Lean & Green workshop az Ökoindustrián

A Magyar Lean & Green Program legújabb online workshopján közel 200 résztvevő hallgatta meg a hazai program jelenlegi állását és újdonságait a KSZGYSZ – Környezetvédelmi Gyártók és Szolgáltatók Szövetsége – által szervezett nagyszabású, háromnapos Ökoindustria virtuális kiállítás és konferenciasorozat első napján, 2021. április 28-án.

 

René van Hell a Holland Királyság magyarországi nagykövete nyitóbeszédében emlékeztetett, hogy itt Magyarországon az Európai Lean & Green Program széles körű terjesztését a Holland Nagykövetség, a GS1 Magyarország és az MLBKT közösen koordinálja és hangsúlyozta az együttműködés fontosságát e téren nem csak a vállalkozások, de az országok és az Európai Unió szintjén is. Kiemelte, hogy ez már nem az első hazai workshop és üdvözölte a Programba belépő új Stratégiai Partnereket, az Ökoindustria rendezvényt szervező KSZGYSZ-t és a Magyar Környezettudatos Építés Egyesületét.

René van Hell arra is buzdította a résztvevőket, hogy keressék fel a Holland Királyság virtuális standját az Ökoindustria keretein belül, ahol 19 kiállító ökotudatos tevékenysége és stratégiája ismerhető meg. A nagykövet úr felvezette azt az „Okos és fenntartható mobilitás” témakörében elkészült felmérést Magyarországon, melyet a Holland Nagykövetség megbízásából a Deloitte készített, s melynek főbb megállapításait a workshop keretében Lukács Ákos, Fenntarthatósági és klímaváltozás üzletág vezető ismertette.

Végezetül kiemelte, hogy mindenkire szükség van a Lean & Green Programban, akár Platform Partnerként, akár Stratégiai Partnerként, hiszen csak széles körű, 100%-os összefogással érhetjük el a kitűzött 0% emisszós célt.

 

Dr. Chikán Attila, az MLBKT társelnöke előadásában hangsúlyozta, hogy miközben reménykedünk abban, hogy már kifelé vezet az út a járványhelyzetből, van két olyan terület az elemzők szerint, amelyek ebben nagy szerepet játszanak, ez pedig a fenntarthatóság és a digitalizáció. Ezek egyike sem újkeletű követelménye az üzleti világnak és ezen belül a logisztika az egyik legfőbb hordozója a fenntarthatósági törekvéseinknek.

„Ha karbonmentessé akarunk válni, akkor elsősorban olyan területekre kell koncentrálnunk, amelyek jelentős részt képviselnek a jelenlegi kibocsátás mértékében.” – mondta el Dr. Chikán Attila, majd hozzátette: „Az előző éveinket meghatározó kulcsszó a Lean jogosan egészült ki most a Green törekvésekkel, a kettő nem zárja ki egymást, sőt, több felmérés is alátámasztja, hogy a zöld kezdeményezésekkel egyben költségcsökkentés is realizálható.”

 

„Hatékonyság és biztonság – ez az a két kulcsszó melynek mentén közel 50 évvel ezelőtt gyártók és kereskedők megalapították a GS1 azóta nemzetközivé vált szabványszervezetét és ez az a két fogalom, melyek célként lebegnek előttünk minden egyes újabb megoldásunk és programunk bevezetése kapcsán.” – kezdte nyitóbeszédét Kétszeri Dávid, a GS1 Magyarország Igazgatóságának tagja. Majd kifejtette, hogy a GS1 szabványok célja – legyen szó az egyedi azonosításról vagy az automatikus leolvasást lehetővé tévő vonalkódról, RFID technológiáról vagy akár elektronikus kommunikációról – az, hogy hatékonnyá tegyék az üzleti és logisztikai folyamatok egy bizonyos szegmensét. A hatékonysággal párhuzamosan ezek a megoldások arra is szolgálnak, hogy növeljék a termékek biztonságát, hiszen egyre növekvő elvárás mind a fogyasztók, mind a jogszabályalkotók oldaláról, hogy a termékek biztonságosak és nyomon követhetők legyenek. Ezek mellé lépett be újabb fogalomként napjainkban a fenntarthatóság és annak egyik elemeként a szén-dioxid kibocsátás csökkentése és azok a programok, melyek az emisszió csökkentésére irányulnak.

