Cselekvések az élelmiszer-pazarlás és bevásárlótáskák ellen

Cselekvések az élelmiszer-pazarlás és bevásárlótáskák ellen

A Tesco újabb hadüzenetei környezetünk védelme érdekében

Magyarországon is teszteli “tökéletesen tökéletlen” zöldség-gyümölcs kínálatát az áruházlánc

A Tesco teszt jelleggel 50 közép-európai, köztük 12 magyarországi áruházában is bevezeti “Perfectly Imperfect” elnevezésű termékkínálatát. Az áruházlánc mostantól a hagyományos esztétikai termékspecifikációknak nem megfelelő, például nem szabványos formájú, súlyú vagy méretű, de egyébként tökéletes minőségű és élelmiszerbiztonsági szempontból is kifogástalan zöldségeket és gyümölcsöket is átvesz egyes szállítóitól, vevőinek pedig az általános kínálatnál olcsóbban kínálja. A Tesco célja a kezdeményezéssel, hogy termelői oldalon is segítsen csökkenteni az élelmiszer-pazarlás mértékét.

 

Az ENSZ adatai szerint a világon megtermelt élelmiszer harmada kerül a szemétbe, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület adatai szerint Magyarországon pedig 1,8 millió tonna élelmiszer-hulladék keletkezik évente. A hulladék mennyiségéért egyaránt felelősek a háztartások és kereskedők, és nagy a veszteség a termelői oldalon is. Az Európai Unió Fusions 2016 jelentése szerint a tagállamokban már az előállítás során 9,1 millió tonna élelmiszer megy veszendőbe minden évben.

 

“Azzal, hogy a Tesco a hagyományos esztétikai termékspecifikációknak nem megfelelő, de élvezeti értékét és élelmiszerbiztonsági szempontból tekintve tökéletes zöldségeket és gyümölcsöket is átveszi szállítóitól, hozzájárul a termelői oldalon keletkező élelmiszer-hulladék és a termelőknél jelentkező veszteség csökkentéséhez és jó példával jár elöl más vállalatok számára is.” – nyilatkozta Magyar Henrietta, a Tesco kormányzati és közösségi kapcsolatokért felelős menedzsere.

A Perfectly Imperfect termékkínálat a brit Tesco üzletekben nagyon népszerű, éppen ezért döntött úgy az áruházlánc, hogy teszt jelleggel a közép-európai vásárlók számára is elérhetővé teszi a megszokottól eltérő méretű, formájú vagy súlyú, de minőségüket tekintve kifogástalan zöldségeket és gyümölcsöt az általános kínálatánál kedvezőbb áron. A budaörsi, győri, siófoki, pécsi, orosházi, szigetvári, gyulai, nagykőrösi, hajdúszoboszlói, monori, debreceni és a szolnoki Tesco hipermarketben a tesztidőszak ideje alatt burgonya, valamint magyar termelőtől származó répa és alma szerepel majd a “tökéletesen tökéletlen” kínálatban. A kínálat és az elérhetőség bővítéséről az áruházlánc a vásárlók visszajelzései alapján dönt majd.

“Komoly gondot jelent a kis méretű, súlyú, szabálytalan alakú vagy minimális héjhibával rendelkező gyümölcsök értékesítése, hiszen ezek belső, vállalati szabályozási okokból alapvetően nem kerülhetnek a polcokra, és nem marad más megoldás, minthogy gyakran meg kell semmisítenünk ezeket. Ezeknek a gyümölcsöknek a beltartalmi és élvezeti értéke, az ízvilága teljesen megegyezik az adott fajtára jellemzővel, attól semmivel nem marad el. Éppen ezért üdvözöljük a Tesco “Perfectly Imperfect” kezdeményezését, hiszen így jóval kevesebb zöldség és gyümölcs végzi majd hulladékként. Így a veszteségünk is csökken és egy olcsóbb kínálatot tudunk nyújtani a vásárlók számára” – mondta dr. Kovács Oszkár, a Szatmárkert-Hodász Szövetkezet igazgatósági elnöke. A Szatmárkert által szállított Perfectly Imperfect almák a következő hetekben érkeznek meg a Tesco áruházakba.

 

A Tesco társadalmi felelősségvállalásában prioritást élvez az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem, és a “Tökéletesen tökéletlen” kínálat bevezetésével Magyarországon is újabb elemmel bővül az áruházlánc aktivitása. A Tesco itthon 2013. óta működteti élelmiszer-mentő programját, aminek keretében a részt vevő 92 áruházban napi rendszerességgel összegyűjtik és jótékony célra ajánlják fel az élelmiszer-felesleget. A már nem eladható, de fogyasztásra még kiválóan alkalmas pékárut, zöldség- és gyümölcsfelesleg a Magyar Élelmiszerbank Egyesület segítségével jut el nehéz helyzetben lévő emberek asztalára. Az áruházlánc 2016. decemberéig több mint 3600 tonna, azaz 9,1 millió adag ételnek megfelelő mennyiségű és mintegy 1,6 milliárd forint értékű élelmiszert mentett meg így a kidobástól.

Bevásárlótáska nélküli házhozszállítás

A Tesco elkötelezett a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés mellett, ezért február 1-től bevásárlótáskák nélkül szállítja házhoz az online rendelt termékeket. Az áruházlánc döntése tükrözi a vásárlói igényeket, ugyanis belső kutatása szerint a magyarok több mint fele egyáltalán nem, vagy kevesebb táskát szeretne kapni vásárláskor.

Magyarországon egy ember átlagosan 500 bevásárlótáskát használ el egy év alatt, a táskák 90%-át pedig egyetlen használat után kidobja. Az Északi-tenger partvidékén élő madarak 94%-ának gyomra tartalmaz műanyagot az Európai Bizottság statisztikája szerint.

A Tesco 2013-as indulása óta folyamatosan fejleszti online bevásárlás szolgáltatását a visszajelzések alapján. Az Európai Unió állampolgárai átlagosan 198 bevásárlótáskát használnak évente, egy táska pedig több mint 100 év alatt bomlik le. Az áruházlánc környezetvédelemi szempontokat és a vásárlók véleményét figyelembe véve február 1-től csak azokat a húskészítményeket, lédig zöldség és gyümölcs, a csemege pultos és a vegyi árukat (mérettől függően) szállítja ki táskában, amelyeknél ezt a higiéniai előírások megkövetelik.

„Arra törekszünk, hogy minimalizáljuk a vásárlás során keletkező hulladékot, így fenntarthatóbbá tegyük működésünket. Szerencsére vásárlóink is egyetértenek velünk; a belső kutatásunkon a táska nélküli házhozszállítást választók 65%-a környezetvédelmi szempontokat tartott szem előtt szavazata leadásakor. Azok, akik továbbra is bevásárlótáskában szeretnék kapni a termékeket, természetesen egyetlen kattintással választhatják ezt az opciót is – külön díjazás ellenében – rendelésük leadásakor. A Tesco Székesfehérváron és Győrben már május óta teszteli a környezetbarát megoldást az online rendelések esetében. Nagyon hálásak vagyunk azért, ha vásárlóink segítenek nekünk védeni bolygónkat, és a táska nélküli kiszállítást választják” – mondta Sebestyén Péter, a Tesco Global Áruházak Zrt. e-kereskedelmi üzletágának vezetője.

A statisztikák forrása (kivéve a Tesco vásárlóira vonatkozó adatokat) Dalia Karlaité: The importance of responsible production and consumption to overcome the plastic paradox című tanulmánya:

https://goo.gl/d2RvQg

 

Adjon visszajelzést!