Logisztikai és beszerzési tréningek
Ipar 4.0 a logisztikában

Ipar 4.0 a logisztikában

GPS-es rendszer hozott áttörést a Schwarzmüllernél

 

A Yard Management megoldással valós időben nyomon követhetők a járművek – például kamionok, vontatmányok, vasúti vagonok és targoncák – helyzete és mozgása.

Mire keresték a technológiai megoldást?

A Schwarzmüller Kft. a többi között nyergesvontatókat, utánfutókat és felépítményeket gyárt. A tárolt gépkocsik számát növeli, hogy a cég használt járműkereskedéssel is foglalkozik, van bérflottájuk, saját járműveik és szerviz üzletáguk is. Ebből adódóan egy időben akár 500-600 darab gépjármű is parkol a telephelyükön. Az egyes pótkocsikat Volvo speciális vontatóval mozgatják.

Régóta problémát jelentett számukra, hogy a kollégák túl sok időt töltöttek el azzal, hogy például egy átadást megelőzően megtalálják az aktuális trélert, különösen rossz időjárási viszonyok esetén. A cél az volt, hogy egyszerű módon tudják tájékoztatni a vontatóvezetőt a következő feladatról, illetve az utánfutók eltárolt helyéről. A vontatási munkák hatékonyabb megszervezésével jelentős idő- és költségmegtakarítást kívánt elérni a vállalat.

Milyen kihívások voltak a fejlesztésnél?

Amíg két műszakban egy-egy kolléga „volvozótt”, addig még működött az, hogy fejből tudták, milyen típusú jármű merre található. Mostanra viszont már öt fő dolgozik ebben a munkakörben, és a gyártott darabszám is öt év alatt duplájára emelkedett. A magasabb darabszám miatt az is gyakran előfordul, hogy az azonos típusú pótkocsik nem férnek el a régi helyükön.

Korábban többször is nekifutottak a fejlesztéseknek. Például próbálkoztak helyrajzszerű, illetve később vonalkódos rendszerrel is, de sötétben, esőben vagy télen nehéz csak a látható feliratok alapján megtalálni a keresett helyet és azon belül a keresett trélert. A nagy hatóságú vonalkód-leolvasó sem vált be a cégnek, az ugyanakkor alapvető elvárás volt, hogy a sofőrnek ne kelljen ki-be szállnia a vontató több méter magasan lévő fülkéjéből.

A fő problémát a kültéri tárolóhelyek beazonosítása jelentette. A tapasztalataik szerint a területek kitáblázása, címkézése vagy esetleg felfestése sem jelentett volna megfelelő, tartós megoldást. A digitális területi beazonosításhoz pedig a hatalmas udvar wifihálózattal való lefedése nagyon költséges beruházás lett volna.

Milyen fejlesztés valósult meg?

A megfelelő technológiai-üzleti megoldás kidolgozása a Vodafone-nal közösen történt. A Vodafone a projekt fővállalkozójaként irányította a fejlesztést, a szoftverfejlesztést az L-mobile végezte, az eszközöket pedig PDA Rendszerház biztosította.

A rendszer része, hogy nagy pontosságú GPS-sel ellátott ipari tableteket használnak. A Windows-os felületű, nagy kijelzővel rendelkező táblagépekhez olyan raktárkezelő programokat illesztettek, amely a GPS koordinátákat is fel tudja jegyezni az adott késztermékhez. Az adatok visszakeresését egy felülnézeti térkép is még gyorsabbá teszi.

A PDA készülék SIM-kártyán keresztül kommunikál a szerverrel. Egyedül a járműveket kellett hagyományosan – A4-es, időjárásálló papírból készült lappal vagy matricával – felcímkézniük, hogy a végleges beazonosításhoz az alvázszámok hat számjegye messzebbről is látható legyen.

Hogyan működik a gyakorlatban a GPS-es keresés?

A vontató sofőrje az ipari tablet programjában keresi ki az alvázszám alapján az aktuális jármű helyét a belső térképen. Ehhez megelőzőleg természetesen arra volt szükség, hogy a pótkocsit lerakó sofőr bemérje és rögzítse a GPS-adatokat a rendszerben.

A megoldás jelentősen megkönnyíti és meggyorsítja a Volvo vontatógéppel dolgozó kollégák mindennapjait, és nem utolsó sorban csökkenti az üresjárati, kihasználatlan időket, azaz a költségeket. A rendszer további előnye, hogy egyszerűbb és gyorsabb folyamat lett az új kollégák betanítása is.

Milyen további IoT-fejlesztések segíthetik a cég működését?

A következő lépés az lesz, hogy a raktárrendszer szoftveréből olyan kimutatásokat fognak készíteni, amelyek pontosan elemzik, hogy a vontatásnál mikor van csúcsidő vagy alacsonyabb kihasználtságú időszak. Ez alapján fogják látni, hogy az új rendszer mellett hány vontatóra és hány fő munkaerőre van szükség. További lehetséges fejlesztési irány a vontatók útvonaloptimalizálása, ehhez először a bejövő feladatokat kell digitalizálni, és prioritásokat megállapítani.

(m2mzona)

Adjon visszajelzést!