Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.

 

A parkolás az autóvezetés egyik mumusa, legyen szó kezdő vagy akár gyakorlott sofőrről. Autóink egyre nagyobbak, a városi környezet egyre zsúfoltabb és kiszámíthatatlanabb, egy rosszul sikerült manőver jelentős anyagi kárt vagy akár személyi sérülést is okozhat. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjából jelentkezik a Bosch Magyarország Podcast legújabb, rendhagyó adása, ahol több mint 200 mérnök csak a parkolási rendszerek fejlesztésén dolgozik annak érdekében, hogy minél biztonságosabb, stresszmentesebb legyen a parkolás. Segítségükre van ebben a vállalat budapesti telephelyén a mintegy 100 autóból álló tesztjármű-flotta és egy 10 000 négyzetméteres, mindennel felszerelt járműverifikációs felület. Vajon távoli álom az automata parkolás, mint szériafelszerelés? Hogyan fejlesztik a parkolási rendszereket? Mennyire alakítják át a tesztekhez az autókat? Erről beszélget Tóth Márk, a Bosch tesztjármű fejlesztésekért felelős csapatvezetője és Montvai Dániel fejlesztési csoportvezető Tóth Edittel, a magyarországi Bosch csoport digitális média menedzserével, aki ki is próbálja a vállalat legmodernebb parkolási megoldását.

 

Stresszmentes parkolás? Spoiler: igen!

 

A Bosch Magyarország Podcast legfrissebb epizódjában Európa egyik legkorszerűbb autóipari komplexuma, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ munkájába nyerhetünk bepillantást, ahol a hazai autóipari fejlesztések jelentős része zajlik, és megtudhatjuk, hogyan születnek a legmodernebb parkolási megoldások. „Uniós statisztikák szerint az anyagi kárral végződő balesetek közel fele parkolás vagy lassú manőverezés közben történik” – árulja el Montvai Dániel arra a kérdésre, hogy milyen okok állnak a Bosch ezirányú fejlesztéseinek hátterében. A vállalat célja az, hogy legújabb, önvezető megoldásaival bárhol, bármilyen környezetben biztonságosan lehessen parkolni, ne maradjanak holtterek, és a közlekedés további szereplői, például a gyalogosok is biztonságban legyenek.

 

Nem lesz többé luxus a biztonság

 

2022 óta az Európai Unióban már minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező tartozék a parkolást segítő rendszer. Ezek a megoldások széles skálán mozognak: az alapszintet jelentő hátsó ultrahangos szenzoroktól a hátulnézeti kamerán át egészen a prémium kategóriás autókban megtalálható automata parkolási rendszerekig, melyek egyszerűsítésén és még felhasználóbarátabb verzióján a Bosch jelenleg is dolgozik. A teljesen automata megoldással a parkolás a sofőrnek mindössze egyetlen gombnyomás, az autó ugyanis megkeresi a parkolóhelyet és elvégzi a szükséges manővereket 12 ultrahangos szenzor és 4 kamera segítségével. Montvai Dániel becslése szerint ez a rendszer öt éven belül már nemcsak a luxusautók jellemzője lesz, és a Bosch célja is az, hogy a fejlesztések minél szélesebb körben elérhetőek legyenek. A szakember úgy véli, bár az önvezető autókra még sokat kell várni, de a folyamat első lépéseként az önvezető parkoló rendszerek már elindultak hódító útjukra.

 

Álcázott autók, kilométeres kábelkötegek és speciálisan képzett sofőrök – barangolás a Bosch „tesztjármű-birodalmában”

 

Egy fejlett parkolási rendszer működését három szakaszra lehet osztani. Első lépésben a környezet feltérképezésére kerül sor a szenzorok segítségével, legyen az kamerakép vagy az ultrahangos visszaverődések alapján előállított térkép. A második szakaszban ezeket értelmezi és helyezi kontextusba a szoftver, végül a rendelkezésre álló információk alapján születik meg a végső reakció, azaz a fékezés vagy kormányzás. A parkolási rendszerek fejlesztéséhez nagyon fontos az alapos tesztelés, hogy a jármű képes legyen a környezetét a lehető legpontosabban érzékelni. Ezt segíti a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán található 10 000 négyzetméteres járműverifikációs felület. Itt a legkülönfélébb aszfaltozott, macskaköves útburkolatok vagy éppen kátyús, rossz utakat szimuláló területek, különféle útszegélyek, sőt vasúti sín is található.

 

A Bosch mintegy 100 autót számláló hazai tesztflottájáról – melyben szériaautók és álcázott, azaz zebramintás fóliával takart prototípusok egyaránt megtalálhatóak – külön csapat gondoskodik. Tóth Márk és munkatársainak feladata, hogy a teszteket végző szakemberek igényeinek megfelelő átalakítások megtörténjenek az autókban. Ez különböző kamerák, speciális szenzorok és akár lidarérzékelők felszerelését jelenti. Ezekkel a szenzorokkal hihetetlen mennyiségű, másodpercenként nagyjából egy gigabájtnyi adatot rögzítenek és dolgoznak fel, melyhez mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat is használnak. Márk az adásban azt is elárulja, hogy egy komplexebb, több hónapos átalakítás során több mint 3 kilométernyi kábelt kellett „belevarázsolniuk” az egyik tesztautóba, mert ahhoz a specifikációhoz épp erre volt szükség.

 

A tesztjárművekért felelős csapat vezetője ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az autók átalakítását nagyon körültekintően kell végezni, hiszen a valós városi környezetben zajló tesztek során semmi nem okozhat vészhelyzetet. Ugyanilyen fontos a tesztautósofőrök rendszeres képzése különböző speciális vezetéstechnikai tréningekkel, hiszen fel kell készülniük minden váratlan helyzet kezelésére.

 

 

Forrás: Double Decker Communications