Logisztikai és beszerzési tréningek
Rendszám pénzért az EKÁER-ben – a szállítmányozó nézőpontja

Rendszám pénzért az EKÁER-ben – a szállítmányozó nézőpontja

Hétfőn tettük közzé egy termelő vállalkozás panaszos levelét arról, hogy több szállítmányozó pénzt kér az EKÁER bejelentéshez szükséges rendszámadat kiadásáért partnereiktől. Azóta számos hasonló esetről számoltak be olvasóink: 3-5 eurós tarifákról szóló szerződéseket kaptunk.

A szállítmányozói nézőpontot Herczeg Tibor, a Traussnig Kft. ügyvezetőjének olvasói levele világítja meg alaposan.

A szállítmányozó nézőpontja

Mivel a szállítmányozó nem felel az EKAER szám adattartalmáért, ezért az a bejelentő érdeke, hogy a rendszámok a valóságnak megfeleljenek, és ez sok esetben (gyűjtő fuvar, részrakományok, többszöri átrakodás esetén) szükségessé teszi a szállítmányozó beavatkozását, tehát célszerű a szállítmányozó részére hozzáférést biztosítani a rendszám módosításhoz. Ez például egy éjszakai raktáról való indulás esetében máshogy szinte megoldhatatlan.

Ez természetesen a szállítmányozó részére is többletráfordítást jelent, aminek a költségét véleményem szerint jogosan hárítja tovább, viszont ha ezért pénzt kér, akkor az általa megadott hibás adat miatti esetleges büntetés esetén vállalnia kell a felelősséget a bejelentésre kötelezettel szemben. Ha a közreműködésért nem kér pénzt, akkor viszont a felelősség alól mentesülnie kell.

Időveszteséget és kötbért kockáztat a szállítmányozó az ellenőrzéskor

A szállítmányozó vagy fuvarozó így is viseli a közúti EKAER ellenőrzés terheit: az időveszteség a tapasztalat szerint legalább 60 perc – ha nincs hiba akkor is -, amit természetesen sem a magyar, sem pedig a külföldi megbízók nem terítenek meg neki, sőt adott esetben a késedelmes szállítás miatt még kötbér is fenyegetheti, ugyanis az ellenőrzés időtartamáról eddig igazolást nem adtak a NAV ellenőrei.

A mi cégünk minden megbízónak felajánlotta a lehetőséget, hogy szállítmányozóként költségek felszámítása nélkül elvégzi az esetleges rendszám módosításokat, de az esetleges tévedésekből eredő büntetésekért nem vállaljuk a felelősséget. Az ügyfél ez alapján dönthet, hogy ezt kéri vagy adott esetben éjjel 11 órakor fogadja a kollégám hívását, miszerint indul a kamion Hollandia felé a raktárunkból, és lehet beírni a rendszámot az EKAER rendszerbe.

Ha a cég leszállítani kapja az uniós partnertől az árut, akkor kérje tőle a rendszámot, neki ugyanis tudnia kell, hogy melyik kamionra rakta fel az árut. Persze, ha gyűjtő fuvarozásról van szó akkor esélytelen, hogy a külföldinek legyen információja arról, hogy mi lesz a rendszáma a Magyarországra belépő kamionnak, és annak meg végkép nem, amelyik melyik autó fogja a budapesti gyűjtőraktárból kiszállítani az árut.
Ezekben az esetekben kénytelen a belföldi fél a magyar szállítmányozó segítségét igénybe venni és adott esetben az ő általa megszabott árat ezért kifizetni, mivel nincs más választása és nem tudja mástól beszerezni a rendszámot. Ez a bejelentő számára úgy tűnhet, hogy a szállítmányozó visszaél ezzel, ami esetenként akár igaz is lehet.
Ez most szokatlan lehet azoknak a megbízóknak, akik eddig a piaci helyzetüket kihasználva sokszor megtagadták szállítmányozó / fuvarozó felmerülő többletköltségeinek, például az állásdíjnak a megfizetését.

Rendszerszintű megoldás kellene

Véleményem szerint a rendszerben kellene lehetőséget biztosítani arra, hogy egy másodlagos rendszám is rögzíthető legyen, amit már előre meg lehet adni, hogy átrakás után az fogja továbbfuvarozni az árut. Emellett pedig lehessen a rendszerben látni a korábbi rendszámokat is. Az ellenőrzésnél pedig mindkét rendszámot érvényesnek kellene tekinteni.

Remélem véleményemet hasznosnak találják és bízom abban, hogy a rendszer egyszer majd eléri a kitűzött célt, mégpedig úgy, hogy valóban nem jelent jelentős többletterhet és kockázatot a jogkövető gazdasági szereplők részre

Herczeg Tibor
ügyvezető
Traussnig Kft.

Mit szól hozzá?

Ha Ön megbízóként vagy akár szállítmányozóként kommentálná a cikket, küldje el véleményét a szilvia.holics@logisztika.hu címre!

Adjon visszajelzést!