Logisztikai és beszerzési tréningek
Logisztikai Kiválóság Díj

Logisztikai Kiválóság Díj

Telephelyen belüli logisztika újragondolva

 

Egyedi hardvert és szoftvert is fejlesztett ügyfele részére az L-mobile Hungary Kft. annak érdekében, hogy a telephelyen belül nyomon követhetővé és tervezhetővé tegye a kamionok mozgását. A kilenc csarnokból álló telephelyen 50 rakodóállomás rakodási feladatait optimalizálják, lényegesen lecsökkentve a holtidőket. Olyan integrált megoldás született így, amelyhez hasonló még nincs a magyar piacon.

A sikertörténetek gyakran egy véletlen találkozással kezdődnek. Az L-mobile munkatársához az egyik ügyfélrendezvényen azzal ment oda egy cég képviselője, hogy felkeltette az érdeklődését a vállalat beltéri helymeghatározást segítő rendszere. A cég akkor még nem volt ügyfél, viszont nagyon is valós problémával kereste meg az L-mobile-t – emlékszik vissza a később díjnyertes projektben kicsúcsosodó együttműködés kezdetére Szoboszlay András, a vállalat kereskedelmi igazgatója.

Az ügyfél számára gondot okozott a kamionok forgalmának felügyelete, hiányoztak a pontos információk a járművek pillanatnyi helyzetéről és a rakodási feladatok státuszáról. Éppen ezért olyan megoldást kerestek, amely megmutatja, hogy melyik rakodóállás mikor foglalt, áll-e ott éppen kamion vagy sem?

Többféle technológia létezik nyomon követésre, de az adott esetben nem volt mindegyik alkalmazható.

  • A GPS a beltéri helymeghatározásra nem alkalmas, márpedig itt a csarnokon belül helyezkednek el a rakodóállások.
  • Szóba jöhetett volna az RFID is, de az sem műszaki tartalmát, sem pénzügyi vonzatait tekintve nem felelt meg az ügyfélnek.
  • Az ár, a használhatóság és az egyszerűség szempontjából is az alacsony fogyasztású Bluetooth (Bluetooth Low Energy, BLE) technológia tűnt a legalkalmasabbnak. A BLE-t amúgy is széles körben alkalmazzák már ipari környezetekben beltéri helymeghatározásra (például targoncák vagy kanban-kocsik nyomon követésére), és az L-mobile német vállalata készített is ilyen rendszereket.

A hazai megoldásban a telephelyre belépő kamionok kapnak egy kisméretű jeladót (taget); ennek a jeleit a rakodók felett elhelyezett antenna veszi, majd a projekt részeként kiépített hálózaton továbbítja az adatot. Az ügyfél szakemberei ennek alapján már láthatták, hogy melyik rakodó mikor szabad vagy éppen foglalt, így mérhetővé és ellenőrizhetővé vált a foglaltság.

 

A cikk további részében Szoboszlay András kifejti az ötletet bővebben.

 

A teljes cikk megjelent az MLBKT által kiadott Logisztikai Híradó decemberi számában. A cikk és a teljes kiadvány csak tagjainknak és megrendelőinknek elérhető.

Érdekli az MLBKT tagság? MLBKT Tagság

Szeretne előfizetni a Logisztikai Híradóra? Előfizetés

Ha csak ez a lapszám érdekli, 1000Ft+Áfa/lap áron megvásárolhatja az elektronikus verziót (Pdf). Kérjük a megrendeléskor a megjegyzés rovatban tüntesse fel a lapszámot.  Megrendelés

Ha további kérdése lenne, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.

Adjon visszajelzést!