Nőtt a közép-európai vállalatok árbevétele 2015-ben

Nőtt a közép-európai vállalatok árbevétele 2015-ben

67 magyar cég a régió legnagyobbjai között

 

2015 jó év volt a legnagyobb közép-európai vállalatok számára, így Közép-Európa továbbra is fontos célpontja marad a külföldi tőkebefektetéseknek. Idén eggyel több, 67 magyar cég került a legnagyobbak közé. A MOL megőrizte második helyét, és többek között az Audi Hungaria, a GE Infrastructure, az MVM, a Magyar Suzuki Zrt., a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary és a Samsung Electronics Hungary is növekedni tudott az egy évvel ezelőtt eredményeihez képest – derül ki a Deloitte Közép-európai TOP 500 felméréséből.

 

A Deloitte idén 10. alkalommal végezte el a 18 közép-európai ország és Ukrajna legnagyobb vállalatainak (500 cég, 50 bank és 50 biztosító) elemzését. A TOP 500-as ranglistán szereplő vállalatok összesített árbevétele 685 milliárd euró, ami 1,7%-os növekedést jelent, a legalacsonyabb éves árbevételi adat is 3,0%-kal 473 millió euróra nőtt.

 

Közép-Európa TOP 500 vállalatának árbevétel-növekedésének középértéke a 2014-es 0,3%-ról 3,5%-ra nőtt 2015-ben, ami nagyobb annál a GDP-növekedésnél, melyet három ország kivételével (Cseh Köztársaság, 4,6% ; Románia, 3,8% ; Lengyelország, 3,6%) a közép-európai országok teljesítettek.

 

2016 első negyedévi adatai azt sugallják, hogy a pozitív tendenciák megtorpanni látszanak. A bevételek 2016 első negyedévében átlagosan 3,3%-os csökkenést mutatnak.

 

Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere szerint 2015 jó év volt a legnagyobb közép-európai vállalatok számára. A régió gazdasága egészséges összképet mutat: a 2014-es 52%-kal szemben 2015-ben a vállalkozások 66,6%-a számolt be árbevétel-növekedésről. Az optimizmus a legfrissebb negyedéves teljesítmény- és makrogazdasági adatok miatt már visszafogottabb.

 

A rangsor első három helyezettje az előző évhez képest változatlan maradt: a PKN Orlen 17,2%-os árbevétel-csökkenése ellenére megőrizte vezető pozícióját, a MOL második alkalommal végzett a második helyen annak ellenére, hogy árbevétele 15,6%-kal csökkent. Harmadik helyen 6,3%-os árbevétel-növekedéssel a cseh Škoda Auto végzett.

 

A Deloitte Top 500-as listájára immár 67 magyar vállalatnak sikerült felkerülnie, összesen 93,6 milliárd euró konszolidált árbevétellel. A listán szereplő magyar vállalatok közül a legtöbb a gyártószektorból került ki, de az energiaszektor és a fogyasztói ágazat is húzóágazatnak számít itthon. Az autóipar gyors gyarapodása is meglátszik a hazai eredményeken. A bankok rangsorában mindeközben az OTP Bank a 2014-es harmadik helyről az ötödik helyre csúszott.

 

A 2016-os TOP 500 jelentés összeállításakor a Deloitte a régió számos üzleti vezetőjét kérdezte a digitális átalakulással kapcsolatos nézeteikről és tapasztalatairól is. Mára a fogyasztók „útja” nem a bankok, a biztosítók és az üzletek ajtajában, hanem az online térben és a zsebben hordozható digitális platformokon kezdődik. Azok a szolgáltatók, akik megfelelően reagálnak az új trendekre és személyre szabott digitális szolgáltatásokat nyújtanak, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert.

Adjon visszajelzést!