BIREG Hírek

Fontos dátum július 1., amire minden érintettnek készülnie kell!

 

A tegnapi napon megvalósult az MVSZ szervezésében az ITM és az érintett szakmai szervezetek, valamint számos gazdálkodó képviselőivel a fel-és lerakóhelyek kötelezettségével kapcsolatos Kerekasztal Fórum, melyen az MLBKT is képviseltette magát.

A Kerekasztal Fórumon számos gyakorlati kérdés felvetése és egyeztetése mellett tájékoztatást kaptunk Rónay-Tobel Beatrix főosztályvezető asszonytól a BIREG rendszer július 1-től életbe lépő változásokkal kapcsolatban.

A BIREG rendszer használata július 1-től kibővül a fel-és lerakóhelyekkel, ettől az időponttól kezdődően számukra is kötelezővé válik az online felület alkalmazása, ami első lépésként regisztrációs kötelezettséget jelent, illetve e felületen kell majd kezelniük az engedélyköteles fuvarfeladatokat státuszukból adódóan.

Ami alapvető változást jelent majd a korábbi papír alapú engedélykezeléshez képest, az az, hogy innentől kezdődően a BIREG rendszerben kell kezelni és tárolni az adatokat, információkat. Tehát a papír alapú nyilvántartási kötelezettség megszűnik.

Az ITM a jogszabály változás kihirdetését követően nagy erőfeszítéseket tett és tesz az érintett szakmai szervezetekkel történő együttműködésre és tájékoztatásra, valamint az új rendszer fejlesztésére.

Ennek keretein belül, ami már most tudható a július 1-i bevezetés előtt, azok a következők:

  • mobilapplikáció is készül a BIREG rendszerhez,
  • egyszerűsített formában valósul meg a fuvarfeladatok kezelése a rendszeren belül,
  • QR kódos azonosítási lehetőség is lesz,
  • rendszerszinten történik majd minden adat kezelése, így abban a fel-és lerakóhelyek is nyomon tudják követni feladataikat, mivel releváns adat fog a rendelkezésükre állni,
  • a rendszer kezelni tudja majd, hogy milyen engedéllyel végezhető el az adott fuvarfeladat,
  • a kilométeróra állást nem kell majd rögzíteni a rendszerben (ehhez még jogszabálymódosítás szükséges),
  • nem lesz szükség a vontatók EURO besorolásának ellenőrzésére,
  • tömeges adatfeltöltésre is lesz lehetőség a rendszerben,
  • megszűnik a papír alapú engedélykezelési és -megőrzési kötelezettség,
  • fuvarlevelet és áruszámlát kell majd feltölteni a rendszerbe.

További számos, a napi gyakorlat során felmerült kérdés is egyeztetésre került, melyek közül több olyan is szerepelt, amit érdemes megemlíteni.

A BIREG regisztrációt a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában minden esetben az adott cégre vonatkozóan kell megtenni és ahhoz rendelhetőek az érintett telephelyek.

Mi történik akkor, ha a BIREG rendszer nem működik? A rendszerkarbantartások nem fogják befolyásolni a rendszer működését, illetve azokról előzetesen tájékoztatás lesz a bireg.gov.hu-n.

A fel-és lerakóhelyek amennyiben bejelentik a nem megfelelőséget, akkor abban az esetben már nem szankcionálhatóak. A bejelentésnek a hiányosság észlelését követően azonnal meg kell történnie. Fontos, hogy a dedikált e-mail címekre történjen meg a bejelentés.

A fel-és lerakóhelyek dönthetnek a fel- és lerakodás megtagadásáról, ezt a lehetőségüket abban a kontextusban érdemes vizsgálni, hogy ha a hatóság a közúton megállítja és ellenőrzés alá vonja a nem megfelelő engedély birtokában végzett fuvarfeladatot ellátó tehergépjárművet, akkor már a helyszínen megtörténik a bírság megállapítása és kivetése. Ezen túlmenően pedig addig visszatartják magát a tehergépjárművet, ameddig a bírság igazolt megfizetése megtörténik. Ez a tapasztalatok alapján akár több nap is lehet.

Fontos és további egyeztetést igénylő kérdés volt, hogy a fel- és lerakóhelyek kötelezettségszegése estén a bírság a feladót és a címzettet terheli, aki számos esetben nem ugyanazt a gazdálkodó szervezetet jelenti.

Csicsmann Péter

ügyvezető, Next Generation Hungary Kft.