Nem csak egy vállalkozáson belüli folyamatokat érdemes ennek fényében megvizsgálni, hanem a teljes ellátási láncot, hiszen egy-egy termék számos szereplőt érintve jut el a végfelhasználóhoz. Így ahhoz, hogy egy termék karbonlábnyomát meghatározzuk, nagyon sok szereplőnek kell együttműködnie, együttes törekvéseket kell tennie a csökkentés érdekében.

„A szabványosítás, a szabványok gyakorlatilag egyenlők az együttműködéssel, mivel ezeknek a megoldásoknak csak akkor van értelmük, ha közös megegyezésen alapulnak és mindenki tartja magát a megállapodáshoz. A Lean & Green pontosan ugyanilyen program, amelyben egy cég, egy vállalkozás törekvése önmagában kevés, arra van szükség, hogy az ellátási láncban a beszállítók, kereskedelmi partnerek, szállítmányozók együtt dolgozzanak, közös célokat határozzanak meg és egymástól tanuljanak, egymást segítsék ezen az úton. Ebben a versenyben vagy együtt nyerünk, vagy sehogy. Mi reméljük, hogy a cégek, vállalkozások, szervezetek oldaláról kellő nyitottság lesz arra, hogy ennek a programnak a keretében kézzel fogható sikereket érjünk el.” – e gondolatokkal zárta előadását Kétszeri Dávid.

 

Krázli Zoltán a GS1 Magyarország szektormenedzsment igazgatója a Magyar Lean & Green Programot mutatta be. Elsőként kiemelte, hogy a hatékonyság és a környezetvédelem nagyon jól együtt tud működni és a vállalatok életében és ez milyen pozitív hatást tud generálni.

A Lean &Green Program középpontjában a logisztikai folyamatokban történő CO2 kibocsátás áll. E két folyamat együttesen arra irányul, hogy a hatékonyabb logisztikai folyamatok mellett a környezetvédelmi szempontok is szerepet kaphassanak. Hangsúlyozta a mérés fontosságát, amiről a workshop folyamán konkrétabban is szó volt. Ezen kívül a program másik nagy előnyének tartja, hogy a tagok egymással megoszthatják a már elért eredményeiket a tapasztalataikat.

Már 13 európai országban elindult ez a program, hiszen az ellátási láncok tekintetében a logisztikai folyamatok nem állnak meg az országhatároknál, így egyre több ország vállalkozásai csatlakoztak a kezdeményezéshez. A program résztvevői között neves nagyvállalkozásokat és kisebb helyi márkákat is szép számmal találhatunk.

„A nemzetközi jó példák megosztásával a hazai cégeket szeretnénk segíteni abban, hogy ugyanezen sikereket tudják elérni. A program szlogenje a 100%-os együttműködés, 0% emisszió jól kifejezi az előttünk lebegő célt, ehhez várjuk azon hazai partnereket, akik képesek elköteleződni emellett a filozófia mellett.”  – emelte ki Krázli Zoltán.

A program egy jól követhető keretrendszert és módszertant biztosít a csatlakozó tagoknak és szakmai tanácsokkal segíti a stratégia testre szabását.

„Mindezek mellett a program népszerűsítő lehetőséget is kínál: a Lean & Green törekvéseknek és elért eredményeknek kimutathatóan van marketing értékük és a Program koordinátorai a licensz keretében logót, tanúsítványt és egyéb felhasználható marketing eszközöket biztosítanak minden partnernek. A felmérések azt mutatják, hogy ennek egyre nagyobb értéke van, egyre több megrendelő, vásárló igényli ezeket”– mutatott rá Krázli Zoltán.

