Változások az EKÁER-felületén!

Változások az EKÁER-felületén!

Az elmúlt napokban új funkciók indultak és néhány praktikus gyakorlati változás történt az EKÁER webes felületén.

Az ekaer.nav.gov.hu tájékoztatása szerint február 22-én életbe lépett változások:

  • Engedélyezett szállítmányozói lista kialakítási lehetőségének bevezetése
  • Intermodális szállítást jelölő check-box kialakítása, mely használatával lehetővé válik magyar fel- és lerakodási címadatok megadása is
  • Bárcaszám és cikkszám rögzíthetőségének kialakítása
  • Írország esetén az irányítószám kitöltési kötelezettség megszüntetése
  • Vontatmány rendszámadat törlési lehetőségének kialakítása

Az engedélyezett szállítmányozói listáról

Az új működés szerint az engedélyezett szállítmányozók kezelésének további főbb jellemzői a következők:

Engedélyezett szállítmányozói lista létrehozása és jogosultságok hozzárendelése

  • Az elsődleges felhasználó az EKAER-be történő belépést követően a ?Felhasználók kezelése? menün belül az ?Engedélyezett szállítmányozók kezelése? nyomógombra kattintással kezdeményezheti a lista kialakítását.
  • Kizárólag elsődleges felhasználónak van lehetősége a létrehozott szállítmányozói lista kezelésére, mely magába foglalja a listára történő új szállítmányozó felvételét, illetve törlését vagy a már listára korábban felvett szállítmányozó adatainak módosítását. Másodlagos felhasználó kizárólag csak megtekintheti a szállítmányozói listát.
  • Az elsődleges felhasználó a következő jogosultságokat adhatja meg a listára felvett szállítmányozóknak:
    ? rendszám módosítása a bejelentésen
    ? áru értékének módosítása a bejelentésen
    ? áru tömegének módosítása a bejelentésen
    Fontos: egy időben akár több jogosultság is megadható a szállítmányozó részére!
    Figyelem! Az érvényes jogszabályi rendelkezések értelmében, abban az esetben, ha a szállítmányozó egyébként nem jogosult az adózó adóügyekben való képviseletére, vagy az EKAER-t érintően nem tekinthető ún. másodlagos felhasználónak, a lerakodási dátum módosítását és a szállítmány megérkezésének bejelentését nem végezheti el.
  • A beállított jogosultságok minden bejelentés esetén egyformán érvényesek, az egyes bejelentésekre külön-külön nem lehet jogosultsági szintet beállítani; az a jogosultság fog érvényesülni minden bejelentésre a szállítmányozó tekintetében, amit az elsődleges felhasználó korábban megadott!
  • A szállítmányozót továbbra is a hét karakter hosszú EKAER azonosító azonosítja, melyet a listára történő felvételkor az elsődleges felhasználónak be kell rögzítenie a felületre.

EKAER bejelentéskor szállítmányozó kijelölése

Új EKAER bejelentés rögzítésekor, a szállítmányozó kijelölésénél kizárólag a korábban az engedélyezett szállítmányozói listára felvett szállítmányozók közül lehet választani egy legördülő menüből. Nem lehet olyan szállítmányozót rögzíteni, aki nem szerepel a listán.

A fejlesztés éles környezetbe történő telepítését követően az EKÁER számmal már rendelkező bejelentések még a korábbi működési elv szerint kezelhetőek, azonban új EKÁER szám igénylése során már az új szabályok érvényesülnek.

Adjon visszajelzést!