Logisztikai és beszerzési tréningek
Változások a logisztikai szektorban

Változások a logisztikai szektorban

A korlátlan ingyenesség nem tartható fenn

 

A magyar vásárlók 2017-ben mintegy 33 milliószor rendeltek terméket online, melynek 70%-át külső logisztikai cég juttatta célba, ráadásul tavaly a kézbesítési díjat nekünk, vevőknek sokszor egyáltalán nem kellett kifizetnünk. Azonban ez az idilli állapot a logisztikai cégek és az e-kereskedők részéről is áldozatokkal járt, így az áremelések hatását idén már a vásárlók is megérezhetik – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei második tanulmányából.

 

A logisztikai szektorban zajló változások és azok hatásai

2016-2017 sok webáruház esetében hozott változást a logisztika tekintetében. A korlátlan, feltételek nélküli ingyenesség modellje nem fenntartható pálya se a kereskedőknek, se a logisztikai szereplőknek. Ez a gyakorlat ugyanis mesterségesen terelte a vásárlók tömegeit a házhoz szállítási megoldások irányába, ezzel megfosztva a bővülés lehetőségétől a többi, köztes kézbesítési módot.

A marketingcélú ingyenes szállítás arra késztette a kereskedőket, hogy a termék árába épített kiszállítási díj a lehető legalacsonyabb szinten legyen, így a szolgáltatók közötti verseny sokáig – szinte kizárólag – árazási alapon zajlott.

A 2016-os év végi csomaglogisztikai problémák miatt, a fenntarthatatlan, tervezhetetlen csomagméreteket és kosárértékeket eredményező gyakorlaton a legnagyobb kereskedők többsége 2017 első felében változtatott. Azok a fuvarozó cégek, akik komolyabb partnervesztés nélkül túlélték az árversenyt, szembe találták magukat egy szolgáltatási minőségre kiélezett versennyel, amit a munkaerő-hiány is tetézett.

A folyamatoknak köszönhetően, 2017-ben az átadópontra kért csomagok aránya – az egy évvel korábbi visszaesés után – ismét emelkedni tudott, elérve a 20%-ot.

 

A minőség is befolyásolhatja a szolgáltatói versenyt

Mindezek eredményeként a 2017-es ünnepi időszakra minden érintett logisztikai szereplő komoly extra kapacitásokkal és egyéb óvintézkedésekkel készült. Ez utóbbi részeként, többen még novemberben árat emeltek.

A tavalyi év végén elindult áremelési hullám 2018 első negyedévében is folytatódott és az idei év hátra lévő részében is további emelések várhatóak a különböző kézbesítési megoldások díjtételei között.

Az áremelési kényszer mögött több, egymással összefüggő folyamat együttese áll:

  • munkaerő-hiány
  • beruházásigényes, fejlesztési, innovációs kényszer
  • változatlan díjszabás és gyakori szállítási akciók
  • a kereskedő komoly érdekérvényesítő hatással bír a fuvarozóra

Adjon visszajelzést!