Tegnap este nagyon sokan jelezték, hogy leállt a rendszer. Mit lehet ilyenkor tenni?
Mit mond a jogszabály az ilyen esetekre?
5/2015. (II.27.) NGM rendelet
19. § (1) Ha az EKAER elektronikus rendszerben üzemzavar történik, az állami adó- és vámhatóság az üzemzavarról és az üzemzavar elhárítását követően annak kezdő és megszűnési időpontjáról haladéktalanul közleményt tesz közzé honlapján.
(2) Az állami adó- és vámhatóság az elektronikus rendszerének karbantartás miatti leállítását megelőzően, a karbantartási igény felmerülésével egyidejűleg tájékoztatást tesz közzé honlapján a karbantartási célú üzemszünet várható kezdeti időpontjáról és tervezett tartamáról, valamint a karbantartásban érintett, időszakosan elérhetetlenné váló szolgáltatások köréről.
(3) Ha az EKAER elektronikus felület üzemzavar vagy karbantartás miatt, vagy az internet-szolgáltatás elégtelensége miatt nem érhető el, a bejelentés elmulasztása miatt az adózó nem szankcionálható és a bejelentéseket az akadály megszűnését követő munkanapon kell teljesíteni.
Mit tegyen, ha webes felületet használ?
Győződjön meg róla a NAV honlapján, hogy nem tervezett karbantartás van, hanem üzemzavar, amit előre nem jelentettek be. Ha a honlapon már közzétették a leállás bejelentését, akkor nem kell mást tennie, mint legkésőbb a következő munkanapon megtenni a bejelentést. Ha nincs közlemény, akkor az alábbi lista szerint érdemes eljárni.
- K
észítsen egy képernyőmentést, amin a dátum is látszik, másolja bele és mentse el egy dokumentumba, nyomtassa ki. (Alt + Print Screen billentyűkombinációval tud képernyőmentést csinálni.)
- A kapcsolódó paragrafusokkal együtt adják oda a sofőrnek a képernyőmentést.
- Érdemes a NAV honlapján keresztül (http://nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/levelkuldes) egy elektronikus üzenetet beküldeni a hibáról. A hiba teljes körű megírása után az email másolat opciót jelöljék be. Így az email-ben beérkezett nav visszaigazolás bizonyító erejű lehet.
- A következő munkanapon ne feledje el megtenni a bejelentést.
Mit tegyen, ha interfészen keresztül küldi be az adatokat?
Ez az interfész beállításaitól függ. Információink szerint a Dyntell megoldása például automatikusan 5 másodpercenként próbálja feladni a NAV-felé az igény, ha a szervertől hibaüzenet kap. Rendszerleállás esetén automatikusan létrehozza a fent javasolt dokumentumot, valamint e-mailes hibajelzést is küld a NAV-nak. Tehát nem kell újra és újra begépelni az adatokat, és igazolás is generálódik.
Mi történik, ha a cégnél megszakad az internetszolgáltatás és nem tudok jelenteni?
Ha az internetszolgáltatás bizonyíthatóan leáll vagy akadozik a bejelentő oldalán, elméletileg szintén élhet a jogszabályban írt másnapi bejelentéssel.