Logisztikai és beszerzési tréningek
Háromezredik pótkocsi

Háromezredik pótkocsi

A vasút a szárazföldi áruszállítás leginkább környezetbarát módja

 

A vasút a szárazföldi áruszállítás leginkább környezetbarát módja, a többi közlekedési ágnál alacsonyabb az üvegházhatású gáz kibocsátása és hatékonyabb az üzemanyag felhasználása – hangsúlyozta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán a Rail Cargo Terminál-Bilk logisztikai központban az Ekol Logistics Kft. háromezredik pótkocsijának vasúti indításakor.

A vasúti szállítás jelenleg elsősorban a nagy távolságon versenyképes. A szektor előtt álló kihívás, hogyan tudja csökkenteni azt a távot, amelyben  árban és időben összemérhető szolgáltatást tud nyújtani a közúttal szemben – mondta Mosóczi László.

A megrendelők többnyire a háztól házig szállítást igénylik, erre az ideális megoldást a kombinált árufuvarozás jelenti, amelynek gerincét a fenntartható és energiahatékony vasút adja, kiegészítve rövidebb távon a közúti fuvarozással.

Szakértői becslések szerint a különböző árufuvarozási módok hatékonyabb együttműködésével évi mintegy 50 ezer kamionnal lehetne kevesebb a magyar közutakon. Az Európai Unió a nagy távolságú vasúti árufuvarozás mintegy 30 százalékos részesedésének elérését tűzte ki célul 2030-ra. Magyarországon a vasúti áruszállítás az uniós átlag körül alakul, megközelíti a 20 százalékot az összes áruszállításon belül.

A vasúti árufuvarozási ágazat vonzerejét jelentősen növelheti a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai közreműködéssel megvalósuló korszerűsítése, kétvágányúsítása. A vasútvonal felújításával Magyarország kínálja majd a kínai áruk leggyorsabb szállítási útvonalát a görögországi kikötők és Nyugat-Európa között.

Kovács Ákos, az Ekol Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy megrendelőik egyre inkább felismerik a közúti és a vasúti fuvarozás kombinációjának előnyeit, az igények kielégítésére a társaság több beruházást is végrehajtott, például daruzható pótkocsikat vásárolt.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke elmondta, a budapesti logisztikai termináljuk a cégcsoport fontos egysége, ahonnan Európa több terminálját el tudják érni.

Az elnök felhívta a figyelmet arra, hogy a környezetvédelmi szempontok mellett a vasútnak üzleti alapon is versenyképesnek kell lennie az áruszállításban. Ehhez pedig eszközberuházások kellenek.

A magyarországi vasúttársaságokat tömörítő Hungrail szakmai szervezet kidolgozta javaslatait a vasút versenyképességének javítására, ebben egyebek között a kombinált árufuvarozás üzemeltetésének támogatására tesznek javaslatot.

(mti)

Adjon visszajelzést!