A partnerek a Lean & Green Program keretében első körben egy állapotfelmérésen esnek át, majd tényleges akcióterv készül a szakértők segítségével, így lehetővé válik a fejlődés pontos nyomon követése.

A L&G programon belül egy platform is működik, ahol a csatlakozók egymással konzultálhatnak és ahol az összehangolt munka zajlik. A programhoz többféle szinten lehet csatlakozni.

„A networking lehetőséget sem szabad elfelejteni, ez is fontos előnye a programban történő részvételnek. Nem kizárólag logisztikai cégeket várunk partnerként, az együttműködés nyitott olyan vállalkozások, szervezetek számára is, akik a program filozófiájának aktív terjesztésében tudnak támogatást nyújtani.” – zárta előadását a GS1 Magyarország szakértője.

 

Ujlakán Tibor, a T75 Consulting ügyvezetője előadásában ismertette a Lean & Green Akcióterv legfontosabb fejezeteit:

  • A szervezet tevékenységének részletes áttekintését;
  • A hatókör fogalmát;
  • Az alap mérést
  • és a csökkentési intézkedéseket.

A hatókör mutatja meg azokat a területeket, amire valóban ráhatása van a vállalkozásnak és ahol tud változást elérni. A folyamatok, tevékenységek minimum 50%-át érdemes lefedni a hatókör tekintetében, ha valós változást kívánunk elérni.

„Ezt követően a kiindulási adatokat szükséges pontosan összegyűjteni a kezdő évre vonatkozóan, amihez a későbbiekben viszonyítani fogunk. A kezdéshez szükséges pontos adatok összegyűjtése nem egyszerű, számos körülmény befolyásolhatja. Minél egzaktabban tudjuk meghatározni őket, annál biztosabb alapokra építhetjük a stratégiánkat. Természetesen később is legalább ilyen pontosan szükséges mérni az adatainkat.” – mutatott rá Ujlakán Tibor, majd ismertette a CO2 kibocsátás számításának módszerét is.

Hangsúlyozta, hogy az emisszió kibocsátás csökkentésének egyszerűbb módja a megfelelő flottaszervezés, ezen a téren is meg kell vizsgálni a lehetőségeket a változtatásra. Ugyanígy a

„Mérjünk, tervezzünk cselekedjünk!” – zárta le előadását a T75 Consultin ügyvezetője.

 

Ezt követte Csipes Péter, az STI Hungary Kft. ügyvezető igazgatójának előadása, akik logisztikai szolgáltatóként csatlakoztak a programhoz.

Első lépésként, legnagyobb feladatuk annak a hatókörnek a meghatározása volt, mely a tevékenységük minimum 50%-át lefedi. Szállítmányozó kirendeltségként itt az volt a legnagyobb kihívás számukra, hogy nem rendelkeznek saját eszközzel, mivel kizárólag alvállalkozókkal dolgoznak.

Az STI Group Lean & Green hatóköre a következőkből áll:

  • Charter flotta (forgalmuk kb 30%-át fedi le)
  • McDonald’s ellátási lánc (forgalmuk 35%-át fedi le)
  • Gyógyszeripari belföldi disztribúció (8800 szállítás/év)
  • Nemzetközi frissáru szállítások (15000 tonna/év)

„Mind a négy elemben az a legfontosabb kulcsmomentum, hogy van ráhatásunk az ellátási lánc, illetve az ebben résztvevők tevékenységének nagy részére. Például rendelési frekvenciákat tudunk módosítani az ellátási láncon belül, javaslatokat tudunk tenni különböző beszerzési útvonalak megváltoztatására, optimalizására – ezek mind támogatják a fenntarthatósági fejlesztéseket.” – sorolta Csipes Péter.

