A legtöbben futárt, raktárost, biztonsági őrt és takarítót keresnek
A járványhelyzet hatása szektoronként és az álláshirdetések tekintetében is eltérő mértékben mutatkozik meg, míg a HR területe és a munkavállalókkal folytatott kommunikáció minden eddiginél fontosabbá vált. A Jófogás ezért megkérdezte stratégiai partnereit, a Tesco Magyarországot, a Unix-et, a Trenkwaldert és a JCDecaux-t arról, hogy miként alkalmazkodnak a fennálló körülményekhez és milyen döntéseket kellett meghozniuk.
A Jófogás több stratégiai partnerrel együttműködve jelenleg közel 7200 betöltendő pozíciót hirdet, amelyek 90%-a kékgallérosok toborzására szolgál. A járvány miatt kialakult válsághelyzet minden vállalatot alkalmazkodásra és olykor nehezebb döntések meghozatalára is kényszerített, hiszen a szakmai munkaerőre bizonyos kiemelt szektorokban (pl. kiskereskedelem, élelmiszeripar, logisztika) az eddiginél is nagyobb szükség van, azonban sok esetben a költségeket is racionalizálni kell. A körülmények szabta korlátokat minden cég másképp kezeli.
„Azt látjuk a piacon, hogy a kékgalléros toborzás nem állt le teljesen, hanem inkább egy átrendeződésen ment keresztül. Egy hónappal ezelőtthöz képest a Jófogás „Állás” kategória látogatottsága 29%-kal nőtt, ami egyértelműen a kereslet növekedését mutatja, az adatbázisunk pedig mindössze 21%-kal csökkent, ami a piaci szereplőkkel összevetve nagyon jó aránynak mondható, hiszen van, ahol közel 50%-os visszaesésről is beszélhetünk. A leginkább keresett pozíciók nálunk jelenleg a futár, a raktáros, a biztonsági őr és a takarító munkatársak, ezért ezekre külön online kampányokat is indítottunk, hogy minél inkább segíteni tudjuk az álláskeresők elhelyezkedését” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
A Jófogás olyan multinacionális partnerekkel működik együtt, mint például a JCDecaux, a Trenkwalder, a Unix és a Tesco Magyarország, akikben közös, hogy a Jófogás oldalán toboroznak munkaerőt. A HR szakmát és a munkaerő-megtartást is érintő átalakulásról ezért a Jófogás a cégek illetékes vezetőit is megkérdezte.
A nagyvállalatok a válaszok alapján arra törekszenek, hogy minden áron megtartsák az értékes munkaerőt, így a kevésbé kedvező, de szükséges intézkedések mellett a dolgozói jólétet (well-being), és – ahol lehetséges – az otthoni munkavégzés egészséges körülményeinek megteremtését, a játékos kapcsolattartást, és a sikeres jövőbeni „újrakezdést” is szem előtt tartják. Mindannyiuk számára nehézségekkel jár ez az időszak, a nagyvállalatok azonban óriási szerepet vállalnak a mindennapok formálásában, hiszen a stabil munkahely biztos anyagi hátteret ad, ami munkavállalói és egyben nemzetgazdasági létszükséglet is.
Rózsás Hajnalka, a Tesco Magyarország retail recruitment managere hangsúlyozta: „Az áruházakban, logisztikai központokban és online bevásárlási területen dolgozó munkatársaknak speciális elismerő bónuszokat fizetünk márciusban és áprilisban. Rugalmasabbá tettük a munkaidőn belüli szüneteket, valamennyi pénztárnál ideiglenes plexi falakat állítottunk fel.”
Navratil Zsuzsa, a JCDecaux Hungary HR igazgatója elmondta: „Kollégáinkkal szoros és folyamatos a kapcsolattartás, közösen viseljük a létszámstopból, a cafeteria juttatások felfüggesztéséből, a kötelező szabadságok kiadásából és csökkentett munkaidőből eredő terheket. Karanteam nevű játékunk például mindennap tartogat lehetőséget kollégáinknak arra, hogy ápolják a kötelékeket.”
G. Nagy Balázs István, a Trenkwalder ügyvezetője a döntéseket ismertetve: „A piacon jelenleg a keresletkiesés átvészelése, a stabilitás, illetve a munkahelyek megőrzése a fő feladat.”
Dr. Varga Marianna, a Unix HR és belső kommunikációs vezetője kiemelte: „A jelenlegi időszakban kiemelten fontos számunkra, hogy a képzett, jól teljesítő munkatársainkat megtartsuk, ezért az elmúlt hetekben agilis döntésekre és gyors megvalósításra volt szükség. A szervezetfejlesztést is bevonva, számos tippel segítjük az otthoni munkanapot az öltözködéstől a napirenden át a megnövekedett szabadidő hasznos eltöltéséig.”