Magad uram, ha szolgáltatód nincsen!
Az online kereskedelemben már nem annyira az értékesítés nehéz, hanem a rendelések teljesítése. A nagyszámú, de kis méretű és értékű csomag összekészítése sokaknak jelent problémát, és a megoldásban az informatikának legalább akkora szerep jut, mint a fizikai tevékenységnek. Mindezt Perényi András, a Webshippy társalapítója a saját kárán tanulta meg, de olyan jól, hogy abból már mások is profitálhatnak.
Nem lehet azt mondani, hogy már a karrierje elején eljegyezte volna magát a logisztikával, nagyon sok mindent csinált már a Webshippy előtt is. Mi kötötte össze ezeket a tevékenységeket, vállalkozásokat?
Talán annyi, hogy mindig igyekeztem valami újat tanulni, csinálni. Még 21 éves koromban, a 2000-es évek elején alapítottuk két barátommal az Insomnia reklámügynökséget, ami pár év alatt nagyon szép eredményeket ért el, nyolc év alatt milliárdos forgalmú cég lett. 2009-ben kiszálltam, eladtam a tulajdonrészemet, és elutaztam Thaiföldre, ahol végül is több mint két évig éltem. Ez idő alatt egy társammal létrehoztuk az iLandGuide nevű turisztikai mobilapplikációt, ami turistáknak segített kiigazodni a nyaralószigeteken. Izgalmas kaland volt, sokat tanultunk belőle, de nem találtuk meg azt az üzleti modellt, amivel skálázni tudtuk volna a vállalkozást.
Ezek után az online kereskedelem kezdett foglalkoztatni, és abba ástam bele magam. Először egy szórakoztató elektronikai kiegészítőket áruló webshopot csináltunk egy barátommal, majd egy másik társammal kozmetikumok forgalmazásával kezdtünk foglalkozni. A jó marketingstratégiának köszönhetően gyorsan felfutott az áruház, viszonylag hamar eljutottunk oda, hogy már havi 3-4 ezer megrendelésünk volt. Itt és ekkor futottunk bele abba a problémába, hogy egy webáruház kereskedelmi részét felpörgetni sem egyszerű feltétlenül, de a hozzá tartozó logisztika sokkal összetettebb és bonyolultabb, mint először gondolná az ember.
Hogyan írná le ezeket a nehézségeket?
Elindult a webáruházam, és hurrá, jönnek a rendelések is, amiket minél gyorsabban, minél pontosabban teljesíteni kell. Van egy kis raktáram, vagy csak egy szobám, ahol az árut tartom. Ott először meg kell találnom a megvásárolt termékeket; azokat le kell szednem a polcokról, majd a rendeléseknek megfelelően becsomagolni. Eközben nem árt, ha a raktárkészlet nyilvántartását is frissítem. Minden rendeléshez számlát és futárcímkét is kell generálni, azokat pedig mellékelni a rendeléshez, lehetőleg anélkül, hogy összekevernénk őket.
Még ha az egyes lépések számítógépesítve is vannak, ez akkor is négy-öt különböző rendszert jelent. Ha ezek között nem automatikus az adatáramlás, akkor rengeteg lesz a manuális munka, ami rengeteg hibalehetőséget is jelent. Mi is pontosan így jártunk, nagyon sok téves csomagolásunk volt, nem azt és nem annyit küldtünk, mint amit kértek, rossz számlát mellékeltünk, és így tovább.
Érdekli az MLBKT tagság? MLBKT Tagság
Szeretne előfizetni a Logisztikai Híradóra? Előfizetés
Ha csak ez a lapszám érdekli, 1000Ft+Áfa/lap áron megvásárolhatja az elektronikus verziót (Pdf). Kérjük a megrendeléskor a megjegyzés rovatban tüntesse fel a lapszámot. Megrendelés
Ha további kérdése lenne, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.