Pókhálóként fonják be a 21. században a logisztikai hálózatok a világot, működésük mégis sokszor rejtélyes – az iparágat nem ismerők gyakran úgy képzelik el, hogy a termékeket elszállítják a kiindulási helyükről a célállomásukra, ezzel a feladat teljesült. A valóság ezzel szemben sokkal összetettebb. Egyrészt elképesztő árumennyiségről van szó, hiszen a világon szinte minden termék utazik, másrészt a vevők, eladók, gyártók, ügyfelek, egyszóval a logisztikai szolgáltatásokat használók igényei is rendkívül sokszínűek. DACHSER Tudástár sorozatunk harmadik részében megnézzük, mire is képes ez a hálózat, és áttekintjük, hogy egy precíz és megbízható rendszerben hogyan tud rugalmasan alkalmazkodni a logisztika az ügyfelek elvárásaihoz.
A hálózat ölelésében
A DACHSER Tudástár előző részében a tranzitidő kapcsán írtunk arról, hogy a járatok úgy működnek, mint a repülőgépek – minden nap fix időben indulnak, és ehhez minden nap percre pontosan zárják a „kapukat”, azaz a kamionokat. Mi történik akkor, ha egy adott napon annyi árut adnak fel például Pilisvörösvárról Münchenbe, ami több, mint amennyit egy kamion el tud szállítani? Ilyenkor mutatkoznak meg a DACHSER rendkívül sűrű hálózatának előnyei. Nem csak egy út vezet ugyanis egy célállomásra, hanem többféle variáció létezik – mint amikor a térképes alkalmazás többféle lehetőséget is felkínál egy adott útra. Ha a Münchenbe induló kamion megtelt, előfordulhat, hogy a többi oda tartó áru Pozsonyba indul el, majd a hálózat onnan továbbítja a címzett felé – vagy akár egyéb alternatív útvonalon.
A tranzitidőt az útvonal alapvetően nem befolyásolja, a küldemény bármelyik irányban ugyanannyi idő alatt jut el a címzetthez, és a fuvardíj is ugyanannyi. A hálózat összetett és rugalmas működésének hátterét a csereszekrények rendszere adja. Ezeket a saját lábukon megálló, egyszerűen le- és felpakolható egységeket a DACHSER-t alapító Thomas Dachser veje, Thomas Simon találta fel 1971-ben, és sikerére jellemző, hogy azóta az egész világon elterjedt, és számos más logisztikai cég is átvette ezt a megoldást.
Igényekre szabva
Az, hogy a küldemény a hálózaton belül pontosan milyen útvonalat fog bejárni, a logisztikai szolgáltató szervezésétől függ – az ügyfelek szempontjából csupán az a fontos, hogy meghatározott időn belül jusson a feladás helyéről a címzetthez az áru. A tranzitidő és a kiszállítási idő szempontjából azonban már eltérőek lehetnek az igények, és a DACHSER rendkívül kiszámítható hálózata lehetővé teszi, hogy a szolgáltatások minden szempontból megfeleljenek ezeknek.
Az ügyféligények legegyszerűbb esete, amikor a küldemény célba érkezése rugalmas lehet, nem sürgős, azaz a logisztikai szolgáltató ezt egy megadott időhatáron belül vállalja. A DACHSER szolgáltatásaiban ez az alapeset, ilyenkor célállomástól függően a lehető legrövidebb időn belül kiszállítják a feladott árut.
Sürgős szállítmányok esetében választhatják viszont az ügyfelek a gyorsított szolgáltatást – ebben az esetben a küldeményt a lehető leggyorsabban, minden várakozás nélkül továbbítják, és az adott áru prioritást élvez a kamionra felpakolásnál. A DACHSER összetett hálózatának köszönhetően a kétféle szolgáltatás között – kapacitástól és kihasználtságtól függően – legfeljebb egy nap különbség lehet, és árban sem térnek el jelentősen. Az ügyfelek több mint 90 százaléka e két lehetőség egyikét választja.
Jóval ritkábban ugyan, de előfordul, hogy az ügyfél a kiszállítást egy meghatározott, fix napra kéri, hiába érhetne akár már korábban is célba a küldemény. Bizonyos iparágakban, például az autóiparbar a gyártás azon alapul, hogy a szükséges alkatrészek nem csupán rendelkezésre állnak abban a pillanatban, amikor szükség van rájuk, de pontosan akkor is érnek oda, és így kisebb raktárkapacitással dolgozhat a gyártó vállalat. A fix napon történő kiszállítás ezekben az esetekben a legjobb megoldás.
Mindhárom fenti szolgáltatástípusnak létezik egy még precízebb, kiszámíthatóbb változata, amelyhez igazán rugalmas szolgáltatóra van szükség: amikor biztosan a kiszállítási napon délelőtt 10, illetve déli 12 óra előtt érkeznek meg a küldemények a címzetthez. A DACHSER tapasztalata szerint ugyan ritkán van ezekre igény, de olyankor feltétlenül: kiállításokra, meghatározott nyitási vagy nyitvatartási időszakokhoz igazodva szokták ezt kérni az ügyfelek.
Forrás: AMI Communications Slovakia