Letették a mohácsi országos közforgalmú kikötő alapkövét

Csaknem nyolcmilliárd forintból létesül új országos közforgalmú kikötő Mohácson. A létesítmény alapkövét ünnepélyes keretek között tették le csütörtökön. A 7,8 milliárd forint összértékű beruházással megépülő, három közlekedési módot összekapcsoló áruforgalmi csomópont megerősíti Mohács regionális szerepét, hiszen a korszerű kikötői infrastruktúra vonzó, versenyképes logisztikai szolgáltatást nyújt majd a térség vállalkozásai számára.

A beruházás klímavédelmi célokat is szolgál, segítségével növelhető a régióban a közútinál jóval kisebb környezetterhelést jelentő vízi, jelen esetben folyami, és vasúti áruszállítások aránya.

A Duna meghatározó európai közlekedési folyosóként lehetőséget teremthet a közutak tehermentesítésére, számos kamion kiváltására, az általuk elszállított árumennyiség folyami célba juttatására is.

A magyar belvízi hajózás, áruszállítás fejlesztése, környezetterhelésének csökkentése érdekében elkötelezett a magyar kormány, így – többek között – a magyar hajópark alternatív üzemanyagokra átállítása, és a hajózási útvonalak környezetvédelmi szempontoknak megfelelő fejlesztése is napirenden van.

A hazai belvízi hajózás versenyképességének növelése érdekében a közelmúltban több fejlesztés is történt, így például intelligens bójákat és kitűző hajókat szereztek be, míg a csepeli szabadkikötőben folyami, közúti és vasúti gépjárművek cseppfolyósított földgáz-ellátásának biztosítására töltőpont létesült.

Az ITM egy olyan komplex árufuvarozási ösztönző program összeállításán dolgozik, amely a vasúti és közúti mellett a vízi teherszállításra is kiterjed. Mohácsot a kikötőfejlesztés bekapcsolja az európai gazdasági vérkeringésbe és hozzájárul a helyi növekedés élénküléséhez, a foglalkoztatás bővüléséhez.

A beruházás kapcsolódik az M6-os autópálya befejező, országhatárig tartó szakaszának megépítéséhez, a tervezés alatt álló mohácsi Duna-híd létesítéséhez és egyéb, a városban zajló fejlesztésekhez, egyben a mohácsi csata 500. évfordulójára való felkészülés jegyében zajló beruházásokhoz is. Mindezek együtt jelentősen erősítik a Duna-parti város szerepét a régióban és Magyarországon.

A kikötő megépítésével, a híd létrehozásával és a további közúti közlekedési kapcsolatok fejlesztésével nemcsak az agrárium és az élelmiszer-feldolgozás, de a logisztika tekintetében is vezető szerepet tölthet be a város a térségben.

A sajtó rendelkezésére bocsátott írásos összegzés szerint az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (Ikop) 7,6 milliárd forintos támogatásából és a mohácsi önkormányzat 230 millió forintos forrásából – várhatóan 2023 végére elkészülő – beruházás célja, hogy kielégítse a térségben jelentkező áruforgalmi igényeket, egyben erősíti majd Mohács regionális szerepét és vonzó, versenyképes logisztikai szolgáltatást nyújt a régió vállalkozásainak.

A fejlesztés részeként megépítik a kikötő fogadó és üzemviteli épületét, egy több mint 300 méternyi partfalat létesítenek, három hajóállást alakítanak ki, valamint a kikötő bő 2,5 hektáros területén konténerek tárolására szolgáló burkolt szabadtéri tárolót, emelő- és szállítóberendezéseket létesítenek. Átépítik továbbá a közúti csomópontot és biztosítják az újonnan beépített területek közműellátását, átépítik és korszerűsítik a meglévő vasúti vágányokat.

(mti)