Logisztikai és beszerzési tréningek
A magyar fuvarozók piacvesztése érzékelhető

A magyar fuvarozók piacvesztése érzékelhető

A hazai szállítmányozók kétharmad részben ma is rájuk támaszkodnak

 

A jó értelemben vett protekcionizmus mellett fontos szempont a cégháttér könnyű ellenőrizhetősége és a nyelvi akadálymentesség. Ezzel együtt a külföldi fuvarozók bizonyos fokú igénybevétele a piaci verseny miatt elkerülhetetlen.

Felmérést végzett tagjai körében a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) annak megállapítására, mennyire valósak a külföldi fuvarozók drámai térnyerésére vonatkozó információk. A kép vegyes: a válaszadók 28%-a a magyar fuvarozók igénybevételének kis mértékű csökkenéséről, azonban 8%-uk az arány emelkedéséről számolt be. Összességében tehát az látszik, hogy kis mértékű csökkenés igazolható, de a megoldást a szállítmányozói szakma képviselői az okok feltárásában, a hazai fuvarozók versenyképességének növelésében és az intenzívebb párbeszédben látják.

Az MSZSZ 2020. július 7. és 10. közötti online kérdőíves felmérése megmutatta, hogy a hazai szállítmányozók nagyjából kétharmad arányban továbbra is a magyar közúti fuvarozók szolgáltatásait veszik igénybe. A hazai fuvarozó Magyarországon adózik, így a forgalomból a magyar nemzetgazdaság erősödik, de az is fontos szempont, hogy magyar cég megbízása esetén nincsenek nyelvi akadályok. A felek fél szavakból is megértik egymást, így sokkal gyorsabban és egyszerűbben kezelhetők a fuvarozás során adódó kérdések. A szállítmányozó kiemelten fontos feladata a fuvarozó gondos kiválasztása, a hazai cégek esetében pedig lényegesen egyszerűbben ellenőrizhető a cég valódisága, tulajdonosi köre, pénzügyi adatai és biztosításai. Így a magyar szállítmányozóknak az adminisztrációs szempontok tekintetben is ésszerű magyar beszállítót választani.

A külföldi fuvarozók mellett érvként jelent meg, hogy hatékonyabban tudja kezelni a honos adminisztratív akadályokat, például a határon történő vámkezelést, ez a jelenség tapasztalható például a török desztinációk esetében. A tőlünk hazatérő fuvarozó gyakran kedvezőbb fuvardíjat tud kínálni, ez jól megfigyelhető többek között a Lengyelországba irányuló export esetében. Vannak olyan országok, például a balkáni régiók országai, ahova a magyar fuvarozók kevésbé szívesen végeznek tevékenységet és amennyiben igen, annak jelentősen megkérik az árát.

Végezetül külön kategóriát képeznek a magyar nemzetiségű, de külföldi honosságú fuvarozók, akiket a magyar szállítmányozók hazaiként kezelnek, azonban az említett statisztikákban ők például szlovák vagy román fuvarozóként jelennek meg.

Adjon visszajelzést!