Logisztikai és beszerzési tréningek
Egyenlő európai feltételek a kamionsofőröknek

Egyenlő európai feltételek a kamionsofőröknek

Megszavazta az EP

 

Az Európai Parlament elfogadta a járművezetők munkakörülményeit javító szabálymódosítást, amelynek az a célja, hogy a közúti szállításban elterjedt versenytorzító gyakorlatot visszaszorítsa. A szabályozás három nagy területet érint. Egyrészt a jövőben javulnak a pihenés feltételei és a járművezetők több időt tölthetnek majd otthon.

A fuvarozó cégeknek úgy kell majd megszervezniük a nemzetközi áruszállítást végző járművezetők munkáját, hogy a sofőrök rendszeres időközönként (a munkabeosztástól függően három vagy négy hetente haza tudjanak menni. Ezentúl nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, ehelyett a munkáltatónak megfelelő szállásról kell gondoskodnia.

Másrészt a határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így nehezebb lesz ezzel csalni. Ugyanazon ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között kötelező lesz majd négy napot várakozni, hogy ne legyen mód rendszerszerű kabotázsra. A postafiókcégek felszámolása érdekében a közúti árufuvarozó cégeknek hitelt érdemlően kell tudniuk bizonyítani, hogy tényleges tevékenységet végeznek abban az országban, ahol bejegyezték őket. Ezenkívül gépjárműveiknek nyolc hetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. A szabályozás a 2,5 tonnát meghaladó tömegű könnyű haszongépjárművekre is kiterjed majd, így azokat is el kell látni tachográffal.

Végezetül egyenlő díjazási feltételeket kell biztosítani valamennyi európai sofőr számára azzal, hogy ezentúl egyértelműen kiküldésnek minősül a kabotázs és a nemzetközi áruszállítás. Kivétel ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon (tranzit) és ha csak két ország között végez szállítást (kétoldalú szállítás), még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.

A szabályokat a közeljövőben az Európai Unió Hivatalos Lapjában teszik közzé, ekkor lép majd hatályba. A kiküldetésre vonatkozó részeket hatálybalépését követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni. A pihenőidőre és a járművezetők hazatérésére vonatkozó szabályok a rendelet közzétételét követő 20. naptól alkalmazandók. A járművek visszatérésével és a piacra jutás szabályaival kapcsolatos egyéb módosítások előírásait a hatálybalépést követő 18 hónap elteltével kötelező alkalmazni.

 

Elfogadott szövegek:

A közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetésére vonatkozó különös szabályok és végrehajtási követelmények >> 

Napi és heti vezetési idő, minimum szünetek és pihenőidők, valamint menetíró készülékkel történő helymeghatározás >> 

Alkalmazkodás a közúti szállítási ágazati fejleményekhez >> 

Felhatalmazáson alapuló jogi aktussal szembeni kifogás mellőzése: a költségvetésiterv-javaslatok monitoringjára és értékelésére, valamint az euróövezeti tagállamok túlzott hiánya kiigazításának biztosítására vonatkozó közös rendelkezések >> 

Európai polgári kezdeményezés: a gyűjtési, ellenőrzési és vizsgálati szakaszokra vonatkozó határidőkkel kapcsolatos ideiglenes intézkedések a Covid19-járványra tekintettel >> 

(index)

Adjon visszajelzést!