Bio vagy nem bio? – ez itt a kérdés

Bio vagy nem bio? – ez itt a kérdés

Az új uniós célok nagy hátrányt jelentenek a bioüzemanyagoknak

 

Az Európai Bizottság minden EU-tagállam számára javasolt egy klímacélt azokra a területekre, amelyek nem vesznek részt az emissziókereskedelemben, így a közlekedésben, az épületeknél, mezőgazdaságban és hulladék területén. Az ipar és az energiatermelés területét nem érinti az Unió javaslata, mert ezek az európai emissziókereskedelem részét képezik.

 

Németországnak 2030-ig a legújabb javaslatok szerint 2005-höz képest 38 százalékkal kell kötelezően csökkentenie az üvegházhatású gázok mennyiségét. A bizottság javaslata a német környezetvédelmi minisztérium szerint az Európai Unió 2030-ra kitűzött klímacéljain alapszik, amit 2014 októberében az Európai Tanács határozott meg. A bizottság törvényalkotói javaslatát ősztől az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament tárgyalja.

 

A Német Bioüzemanyag-gyártók Ipari Szövetsége (VDB) kritizálta a javaslatot, mert véleméynük szerint a Bizottság az emissziószegény mobilitás stratégiájával a klímapolitikája eddigi sikereit szükségtelenül teszi kockára a közlekedési szektorban. A Bizottság az eddig piacra dobott bioüzemanyagokat a 2020 utáni időszakban az ún. 2. generációs bioüzemanyagokra szeretné lecserélni.

 

Eddig nem volt a piacon említésre méltó mennyiség a 2. generációs bioüzemanyagokból.A bizottság célját – egy emissziószegény közlekedés elérését – a most előterjesztett stratégiával messze nem lehet elérni – állítja a VDB. A biodiesel és a bioetanol az egyetlen, nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló alternatív megoldás a fosszilis energiahordozókkal szemben. A bizottságnak ezen kívül nincsen javaslata azzal kapcsolatban, hogy a teherautók 2020-tól milyen üzemanyaggal közlekedjenek.

 

A Német Bioetanolgazdaság Országos Szövetsége (BDBe) hangsúlyozza, hogy a klímavédelmi célokat csak úgy lehet elérni, ha az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére technológiától függetlenül minden lehetőséget kihasználunk. Az Európai Bizottság közleményében különösen hatásosnak tekintik többek között az útdíjakat és az emissziómentes járművek vásárlására ösztönző adókat. Nyitott marad azonban az a kérdés, hogy milyen mértékben kell az üzemanyagoknak a továbbiakban kevesebb káros anyagot kibocsátani, ill. a fosszilis energiákat megújuló energiaforrásokkal helyettesíteni.

 

Az Európai Bizottság ugyanakkor amellett foglalt állást, hogy a piacon található, mezőgazdasági alapanyagokból származó technológiákat, mint pl. a bioetanol, lépésről lépésre meg kell szüntetni.

 

Forrás: topagrar.com

Adjon visszajelzést!