Logisztikai és beszerzési tréningek
Megkérdeztük a CEP (futár, expressz, csomag) piac nagyobb szereplőit, hogy viszonyulnak az EKAER-köteles küldeményekhez és milyen megoldásokat tudnak kínálni a megbízóiknak.

CEP piaci szereplők az EKAER-ről

Megkérdeztük a CEP (futár, expressz, csomag) piac nagyobb szereplőit, hogy viszonyulnak az EKAER-köteles küldeményekhez és milyen megoldásokat tudnak kínálni a megbízóiknak.

Ha újabb cégek válaszolnak a kérdéseinkre, frissíteni fogjuk az oldalt!

Magyar Posta

A Magyar Posta vállalja az EKAER köteles áruk szállítását, de azok EKAER vonatkozását nem vizsgálja, mivel az a feladó, megbízó felelőssége.

Az adatszolgáltatás biztosításához szükséges technológiai és informatikai változások kialakítása folyamatban van, amelyről az érintett ügyfeleket a Magyar Posta időben tájékoztatja. A jogszabály által előírt határidőig a Magyar Posta eleget tesz a jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségnek.

DPD Hungária

Két fajta információs csatornát vezetünk be: azon ügyfeleinknek akik szerződött partnereink és csomagcímke készítő programunkat használják, nekik azon keresztül elérhetővé tesszük az összes belföldi 3,5t feletti gyűjtőjáratunk rendszámát és a külföldre menő, valamint külföldről bejövőekét is. Ez egy komoly informatikai fejlesztés is, mert a címkenyomtató programot használó ügyfeleknél az EKAER szám rákerül a csomagcímkére, valamint a rendszer jelzi nekünk érkeztetéskor, hogy ez EKAER-es. Azon járatoknál megjelöljük irányítószám tartomány szerint ahonnan több is jön, hogy várhatóan melyikre kerül fel.

A rövid határidőre való tekintettel, most ez a leghatékonyabb elképzelésünk a rendszer működtetésére, hogy megfeleljünk partnereinkkel együtt a törvényi elvárásoknak   – válaszolta Hosszú Csilla ügyvezető.

GLS Hungary

Fejlesztés alatt lévő rendszerünk használatának előfeltétele, hogy az ügyfelek csomagszámhoz (trackingNR) rendelten megadják az EKÁER számokat – tudtuk meg Oreskó Györgytől. Ezt megtehetik specifikus (EKR) szolgáltatás megrendelésével is a GLS ügyfélrendszereiben (GLS-Connect, GLS-Online, GLS API megoldások)

  1. rendszámok valós idejű publikálása webszervizen (xml), vagy weboldal track&trace szekcióban (jelszóval védett)
  2. amennyiben erre az ügyfél felhatalmazza a GLS-t, a GLS átvállalja a rendszámok rögzítését.

Sajnos különböző szektorspecifikus tényezők miatt egyik megoldás sem tud 100%-os lenni (de közel annyi), ezért a GLS felelősséget nem vállal az adatok helytállóságáért.

trans-o-flex Hungary Kft.

Kis László logisztikai igazgató elmondta, hogy a cég mint CEP szolgáltató jelentős belföldi forgalmat könyvelhet el, hiszen naponta több mint 10.000 címre kézbesít küldeményeket. Ebben az óriási számú küldeményben akár több száz EKÁER köteles küldemény lehet, miután a legfrissebb NAV állásfoglalása alapján nem kockázatos termék esetében akár a 2500 kg-ot akár a 2 millió forintos értékhatárt átlépve EKÁER számot kell igényelnie a feladónak. Nemzetközi küldemények esetén az export küldemények kezelése nem jelent problémát, hiszen az országhatárig le lehet követni a küldemények mozgását, illetve a rendszámokat. A legnagyobb kihívást számunkra az import küldemények kezelése jelenti. Nagyon sok megbízás esetén a címzettek (akinek felelőssége a bejelentést megtenni) nem is tudnak a küldemény érkezéséről, illetve nem áll rendelkezésükre az az információ, hogy az adott küldeményt melyik hazai szolgáltató fogja kézbesíteni. Ez miatt óriási probléma a címzetteknek, hogy folyamatosan monitorozniuk kell a küldeményeket a szolgáltatók honlapján, hogy információt kapjanak a küldemények Magyarországra történő megérkezéséről.

