gondolja végig, hogy mely tevékenységéhez kell EKAER-szám?

Hivatalos EKAER-információk érhetőek el a NAV honlapján – ide kattintva! ?

Gyűjtse be a szükséges adatokat!

Adószámok, vámtarifaszámok, cikkszámok, a vevőinek székhelye, telephelye, fióktelepe: mind fontos adat lehet az EKAER-ben. A jelenlegi gyakorlat szerint ezeket az adatokat nem feltétlenül tartja nyilván minden cég.

Van ügyfélkapus hozzáférése?

1. Ellenőrizze, hogy a cég törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottjának van-e ügyfélkapus hozzáférése! Ügyfélkapun keresztül lehet majd jelszót és felhasználónevet kérni az EKAER felületéhez.

2. Ha a fentiek közül senkinek nincs ügyfélkapus azonosítója és jelszava, akkor két lehetőség van:

Figyelem! Az ideiglenes ügyfélkapus regisztráció nem lesz elég EKAER-ügyintézéshez!

Jelenleg az ügyintézés csak magyar nyelven lehetséges.

Kell-e FELIR azonosító?

1. Ellenőrizze, hogy szüksége lesz-e FELIR azonosítóra ahhoz, hogy megkapja az EKAER-számot! Ha az agrárszektorban vagy az élelmiszeriparban tevékenykedik, valószínűleg szüksége lesz FELIR azonosítóra!

Az EKAER rendszer az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozó termékek esetén kizárólag a FELIR azonosítóval rendelkező ügyfelek szállítmányához ad számot. A FELIR hatálya alá tartozó tevékenységekről részletes tájékoztatást talál ebben táblázatban vagy letölthető formátumban, a FELIR hatálya alá tartozó termékekről (vámtarifa szám alapján) részletes tájékoztatást talál ebben táblázatban vagy letölthető formátumban.

2. Ha szüksége lesz FELIR azonosítóra, akkor ellenőrizze, hogy rendelkezésére áll-e ez az azonosító! Kaptunk olyan visszajelzést, hogy bár a regisztrációs okmányt jóval korábban beküldték és a felügyeleti díjat megfizették, mégis több cég eddig nem kapta még meg a FELIR azonosítót a NÉBIH-től.

Élelmiszert szerez be az EU-ból? Ellenőrizze az első tárolási helyeket!

Ha élelmiszert szerez be uniós tagállamból, akkor oda kell figyelnie, hogy azt csak az első magyarországi tárolási helyen lehet kirakodni. A regisztrált első magyarországi tárolási helyek a NÉBIH weboldalán található kereső (http://portal.nebih.gov.hu/elso-betarolasi-hely-kereso) segítségével elérhetők.

Mit tegyen, ha nem találja magát a nyilvántartásban?

Növényi alaptermék forgalmazása esetén forduljon a  területileg illetékes Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatóságához, egyéb élelmiszer forgalmazása esetén a területileg illetékes Járási Állategészségügyi Hivatalhoz. A hivatalok elérhetőségeit itt találja.

Számolja ki, mennyi időre lesz szükség az adatbevitelre! Kell-e új embert felvennie a munkára?

Készítettünk egy táblázatot, amelynek segítségével könnyen kiszámolhatja, mennyi időt vesz majd igénybe a napi adminisztráció, ha az adatokat manuálisan fogják rögzíteni. (Köszönet Vizsy Józsefnek a szakmai segítségért!) A táblázatban csak két számot kell megadnia, itt töltheti le! ?

Új munkaerőre lesz szükség az EKAER adminisztrációra?

Érdemes mielőbb felvenni a kapcsolatot munkaerő-közvetítőkkel, munkaügyi központokkal, és jelezni a várható igényt! Az MLBKT a rendkívüli helyzetre való tekintettel prioritásként kezeli az ilyen igényeket, és minden vállalkozás számára ingyenessé teszi az adminisztratív munkakörök meghirdetését honlapján. Álláshirdetését a logisztika@logisztika.hu címre küldheti!

Ha tud, egyeztessen az informatikai osztállyal az automatikus adattovábbításról!

Használ valamilyen vállalatirányítási rendszert? Akkor szerencséje lesz! Lehetőség lesz a vállalatirányítási rendszerből automatikusan adatokat átaadni az EKAER-ben.

A nagyobb ERP-val foglalkozó cégeknek hónapokig fog tartani, amíg minden vállalatnál elvégzik a szükséges fejlesztéseket.

Dokumentáció:

Az interfész dokumentációja innen letölthető:
EKAERManagementService_1.21.pdf

API üzeneteinek séma-definiciója:
ekaermanagement.xsd.zip

Az interfészhez tartozó mintaüzenetek:
managementsample.zip

 

Amennyiben kérdése volna, kérjük tekintse meg a GYIK oldalt vagy küldjön egy e-mailt a ekaer-importor-teszt@virgo.hu címre!

Kiegészítéseket, pontosításokat örömmel fogadjuk a szilvia.holics@logisztika.hu címen!

Forró vonal az EKAER-ről – Iratkozzon fel EKAER-rel kapcsolatos híreinkre!

Adjon visszajelzést!