Ezt követte a bázis év kiválasztása. Sajnos a 2020 évi adataik még becsült adatok, átlag értékek alapján meghatározottak, ezek könnyen félrevihetik a kimutatásokat. A Sixfold céggel történő együttműködésüknek köszönhetően a 2021-es évben már 90%-os adatminőségre számítanak, így ezt választják bázis évüknek 2020 helyett.

 

A Deloitte Magyarország Zrt. részéről Lukács Ákos, fenntarthatósági és klímaváltozás üzletág vezető mutatta be a Holland Nagykövetség megbízásából készített „Okos és fenntartható mobilitás” tanulmány eredményeit.

Ez a tanulmány számos holland és magyar szakértő révén igyekszik összekötni a két piacot és segítséget nyújtani, mind a holland, mind pedig a magyar vállalatoknak ezen a területen ki, milyen piaci lehetőségekkel, milyen technológiákkal rendelkezik, és hol lehet jó kooperációkat és üzleti együttműködéseket indítani.

Lukács Ákos kiemelte: „A tanulmány bemutatja az elkövetkezendő európai uniós támogatási programokat és a meglévő kutatás-fejlesztési kooperációkat, fő szereplőket, mind a holland, mind pedig a magyar piacokon, akik a vállalatok meghatározó részeit viszik az okos és fenntartható mobilitási piacnak, mind városi, mind közúti és egyéb logisztikai területeken.”

A különböző operatív programokon, illetve a közvetlen EU-s K+F pályázatokon keresztül összesen 4,5 milliárd Euro lesz elérhető a következő finanszírozási ciklusban az alábbi területeken:

  • e-mobilitás: töltők számának jelentős növelése
  • városon belüli utolsó mérföld logisztika: e-kereskedelem kapcsán megnövekedett kiszállítások hatékonyságának növelése zéró kibocsátású kisteherautókkal
  • kutatás-fejlesztési potenciál erősítése: a hidrogén üzemanyagként történő hasznosítása

Magyarország ÜHG kibocsátásának 20%-áért a közlekedési szektor felelős, ezért 2022-től a 25.000 főnél nagyobb lélekszámú településeken csak zéró kibocsátású buszokat (elektromos, CNG, LPG) lehet majd használni.

Zárógondolatként Lukács Ákos kiemelte: „Az utolsó mérfölddel kapcsolatos költségek a szállítási költségek kb. 30%-át teszik ki, így a városi károsanyag-kibocsátás csökkentés kulcsfontosságú. Emellett a fenntartható logisztika kialakításában nagyon fontos a beszállítói hálózat digitalizációja is, ami jelentheti a raktározási folyamatok digitalizálását, automatizálást illetve TMS megoldások alkalmazását is.”

A tanulmány a Holland Vállalkozási Ügynökség honlapján elérhető:  https://www.rvo.nl/sites/default/files/2021/04/Smart-sustainable-mobility-market-Hungary.pdf

 

Harmat Eszter a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatójának előadása a Hogyan tegyük fenntarthatóvá a flottánkat? címet viselte.

A LeasePlan holland flottakezelő cég több mint 50 éves tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi, a nagyvállalati és a kisvállalati, valamint a privát szektorban egyaránt. Magyarországon 1994-ben kezdték meg működésüket. Globális szinten is támogatnak több fenntarthatósági törekvést, több szervezetnek is tagjai. 1,9 millió gépjárművet kezelnek 32 országban.

„Az elmúlt évben rendeléseink 15,6%-át elektromos autók tették ki és 437.000 kisteherautó is van a flottánkban.” – mondta el Harmat Eszter.

A változó mobilitási trendek a LeasePlan által végzett felmérés szerint a következők:

  • Tulajdonból bérlés felé fordulnak a cégek és a magánszemélyek
  • Digitalizáció
  • Zero CO2

Ezeknek megfelelően fejlesztik szolgáltatásaikat. Stratégiájuk, hogy legyen élmény az autóvezetés!

