Logisztikai és beszerzési tréningek
Új megoldások a nemzetközi logisztikában

Új megoldások a nemzetközi logisztikában

Érdekességek a 25. EUROLOG Kongresszusról

 

Elnökünk, Csonka Endre 2019. április 3-4. között részt vett az European Logistics Association (ELA) által Athénban megrendezett 25. EUROLOG kongresszuson, mely idén a korunk kihívásaira választ adó új üzleti megoldásokat helyezte reflektorfénybe. Egy szubjektív szakmai összegzésre kértük az elnök urat a rendezvény kapcsán.

 

Milyen témákra fókuszált az idei kongresszus?

A kongresszus a gazdasági, technológiai, környezeti folyamatok hatásait vizsgálta az ellátási lánc szektorra nézve. Terítékre került a világgazdaság súlypontjának Ázsia felé mozdulása, a körülöttünk dübörgő digitális forradalom, a globális felmelegedés által támasztott kihívások és a környezeti változásokra reagáló új megoldások a stratégiaalkotás, a technológiák, az intermodális szállítás és az operációmenedzsment területén.

 

Kérem, emeljen ki néhány érdekesebb előadást a gazdag programból!

Az első napi plenáris ülés nyitó előadását Hans-Christian Pfohl, a Darmstadti Műszaki Egyetem és a Sanghaji Tongji Egyetem professzora tartotta. Előadásában az Egy Övezet, Egy Út Kezdeményezés (Belt and Road Initiative) öt éves történetét tekintette át. Kína 2013-ban indította útjára ezt a gigantikus kereskedelmi infrastruktúra-fejlesztési programot. Ennek égisze alatt Kína a partner országok bevonásával gyakorlatilag a 21. század szárazföldi és tengeri Selyemútját tervezi kiépíteni, melynek révén a globális GDP 30%-át és a föld lakosságának 60%-át próbálja egy gazdasági együttműködési övezetben egyesíteni. A nagyívű programtól az ázsiai nagyhatalom nem titkoltan, exportjának jelentős növelését és a jüan világgazdasági szerepének erősítését várja. A merész közlekedés-fejlesztési víziókat és az ezeket szolgáló beruházások léptékét jól érzékelteti, hogy az utóbbi 10 évben 94 repülőtér épült Kínában és 2035-re – további 216 megépítése révén – összesen 450 légikikötő fogja szolgálni a kínai exportot és az utazni vágyókat. Ezen felül figyelemre méltó, hogy az elmúlt 10 év vasúti fejlesztéseinek köszönhetően a Kína és Európa közötti tranzitidőt 37-ről 15 napra sikerült lecsökkenteni. Így a nyugat-kínai régió és Duisburg között közlekedő heti 40 vonatpár már egy valóban versenyképes szállítási alternatívát jelenthet.

Az IBM szakértőjének előadásából megtudhattuk, hogy 2017-ben a világ bankjainak 17%-a használt már valamilyen blockchain alapú megoldást az üzleti folyamataiban. Becslésük szerint 2025-re a globális GDP 10%-a fog már valamilyen blockchain alapú platformhoz kapcsolódni és 2030-ra a blokklánc rendszerek által globális szinten generált hozzáadott érték volumene várhatóan meg fogja haladni a 3.100 milliárd dollárt.

A kék raklapjairól ismert CHEP képviselője arról adott hírt, hogy a cég új szolgáltatási területre, mégpedig a fuvarozási piacra lépett be Európában. Rendkívül erős és kiterjedt európai beágyazottságukra (17 ezer céges ügyfél, 19 millió FTL szállításra való rálátás) építve létrehoztak egy „Szállítási együttműködési megoldások” nevű szolgáltatást 2018-ban 200 partner csatlakozott az új szolgáltatás alapját képező együttműködő közösséghez. A CHEP által menedzselt logisztikai kooperáció révén 6,6 millió kilométer üresfutást és 6500 tonna szén-dioxid-kibocsátást sikerült elkerülni.

Érdekes belső logisztikai megoldásokba avatott be bennünket a Spar International előadója. Előzetesen néhány grandiózus számot is megosztott velünk a cégcsoport globális méreteiről. Naponta 13,5 millió vásárlót szolgál ki 350 ezer alkalmazott 7,4 millió négyzetméter boltterületen. Norvégiában már 700 üzletet látnak el a bolti polckép alapján optimalizált központi raktári komissiózással, ami az üzletek élőmunka igényét hivatott minimalizálni és a polcra kerülési időt is lerövidíti. Megnézhettük a Spar Ausztriában működő, szupermodern komissiózó raktáráról készült filmet is, ahol emberi kéz nem érinti már az árut. Megismerhettünk továbbá egy újonnan fejlesztett applikációt, amellyel a boltba menet kiválaszthatjuk a szendvicsünkbe kerülő felvágott és sajt márkáját.

 

Az EUROLOG kongresszus 2020-ban Szlovéniában kerül megrendezésre. A logisztikai szakma addig is tovább robog. Izgalommal várjuk, hogy egy év múlva milyen témák kerülnek a fókuszba.

Adjon visszajelzést!