Logisztikai és beszerzési tréningek
Nem tartanak Schengen szétesésétől a logisztikusok

Nem tartanak Schengen szétesésétől a logisztikusok

Tervezz legjobb tudásod szerint, készülj a váratlanra, figyelj magadra és az emberekre – összegezték a tavalyi év tanulságait általunk nagyra tartott ellátásilánc-menedzserek. Hagyományos évindító körkérdésünkre 55 vezető pozícióban dolgozó logisztikai és beszerzési szakember válaszolt. Jó hír, hogy a kollégák alapvetően optimisták a jövőt illetően.

A nem reprezentatív felmérésben elsősorban az MLBKT látókörében lévő gyártó, termelő és kereskedő vállalatok szakmai vezetőit kérdeztük. A számok összességében pozitív képet festenek: a vállalatok kétharmada biztosan tervez idén fejlesztéseket, beruházásokat. Továbbra is erősek a központosítási törekvések: a cégek harmada számít valamilyen terület centralizálására 2016-ban. A válaszadók nagyjából felénél várható létszámbővítés, sok helyütt a munkaerőforrások átszervezésére is sor fog kerülni.

Erős 4-esre osztályozták tavalyi teljesítményüket a vezetők

A felmérésben résztvevő beszerzési vezetők kicsivel optimistábbak, míg a logisztikai vezetők kritikusabbak voltak saját teljesítményüket illetően.

A tavalyi év legváratlanabb kihívása a válaszadók többsége szerint a munkaerő-problémák megoldása és a szervezeti változások kezelése volt. A korábban tucatszakmának számító raktárosi munkakörben fellépő hiány  a tapasztalattal és megfelelő hozzállással rendelkező munkavállalók esetében szembeötlő és fájdalmas bizonyos régiókban. Az új lehetőségek miatt (akár küldöldi is) a fluktuáció egy viszonlag alacsony 2-3%-os éves szintről minden átmenet nélkül 20% körülire emelkedett egy év alatt – foglalta össze véleményét egyik anonim válaszadónk.

Többen említették az EKÁER-t, a kiszámíthatatlan vevői igényeket és a beszállítókkal kapcsolatos problémákat a tavalyi év legnagyobb kihívásai között. Akadtak egy-egy szektort jelentősen sújtó körülmények is: Szabó Gyula, az ISD Portolan kikötő igazgatója és Szalma Botond, a Plimsoll ügyvezetője is úgy véli a Duna alacsony vízállása volt a 2015 nagy feladata.

Nem félnek a schengeni határellenőrzés visszaállításától a válaszadók

A januári adatfelvételkor jellemzően inkább a munkaerőhiány és a jogszabály-változások miatt aggódott a szakmai elit, semmint a labilis nemzetközi környezet miatt. A résztvevőket arra kértük, hogy az iskolai osztályzatoknak megfelelően 1-től 5-ig osztályozzák, mennyire tartják valószínűnek a leggyakrabban említett kockázati tényezők bekövetkezését, valamint mekkora hatást gyakorolnának ezek a tényezők a cég életére.

A Morgan Stanley 2016. március elsején publikált tanulmánya szerint Magyarország lenne a legnagyobb vesztese Schengen felbomlásának az alábbi kilenc mutató alapján:

  • Kereskedelmi nyitottság
  • Félkész termékek aránya a külkereskedelemben
  • Nemzetközi szállítmányozás aránya
  • Tengeri kereskedelem
  • EU-n belüli utazások aránya a légi utasszállításban
  • Nettó turizmus aránya a GDP-ben
  • Külföldi látogatók a lakosság arányában
  • Ingázók aránya.

A teljes tanulmány itt (pdf) »

Forrás: portfolio.hu

Továbbra is az IT-fejlesztés a sláger

Évek óta erősödő trend, hogy az ellátásilánc-menedzserek az IT fejlesztésben látják a jövőt. Izgalmas viszont látni, hogy az emberekbe is egyre inkább invesztálnának, legalábbis akkor, ha a kérdőív szerint váratlanul az ölükbe pottyanna 100 millió forint.

További részletek a Logisztikai Híradó idei első számában.

Adjon visszajelzést!