Digitalizáció a gyógyszerlogisztikában

Digitalizáció a gyógyszerlogisztikában

Kisimított raktári csúcsok

Több ezer árucikk automatikus komissiózását végzik el azok az automaták, amelyeket nemrégiben állított üzembe három telephelyén a PHOENIX Pharma. A mostani, 2,5 milliárdos fejlesztés része a vállalat átfogó digitális transzformációjának. A részletekről Kaló Tamás vezérigazgató és Balázs Zoltán logisztikai igazgató beszélt nekünk.

Manapság rendkívül divatos kifejezés a digitális transzformáció, de a PHOENIX Pharma esetében konkrétan mire terjed ki a digitalizációs stratégia?
Kaló Tamás: Alapvetően kettős célunk van a digitális transzformációval. Egyrészt szeretnénk növelni a Társaság versenyképességét a nagykereskedelmi piacon, másrészt szeretnénk vevőinket és partnereinket támogatni abban, hogy az ő versenyképességük is növekedjen. A stratégia a társaság mindhárom meghatározó területére, a kereskedelemre, a logisztikára és a pénzügyi adminisztrációra egyaránt kiterjed, és már zajlik egy ideje. A kereskedelem területén például mostanra már 95 százalék fölé nőtt az elektronikus rendelésfelvétel aránya, és csak a maradék történik telefonon, ami egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a folyamatot vevőink számára és nekünk is.

Tavaly vezettük be a Túra App nevű mobiltelefonos alkalmazásunkat, amely nagy pontossággal tudja előre jelezni az áruszállító autóink érkezési idejét. Partnereink digitális fejlődését segíti az idén nyáron megnyíló WebTér, amely segítségével a gyógyszertárak egyszerűen megnyithatják saját webáruházukat.

Májusban indul egy e-learning programunk is Medikáció néven, a gyógyszerészek és asszisztensek folyamatos továbbképzését támogatva. A pénzügyi adminisztráció terén is fontosnak találjuk, hogy segítsük vevőinket. 2021 elején vezettük be az elektronikus számlát, ami pontosabb könyvelést tesz lehetővé, és ezáltal a gyógyszerészek gyorsabban hozzájutnak a gyógyszertáruk pénzügyi adataihoz.

Ezen túlmenően minden területen igyekszünk olyan digitális folyamatokat létrehozni, amelyek támogatják a még gördülékenyebb döntéshozatalt. Folyamatosan fejlesztjük az üzleti intelligencia rendszerünket, így precízebb adatfeldolgozásra lesz lehetőség házon belül is. Ami pedig a logisztikát illeti, az elmúlt években már nagymértékben fejlődött a raktártechnológiánk, amelynek a komissiózó automaták rendszerbe állítása csak a legutóbbi állomása.

A digitalizációs kényszert általában a változó piaci környezettel indokolják. Hogyan változtak az önök esetében az ügyfelek igényei az elmúlt években?
Kaló Tamás: A mi közvetlen ügyfeleink a patikák és a kórházak, de alapvetően a lakossági igények változásaiból kell kiindulnunk, mert a gyógyszertárak erre reagálnak. A lakosság egyre inkább igényli, hogy az élet minden területén tudjon élni a digitalizáció adta lehetőségekkel. Ha a beteg például azt látja, hogy egyes esetekben az orvossal való konzultáció digitális úton is létrejöhet, és jól működik, akkor a gyógyszertártól is elvárja, hogy ott is működjenek bizonyos dolgok digitálisan, például tudjon online is gyógyszert vásárolni. A Covid-járvány
miatt felértékelődött a biztonság is, ami szintén a kevesebb személyes kontaktussal járó digitális megoldások felé fordítja a figyelmet.

Balázs Zoltán: Ezekre az igényekre reagálnak a gyógyszertárak is, és közvetítik az elvárásokat a nagykereskedő felé. A nagy volumennel, de kis árréssel működő piac jellegéből adódóan a gyógyszer-nagykereskedők között egyre inkább már nem árban, hanem sokkal inkább a szolgáltatások terén folyik a verseny. A vevői elégedettség elérésének az alapja a jó logisztikai szolgáltatás, azaz hogy a megrendelt áru pontosan a megadott időben érkezik, nincs hiányos vagy elrontott kiszállítás, fennakadás a gyógyszer-ellátásában. Ha a gyógyszerész azt ígéri a betegnek, hogy négy órára jöhet a gyógyszerért, akkor nekünk azt négy előtt ki kell szállítani. Minderre jönnek rá azok a hozzáadott értéket nyújtó szolgáltatások, amelyekkel hozzá tudunk járulni a partnereink versenyképességének növekedéséhez.

 

A teljes cikk megjelent az MLBKT által kiadott Logisztikai Híradó áprilisi számában. A cikk és a teljes kiadvány csak tagjainknak és megrendelőinknek elérhető.

Ha csak ez a lapszám érdekli, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.

Adjon visszajelzést!