Logisztikai és beszerzési tréningek
Nőhet a magyarországi árukereskedelem

Nőhet a magyarországi árukereskedelem

Közel 4%-al nőhet a magyarországi árukereskedelem 2017-ben

 

A szektor számára a legnagyobb kihívást a régiós szinten egyik legmagasabb üzemanyagköltség, illetve az egyre jelentősebb munkaerőhiány jelenti az Euler Hermes legújabb, szállítmányozási piacot vizsgáló elemzése alapján.

A következő években a magyar gazdaság folyamatos erősödése várható, ami a szállítási és logisztikai szektor számára is jelentős növekedést eredményezhet. 2017-re vonatkozóan 3,8%-os éves bővülés várható az árukereskedelmünk volumenében, ráadásul a középtávú becslések szerint ezt a növekedést tartani is tudjuk. Az érintett magyar vállalatok 90%-a nem csak belföldi szállítással foglalkozik, kifejezetten erős a piaci koncentráció, és a közeljövőben nem várható, hogy a közúti árufuvarozás dominanciája jelentősen csökkenne. Igaz ugyan, hogy az elkövetkező öt év során jelentős vasúti infrastruktúra beruházások várhatóak, azonban a jelenlegi, közel 76%-os részesedéséből a közúti fuvarozás még így is csak pár százalékot fog veszíteni.

Drága üzemanyag, kevés megbízható sofőr

Jelenleg a nyersolaj világpiaci ára – melynek alakulása a szállítmányozási szektor számára jelentősen befolyásolja a nyereségességet –  stabilizálódott, és nem várható középtávon jelentős emelkedés. A másik oldalon ugyanakkor – a magas jövedéki adókulcs miatt – a hazai üzemanyagárak a régiós összevetésben kifejezetten magasak, ami összességében csökkenti a magyar cégek versenyképességét. A másik probléma a szektorban jelentkező munkaerőhiány: a hazai szállítmányozási cégek egyre nehezebben találnak megbízható, tapasztalt járművezetőket, ami egyre komolyabb üzleti kockázatot jelent.

Koncentrálódó piac – EKÁER és TSM

Az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKÁER) vagy népszerűbb nevén elektronikus fuvarlevél 2015-ös bevezetése a közúti árutovábbításban komoly változást hozott: jelentősen csökkentette a fiktív szállítmányokkal elsősorban áfa-visszaéléseket megkísérlő cégek mozgásterét, és ezáltal az egész szektort „fehérítette”. Két évvel később, az idei év szeptemberében bevezetésre került Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) a biztonságot hivatott növelni: az ország közel 90 pontján vizsgálja az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszer elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók menet közbeni kiszűrése, és noha jelenleg még csak figyelmeztetésre számíthatnak a szabályszegő teherautók üzembentartói, hosszabb távon a rendszer működése biztonságosabbá teheti a közúti árufuvarozást.

Adjon visszajelzést!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás