Logisztikai és beszerzési tréningek
Hogyan működik egy EKÁER-szoftver?

Hogyan működik egy EKÁER-szoftver?

Ha a bejelentéshez szükséges adatok rendelkezésre állnak valamilyen elektronikus formában, akkor szinte teljes automatizmust kínál az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerrel (EKÁER) kapcsolatos feladatok kezelésére a szoftveres megoldás, amely jelentős adminisztrációt takarít meg az érintett vállalkozásoknak ? mondta el a Pannon Szoftver Kft. marketing igazgatója.

Szállítólevélből adatok, EKÁER-szám etikettnyomtatóra

?Jellemző eset ömlesztett áru kapcsán, amikor a kimenő kamion a hídmérlegelést követően kap egy szállítólevelet. Ezt a folyamatot nagyban lassítja az EKAER szám kikérése? ? említett példát Poór Károly. A Pannon Szoftver Kft. szakértője hozzátette: a megoldás, hogy a kötelező elemeket egyébként is tartalmazó szállítólevélből nyeri ki az adatokat a közbeékelt program, és küldi az adóhatóság felé.

?A visszaérkező EKÁER-számot egy etikettnyomtatóra küldi a szoftver, és az így kapott vonalkód a szállítólevélre helyezhető? ? fogalmazott Poór Károly. Az így működő rendszer csak az adatforgalom idejét veszi igénybe, nem jelent tehát fennakadást a szállításban.
A rendszer a különböző kiterjesztésű adatfájlokkal is elboldogul, igaz, esetenként a megbízó oldalán is szükség van informatikai beavatkozásra ? tette hozzá a marketing igazgató.
Gyakori problémakör továbbá, hogy az importáló cégek nem minden esetben tudják, hogy a várt szállítmány pontosan mit tartalmaz, hiszen több fuvart egyszerre kell kezelniük.

?Viszonylag könnyű esettel állunk szemben, ha az anyacégtől érkezik az áru? ? mutat rá Poór Károly, hiszen ilyen esetekben a belső szállítólevél állományokat kell összekötni a rendszerrel automatikusan vagy kézi módszerrel. A szállítólevél adatainak továbbítását ráadásul nem feltétlenül kell Magyarországon elvégezni. Az anyacégnek csupán egy alkalmazást kell telepítenie, amely a NAV-val egy biztonságos, nem webes, tehát zárt rendszerben kommunikál.

Kérdezni, kérdezni, kérdezni!

Ha nem tudjuk pontosan az érkező küldemény adatait,  még többet kell kérdezni azért, hogy megtudjuk a szállítólevél tartalmát. Ez már nem informatikai probléma, a feladatot ilyenkor a szállítás megszervezésével és a partnerek közti kétoldalú kommunikáció javításával lehet kezelni.

Módosítás menet közben mobilapplikációval

Mivel létezik már mobilapplikáció, így akár útközben is van lehetőség a módosításokra súly, idő, tételek kapcsán. Amennyiben egy adatbázison dolgoznak a rendszerek úgy ezzel nincs különösebb tenni való. Ezen a ponton a fuvarozó cégek megoldásai még kiforratlanok.

Szoftverrel automatizálható a VTSZ számok szerinti összevonás és a súly-arányosítás

A szoftveres megoldás azért is jelent nagy előnyt, mert a szállítólevelen esetenként több száz vámtarifaszám-sor összevonása nem lehetséges. Az integrált rendszerek, amelyek nem csupán interface-ként, hanem kompakt ügyviteli rendszerként működnek, lehetőséget adnak arra, hogy ezeket a VTSZ tételeket összevonva tüntessük fel az EKAER bizonylaton a NAV felé.
A szoftveres megoldás ezen felül több más előnyel is bír, hiszen képes elboldogulni a nem számviteli valutátváltásokkal, és a kompakt ügyviteli rendszerekkel megoldott a bruttó súly helyes kezelése, vagyis adott esetben a göngyöleg arányosítása is ? mondta el Poór Károly, aki szerint az adatok visszaírása más vállalatirányítási rendszerekbe, így például SAP rendszerbe is lehetséges. ?A kérdés csupán annyi, hogy a visszaírást fogadó rendszer képes-e fogadni az állományt? ? tette hozzá.

Adjon visszajelzést!