A 41 kocsis tehervonat 2021. november 15-én kezdte meg három hetes útját a szlovákiai Dunajska Strada és a kínai Xi’an között, az Új Selyemúton. A szerelvény, a GEFCO első karbonsemleges tehervonata, melyet a fogyasztási cikkek alacsony szén-dioxid-kibocsátású szállításának lehetőségét kereső ügyfelek igénye hívott életre. A GEFCO a háztól házig történő szállítás során keletkező 250 tonna CO2-t Gold Standard minősítésű projektekbe való befektetésekkel ellensúlyozza. Továbbá, az IoT eszközökkel felszerelt vonat biztosítja a nyomonkövetést, a folyamatos hőmérséklet szabályozást és a termékek minőségromlás nélküli szállítását.
Alice Defranoux, a GEFCO vasúti szállítmányozásának vezetője hozzátette: „Örömünkre szolgál, hogy régi ügyfelünkkel együttműködve indíthatjuk el első, mérföldkőnek számító karbonsemleges tehervonatunkat. A piaci kereslet növekszik az klímasemleges megoldások iránt, különösen a távolsági közlekedésben. A GEFCO-nál kiszámítjuk megoldásaink környezeti hatását, újratervezzük őket a környezetszennyezés minimalizálása érdekében, illetve megoldásokat keresünk a a fennmaradó károsanyag-kibocsátás kompenzációjára. A vasút kiváló módja a csökkentett szén-dioxid-kibocsátás elérésének.”
A három hetes út – az Új Selyemúton – Szlovákiából indul Brest-Małaszewicze irányába, a lengyel – fehérorosz határra, ahol a termékek az európai vonatokról, az 1,52 m széles vasúti nyomtávolságon közlekedő, orosz vagonokba kerülnek. A tehervonat ezután Fehéroroszországon és Oroszországon keresztül érkezik majd a kazahsztáni Alashankou-Dostykba, amely az eurázsiai szárazföldi híd egyik fő összeköttetése Hszincsianggal, a Kínába történő belépés csomópontjával. Az árut ezután kínai kocsikra rakják, mielőtt megérkeznének végállomásukra, Xi’an-ba.
GEFCO Vasúti Szolgáltatások
A GEFCO az európai vasúti piac egyik meghatározó szereplője, hetente több mint 100 tehervonatot üzemeltet, 4000 – erre a célra elkülönített – kocsiból álló flottával. A GEFCO vasúti szállítmányozási részlegének oroszországi, ázsiai és európai telephelyei, havonta több mint 1000 TEU-t (húsz lábbal egyentértékű egységnyi szállítmányt) üzemeltetnek az interkontinentális piacon, folyamatosan növekvő aktivitással az Európa és Ázsia közötti folyosón. 2021-ben, az Új Selyemúton történő szállítmányozás volumene megduplázódott 2020-hoz képest, valamint erős piaci kereslet mutatkozik a GEFCO nyomkövető rendszere és a transzszibériai kikötőkön keresztül történő innovatív útvonaltervek iránt.
Forrás: GEFCO közleménye