Logisztikai és beszerzési tréningek
Fokozódó árnyomás alatt a hullámpapírpiac

Fokozódó árnyomás alatt a hullámpapírpiac

Hónapok óta alig tapasztalható változás az árakban a nemzetközi hullámkartonpiacon. Bár 2014 végén, a felfokozott keresleti hangulatban több kisebb kilengés is előfordult a piacon, az idei év első két és fél hónapja ismét stabil kereskedést eredményezett. Az év eleje a hullámkartonpiacon hagyományosan a legcsendesebb időszak, ám a nagy papírgyárak éppen ezt az időszakot használják ki készleteik feltöltésére. Ennek köszönhetően összességében most is kiegyensúlyozott piaci kereskedés és árak jellemzik az európai hullámkartonpiacot.

Ezzel szemben Magyarországon a tartósan 300 forint körüli euróárfolyam, a szállítási költségek emelkedése, valamint a vevői elvárások növekedése folyamatos nyomást fejt ki a csomagolóanyag-gyártókra, hogy emeljék áraikat. ?Bár az üzemanyagárak mérséklése jótékony hatást gyakorolt a nagy szállítási igényű iparág tevékenységére, ennél nagyobb súllyal esett latba az útdíjjal kapcsolatos költségek növekedése. Ezek közül is kiemelendő az M0-s autóút fizetőssé tétele, amely a legfontosabb tranzitútvonalnak számít minden magyarországi szállító vállalatnál? ? fejtette ki Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó ügyvezető igazgatója.

A vállalatvezető hozzátette: ugyancsak a költségek növekedése irányába hat a vevői elvárások folyamatos növekedése. Így egyre több hullámkarton-felhasználó cég kéri arra gyártó partnerét, hogy a legyártott csomagolóanyagokat átmenetileg tárolja, s csak akkor szállítsa le, amikor azt megrendelője azonnal fel is tudja használni. Az ún. ?just in time? megrendeléseket csak jelentős munkaráfordítással és szabad tér biztosításával lehet kielégíteni, emellett az alapanyag-beszerzést is drágítja. Tehát a trend hatása összességében a költségek növekedése formájában jelentkezik a gyártóknál.

Árérzékeny a magyar piac 

Másrészt a magyarországi csomagolóanyag-piac továbbra is rendkívül árérzékeny, a gyártók között egyre erőteljesebb árversenyben pedig igyekszik minden piaci szereplő ellenállni az árak emelésének versenyképessége megőrzése érdekében. ?A hullámkarton csomagolóanyagok ritkán kerülnek az érdeklődés középpontjába, pedig a legnépszerűbb és legversenyképesebb csomagolóanyagról van szó. Ezt igazolja, hogy az Európában forgalomba kerülő termékek mintegy 75 százalékát másodnyersanyagból készült, s száz százalékban újrahasznosítható környezetbarát hullámkarton dobozokba csomagolják? ? hangsúlyozta Sigray Mária.

Az Európában felhasznált hullámpapír csomagolóanyagok felülete éves szinten eléri a 42,3 milliárd négyzetmétert, ami megközelítőleg Dánia alapterületének felel meg.

Az egymással ellentétes piaci folyamatokban a siker kulcsa a termelési folyamatok optimalizálása, valamint a gyártási technológia folyamatos fejlesztése. ?Az éles versenyben a csomagolásgyártó vállalatok csak hatékonyságuk folyamatos javításával képesek egyszerre javítani termékeik és szolgáltatásaik minőségén, valamint ezzel egyidejűleg tartani áraikat? ? fogalmazott Sigray Mária.

Adjon visszajelzést!