Logisztikai és beszerzési tréningek
Vezető nélküli járművek az intralogisztikában

Vezető nélküli járművek az intralogisztikában

 Ipari önvezető járművek fejlesztése indul Székesfehérváron

 

A vezető nélküli járművek térhódítása az intralogisztikában sokkal hamarabb elkezdődött, mint a közutakon. Logisztikai rendszerekben már Magyarországon is vannak ilyen alkalmazások. Szerepük a magas megbízhatóságuk és rendelkezésre állásuk miatt folyamatosan nő, az önvezető járművek alkalmazása az ipari automatizálás részévé válik. Az önműködő flottarendszerek hazai szállítójaként a Gamma-Digital Fejlesztő és Szolgáltató Kft. a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel együttműködésben kezd további fejlesztésekbe Székesfehérváron, 723,82 millió forint európai uniós támogatás segítségével.

A projekt során új technológiákat alkalmazó vezető nélküli targoncák és hozzá tartozó flotta irányítási rendszer kidolgozására kerül sor. Az új technológiai megoldások segítségével a jelenleginél olcsóbb, az alkalmazási környezettel szemben toleránsabb, ezáltal költséghatékonyabb és szélesebb körben alkalmazható rendszereket hoznak létre. A kidolgozott rendszer újszerűsége a felhasznált helymeghatározó mérési módszerekben, a mérési eredmények intelligens összehangolásában, valamint a targoncák által használt flottaszintű útvonalválasztó és terhelés elosztó eljárásokban rejlik.

A kutatás-fejlesztés célja a vezető nélküli targoncaflotta irányító megoldás és prototípus kidolgozása, mely több olyan innovatív megoldást eredményez, ami jelenleg még ezen az alkalmazási területen nem áll rendelkezésre. Ilyen például a vegyes szenzorparkra alapozott, például rádiófrekvenciás, lézeres és gépi látásra egyszerre épülő helymeghatározás, mely bel- és kültérben egyaránt biztosítja a megkövetelt pontosságot, egyenetlen talajon mozogva is, így egyazon jármű tud beltérből szabadba, majd akár újra beltérbe árut szállítani. Szintén újdonság a flotta szintű tudásmegosztáson alapuló útvonaltervező eljárás, mely a futási idők mellett a padlózat nyomásterhelésének egyenletes elosztására is figyel, a padlózat és a targonca kerekeinek védelme érdekében, jelentősen csökkentve az üzemeltetési és karbantartási költségeket.

Az AGV (automated guided vehicle) önvezető targoncák iránti érdeklődés a hazai ipar résztvevői részéről egyre inkább tapasztalható. A járművek magas szintű biztonsági rendszere gyakorlatilag kizárja az ütközéseket, védve ezzel a szállított terméket, a berendezéseket és a testi épséget. Az automata üzemnek köszönhetően nem történik hibás szállítás, ami különösen a gyártóüzemekben történő alkalmazás esetén fontos szempont.

Adjon visszajelzést!