A mítoszokon túl
Az Ipar 4.0 nem valami távoli, a kisebb hazai cégek számára elérhetetlen technológiai csoda, hanem a hatékonyságnövelésnek egy olyan módszere, amely mindenki számára nyitva áll – mondja Tunkel Richárd, az ezen a téren úttörőnek számító REACH technológiai vezetője.
Mindenki beszél az Ipar 4.0-ról, de jellemzően mást ért alatta. Érdemes egyáltalán bajlódni a definícióval, vagy az ilyen-olyan meghatározások csak összezavarják a dolgokat?
Definiálni mindenképpen érdemes, de nem szabad azt túl szűkre szabni. Én úgy fogalmaznék, hogy az Ipar 4.0 lényege a versenyképesség megőrzése és javítása a gyártóiparban. Versenyképes pedig úgy tud maradni egy vállalkozás, ha agilisan, rugalmasan tud reagálni az üzleti és egyéb változásokra. Ez egyébként valahol minden újításnak a lényege is, de most éppen az Ipar 4.0 az aktuális buzzword. A forradalmak amúgy sem szokták önmagukat bejelenteni, így egy kicsit tényleg furcsa, hogy a negyedik ipari forradalomról beszélünk.
A gyártás automatizálása, a robotok megjelenése nem most kezdődött. Akkor a mostani változások sem hoznak semmi igazán újat?
De, nagy és átfogó változások zajlanak az iparban, a technológiával megtámogatott munkaszervezési változás. Az eddig bevezetett rendszerek, legyen az ERP, gyártásvezérlés, SCADA, önvezérlő gépek, szigetszerűek maradtak. Nem igazán léteznek az egész gyáron átívelő, az üzleti-logikai és a fizikai folyamatokat egyaránt felölelő rendszerek. Ilyenek azért sem alakultak ki, mert nem volt meg hozzá a szükséges technológia: az informatikai rendszerek nem rendelkeztek azzal a kapacitással, feldolgozási sebességgel, amelyre ilyen nagy tömegű adatnál már szükség van. Ez most már nem jelent akadályt, így tovább lehet lépni a következő szintre, a munkaszervezés átalakítására. Mostantól nem az emberek hoznak meg minden döntést, hanem a gépekre bízzuk, hogy a rendelkezésre álló adatokat kielemezzék, és az így születő információk alapján döntéseket javasoljanak vagy akár hozzanak.
A konferencián tartott előadásában az Ipar 4.0 mítoszairól is beszélt. Mi a legnagyobb mítosz az Ipar 4.0 kapcsán?
A magyar cégek esetében az egyik legfontosabb az, hogy hajlamosak ezt az egészet valami nagyon távoli, a szférákon túli dologként kezelni, amihez nekik semmi közük nincs. Ez a nagy világcégek játszótere, mondják, amelyek technológiailag és üzletileg is nagyon elöl járnak, így aztán nekünk nem jut más szerep, mint hogy messziről figyeljük őket. A valóság ezzel szemben az, hogy egyrészt a nagy világcégek sem járnak sokkal előrébb, mint a magyar vállalkozások. Amit videókon vagy konferenciákon látunk, az a kirakat, ami a cég tevékenységének töredékét teszi ki, miközben a háttérben ugyanazokkal a kihívásokkal küzdenek, mint a magyar vállalatok. Ők sem csak a legmodernebb gépeket használják, mert a gépsorok cseréje a termékciklusokhoz igazodik. Egy autógyárban a présgépnek nem kell attól változnia, mert más lett az ajtó formája. Így aztán sok esetben 20-30 éves alaptechnológiát alkalmazó gépeket kell felokosítani az Ipar 4.0-hoz.
Az interjú további részéből többek között megtudhatja azt, hogy egy vállalkozásnak hol érdemes kezdenie az Ipar 4.0 alkalmazását és milyen eredmények érhetőek el. Kérje teljes cikkünket!
Érdekli az MLBKT tagság? MLBKT Tagság
Szeretne előfizetni a Logisztikai Híradóra? Előfizetés
Ha csak ez a lapszám érdekli, 1000Ft+Áfa/lap áron megvásárolhatja az elektronikus verziót (Pdf). Kérjük a megrendeléskor a megjegyzés rovatban tüntesse fel a lapszámot. Megrendelés
Ha további kérdése lenne, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.