Különleges helyzetben vannak azon megbízók, akiknek a logisztikai feladatait az EU más tagállamaiban lévő logisztikai szolgáltatók végzik el. Tehát egy magyarországi vállalkozás értékesít egy terméket egy magyarországi vevőnek, azonban a küldeményt pl Németországban csomagolják, és készítik elő szállításra, majd Németországból indul el a küldemény. Ebben az esetben nem világos, hogy kinek a feladata a bejelentés, a magyarországi eladónak, vagy a vevőnek, azaz a címzettnek? A mi értelmezésünkben az EKÁER-be történő bejelentés kötelezettje a magyarországi eladó.

Az érdekessége a fenti kérdésnek, hogy ebben az esetben jogi kapcsolat nem áll fenn a magyarországi eladó, és a trans-o-flex Hungary Kft között, azonban mivel csak mi tudunk adatot biztosítani pl a gépjármű rendszám változásról / a küldemények országba történő belépésnek időpontjáról, így valamilyen megállapodás megkötése szükséges lehet. Ez óriási adminisztrációs terhet fog jelenteni a későbbiekben.

Cégünk január 5-vel elindított egy informatikai fejlesztést aminek segítségével megpróbálunk megfelelni (a jelenleg is folyamatosan változó) a jogszabályi előírásoknak.

A CEP piaci szolgáltatók ún. csillagpontos hálózatban dolgoznak, garantált 24 órás kiszállítási határidővel, így a küldemények feldolgozása jellemzően a késő délutáni / éjszakai órákban történik meg, és ezekben az órákban történik rendszám változás is. Cégünk ügyfélközpontú filozófiája, hogy a megbízóinktól, azaz feladóktól nem elvárható, hogy akár hajnali 2 órakor tegyék meg a szükséges bejelentést.

Az informatikai fejlesztés alapja a küldemények vonalkód-olvasása, a csomagok / raklapok egyedi azonosítónak rendszámhoz történő társítása. A fejlesztés lényege, hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően tároljuk a feladók, megbízók által adott EKÁER számokat tároljuk, és valós idejű nyomon- követéssel az esetleges rendszám változásokról folyamatosan tájékoztatjuk megbízóinkat e-mailben, illetve ha valamelyik megbízónk meghatalmaz minket mint szállítmányozó, úgy az Ő nevükben elkészítjük az EKÁER kompatibilis .xml file-t és be is küldjük az EKÁER rendszerébe.

Megbízóinknak két feladata maradt a fejlesztést követően; az első, hogy a küldemények feladásakor az árut felvevő gépjármű rendszámát berögzítsék az EKÁER-be, illetve a kézbesítési visszaigazolást követően a küldeményeket lezárják az EKÁER rendszerében.

Import küldemények esetében a fenti jogi kapcsolat hiánya miatt, egy másik rendszer kialakítása válik szükségessé. Weboldalunkon elérhető lesz egy EKÁER menüpont, ahol megtörténhet az import irányú küldemények regisztrálása, azok beérkezésének dátumától függetlenül. A magyar fél feladata, hogy a küldemény-azonosítót, EKÁER számot, és értesítési e-mail címet megadja nekünk, a mi feladatunk pedig az, hogy a szükséges adatváltozásokat a küldemények beérkezését követően e-mailben közöljük a magyarországi partnerrel. A megbízásos kapcsolat hiánya miatt itt nem tudjuk vállalni, hogy legeneráljuk az EKÁER file-t és beküldjük a címzett nevében, csupán adatszolgáltatási kötelezettségünknek teszünk eleget.

A rendszer indulásának időpontja január 31.

Runner Expressz Futárszolgálat Kft.

Cégünk gyorsfutárszolgálat és főleg budapesti és agglomerációs azonnali szállításokat végez. Mivel nem közúti árufuvarozással foglalkozunk és 3,5 tonnánál nagyobb autóval sem rendelkezünk, ezért szinte egyáltalán nem érint minket az EKAER rendszer. Azért mondom, hogy szinte, mert ha az áfacsalásra különösen veszélyes termékeket szállítunk, abban az esetben mégiscsak érint, de ezek száma elenyésző. Az úgynevezett kockázatos termékek egy jelentős részét nem is szállíthatjuk megfelelő engedély és jármű hiányában. (Pl. húsok-hűtőkocsi.) Amit szállíthatunk annak pedig meg kell haladnia a 250 vagy 500 kg-ot ez pedig futárszolgálatnál nagyon ritka. – nyilatkozta kérdésünkre Fogarasi György.

Adjon visszajelzést!