Saját flottájukon keresztül is példát mutatnak, gépjárműveik nagy része zöld rendszámmal rendelkezik. A legtöbb elektromos autóval rendelkeznek a flottájukban és a rövid távú bérautó flottában is, folyamatosan léptetnek be elektromos autókat, hogy az ügyfelek ki tudják próbálni ezeket.

Három nagy felmérést publikált a LeasePlan 22 országban az első negyedévben, melyek eredményeit szintén bemutatták. Általánosságban elmondható, hogy az elmúlt 3 évben az autóvezetők hozzáállása pozitív irányba változott az elektromos autók tekintetében, a válaszadók majdnem fele szeretne hozzájárulni a globális felmelegedés lassításához és ugyanekkora arány azért is választaná, mert olcsóbban autózhatna.  A városlakók és fiatalok körében népszerű az elektromos autózás.

„Az elektromos autók száma tekintetében Magyarországnak még sok tennivalója van. A jövő elektromos teherautói egyre okosabbak, tisztábbak és zöldebbek, új gyártók jelennek meg, amelyek megreformálják a házhozszállítás piacát.” – mondta el a kereskedelmi igazgató.

 

A Magyar Lean & Green Programhoz csatlakozott új Stratégiai Partner, a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete is lehetőséget kapott a bemutatkozásra a workshop keretében.

Szarvas Gábor a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete képviseletében ismertette a szervezet működését és célját. Az Egyesület egy olyan nemzetközi összefogás tagja, melyben 5 kontinens 70 szervezete vesz részt. A hazai egyesület több mint 10 éve alakult annak érdekében, hogy a támogassa a fenntartható épített környezetet hazánkban. A szervezet aktívan részt vesz konferenciákon, szakmai fórumokon és képzéseket is kínál. Ingatlanfejlesztők, építészek, építőipari cégek és egyéni szakemberek is nagy számban csatlakoztak az Egyesülethez.

A különböző zöld épület, zöld építés minősítési rendszerek hazai elterjedését is támogatják. Az e szemlélet szerint épült hazai építményekről a szervezet adatbázist vezet.

„Az építészet egyáltalán nem áll távol a logisztikától, akár magukról az infrastrukturális épületekről beszélünk, akár pedig az építőipari nyersanyagok szállításáról, raktározásáról.” – mondta el Szarvas Gábor – „Az ENSZ kimutatásai szerint az építményekhez kapcsolódó CO2 kibocsátás igen magas a teljes kibocsátáshoz viszonyítva. Itt nem csak az épületek működtetésére kell gondolni, hanem maga az építkezés és az építőanyagok előállítása, szállítása is jelentős CO2 kibocsátást eredményez.”

Az Egyesület a hazánkban nemrég bevezetetett Lean & Green Programhoz is azért csatlakozott, mert az emissziócsökkentési törekvésekhez a programban elérhető eszközöket nagyon fontosnak tartják.  A 2050-re tervezett jelentős javulás eléréséhez elengedhetetlen az összefogás, ezért az Egyesület Stratégiai Partnerként örömmel áll a Lean & Green platform tagok rendelkezésére áll a jövőben.

 

A workshop záróakkordjaként Krázli Zoltán a GS1 Magyarország szektormenedzsment igazgatója ismertette a Magyar Lean & Green Programmal kapcsolatos további terveket, feladatokat. A Program iránt jelenleg érdeklődő vállalkozásokkal folytatódik a párbeszéd. A Programhoz tartozó Platform ügyrendje kidolgozásra kerül, a cél az, hogy aktív közösség alakulhasson ki.

 

Az újabb workshop is előkészületben van, illetve a novemberi MLBKT kongresszus keretében ismét szolgál majd újdonságokkal a három koordináló szervezet a Programról.

 

Krázli Zoltán mindenkit buzdított a Platform- és Stratégiai Partnerként történő együttműködésre, csatlakozásra, amelyet az érdeklődők online is jelezhetnek a GS1 Magyarország weboldalán:

https://gs1hu.org/lean-and-green